StoryEditor

Viktor Bánczi: Vášeň k tenisu som zúročil v podnikaní

28.09.2023, 00:00

Od svojich troch rokov sa naplno venoval tenisu. Keď sa v šestnástich zranil, zrútil sa mu jeho celoživotný sen. Začal uvažovať nad tým, čo urobí so svojím mladým životom. Ako dvadsaťročný sa rozhodol, že založí značku okuliarov, ktorá ochráni oči pri nadmernom používaní digitálnych zariadení.

Článok vznikol v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou.

Viktor Bánczi musel prehodnotiť svoj život, tak ako mnohí tínedžeri, ktorým sa nepodarilo splniť si detské sny. Po zranení ruky stroskotali jeho plány na tenisovú budúcnosť a tak sa začal zaujímať o marketing a podnikanie. „Môj otec podnikal a odmalička som videl, koľko úsilia podnikaniu venoval, tak podobne som aj ja makal v tenise. Keď som však pre zranenie prestal hrať, začal som sa venovať instagramu a zadarmo som pomáhal ľuďom vo výrobe facebookových reklám, v marketingu cez messenger, skrátka vzdelával som sa v oblasti marketingu. Zaujímala ma móda a zároveň som hľadal niečo, čo by pomáhalo ľuďom,“ spomína si na obdobie spred dvoch rokov zakladateľ značky Moonlight, ktorá vytvára okuliare na tlmenie modrého svetla.

image

Viktor Bánczi, zakladateľ firmy Moonlight

Ákos Cséplo

Mladícky a dynamicky

V apríli 2021 spustili s bratom prvý predpredaj okuliarov, zarobili prvé peniaze a nakúpili tovar. Viktor Bánczi zároveň začal hľadať ďalšie informácie o okuliaroch proti modrému svetlu a bol nadšený tým, že našiel produkt, ktorý spája fashion aspekt s pomáhaním ľuďom: „Začal som hľadať výrobcov a testovať ich, vytvárať si svoj dizajn. Našich zákazníkov sme sa prostredníctvom platformy Whatsapp pýtali, aký dizajn okuliarov sa im páči, čo konkrétne potrebujú. A potom sme tovar podľa ich návrhov vylepšovali. Začínali sme teda veľmi naivne, dravo a dynamicky. To bola prvá generácia okuliarov Moonlight 1.0.“

Prvý rok

Prvý rok doma ručne balili všetky objednávky a vozili ich priamo svojím zákazníkom v okolí. Postupne sa ich biznis rozrástol. Založili si svoju prvú kanceláriu. Viktor spomína nielen na úspešné obdobie, ale aj na ťažšie chvíle: „Ešte vo februári 2021 sa nám veľmi dobre darilo, potom však prišiel prvý pád. Na sociálnych sieťach niekto zverejnil negatívne video, ktoré nás nepríjemne odprezentovalo. Človek, ktorý video nakrútil tvrdil, že okuliare nefungujú a vtedy som mal naozaj pocit, že to neprežijeme. Veľmi veľa ľudí nám písalo negatívne odozvy a zároveň nás naši najlepší zákazníci veľmi podržali. Čelili  sme obrovskému hejtu ale dostali sme aj obrovskú podporu od našich zákazníkov.“ Vtedy, po prvýkrát mladý podnikateľ pochopil, že biznis nie je taký jednoduchý, ako navonok vyzerá.

Okuliare proti modrému svetlu

Moonlight sú špeciálne okuliare, ktoré utlmujú pôsobenie modrého svetla na oči. Viditeľné slnečné svetlo sa skladá z červených, oranžových, žltých, zelených a modrých lúčov. Digitálne zariadenia cez svoje obrazovky vyžarujú modré svetlo s vlnovou dĺžkou 455 nm a vzhľadom na jeho intenzitu, môže mať nepriaznivé účinky. Podľa prieskumov v USA pociťuje namáhanie očí v dôsledku častého používania digitálnych zariadení 70 percent dospelých. Prejavuje sa únavou očí, nepríjemnými pocitmi ako je svrbenie či sucho v očiach, bolesťami hlavy a rozmazaným videním. Zároveň môže spôsobovať aj problémy so spánkom. „Máme dennú kolekciu, ktorá je určená pre ľudí, ktorí sú na počítači počas dňa a nočnú kolekciu, ktorá slúži na používanie večer alebo pred spánkom,“ vysvetľuje Viktor. Nočné okuliare blokujú až 95 percent modrého svetla. To totiž najviac potláča spánkový hormón melatonín a narušuje cirkadiánny rytmus, čo je 24 - hodinový cyklus, ktorý je súčasťou vnútorných hodín tela a jeho úlohou je vykonávanie základných  telesných funkcií a procesov. Jedným z najdôležitejších a najznámejších cirkadiánnych rytmov je cyklus spánku a bdenia.

Antireflexná vrstva

Moonlight okuliare majú povrchovú antireflexnú vrstvu, ktorá tiež blokuje určité percento modrého svetla. Antireflexná technológia sa zameriava na zníženie odleskov odrážajúcich sa od monitora, telefónu a šošoviek. Sklo obsahuje špeciálne pigmenty, čo dosvedčujú i certifikáty a testovacie reporty od výrobcov, ktoré si zaobstarali.  Zároveň obsahuje aj hydrofóbnu vrstvu, ktorá odpudzuje prachové častice. Rámy sú ultraľahké, okuliare s rámom aj šošovkami vážia 19 gramov a aktuálne spustili aj predaj špeciálnych dioptrických okuliarov. „Veľa sme na tom pracovali, aby bol náš produkt čo najlepší a neustále hľadáme spôsob, ako ho vylepšovať,“ hovorí Viktor Bánczi. Aktuálne vytvorili druhú generáciu okuliarov Moonlight 2.0. Blokujú až 16 krát viac modrého svetla ako bežné denné okuliare proti modrému svetlu. „Dostali sme veľa výborných recenzií, kde ľudia píšu, že okuliare im veľmi pomáhajú, keď sú celý deň pri počítači alebo za notebookom. Snažíme sa aj o to, aby boli okuliare štýlové. Našou cieľovou skupinou sú prevažne ženy, takže chceme spájať zdravie so štýlom, čo sa nám celkom darí,“ vysvetľuje Viktor Bánczi.

image

Viktor Bánczi, zakladateľ firmy Moonlight

Ákos Cséplo

Jama Levova

Pri hľadaní nových investorov, ktoré firma Moonlight potrebovala pre svoje rozšírenie, natrafil Viktor v televízii Markíza na reláciu Jama Levova a prihlásil sa do nej. „Bola to obrovská skúsenosť. Veľký stres a takisto obrovské ponaučenie. Vedeli sme, že investícia by nám veľmi pomohla, ale máme iba jednu šancu ju získať. Vyhliadol som si investorku Táňu, zdalo sa mi, že práve ona by mohla byť našou  investorkou. Takže sme prišli, otvoril som dvere a hodinu som prezentoval pred investormi. Dostal som aj ťažké otázky a mal som pritom veľa emócií, aj veľa plaču. Moonlight mám veľmi spojený s mojím otcom a je to pre mňa veľmi emocionálne, skrátka, nevedel som udržať slzy,“ objasňuje Viktor Bánczi. Od investorky Táni dostal ponuku, ktorá im prinesie 100 tisíc eur za 10 percent zisku, a tak ju hneď prijal. Aj keď najskôr navrhoval, že jej ponúknu 5 percent zo zisku, Viktor rátal s tým, že ešte bude vyjednávať. Teraz spolu komunikujú takmer každý deň, pomáha im a radí. Učí ich ako pracovať s kapitálom, s investíciami a budovať si tím.

Detské a hráčske okuliare

Moonlight je nielen rodinný podnik, pretože tam pracuje Viktorov otec, brat i jeho priateľka. Spolupracujú aj s desiatkou externistov. Značku chcú budovať pre mladých a dravých ľudí. Aktuálne predávajú cez eshopy a rozbiehajú aj spoluprácu s firmami Be Lenka a Power Login, u ktorých by mohli byť Moonlight okuliare súčasťou odmien pre zákazníkov. „Produkt je jednoduchý a cenovo dostupný. Dokáže pomôcť mnohým ľuďom a zároveň ho vieme rozšíriť do ďalších segmentov, napríklad prémiových produktov. Veľa rodičov sa nás pýta, kedy budú detské okuliare a to je segment, ktorý plánujeme rozbehnúť na budúci rok. Ďalej to bude kolekcia pre hráčov počítačových hier, čo si myslím, že je obrovský segment a vieme pomôcť aj v tejto oblasti. Určite prídeme s niečím dizajnovo zaujímavým aj pre nich,“ hovorí o svojich plánoch Viktor Bánczi.

Odvážna firma

Každé okuliare, ktoré posielajú svojím zákazníkom, ručne kontrolujú. „Snažíme sa dodať našim zákazníkom maximálnu kvalitu za najlepšiu cenu, to je naša filozofia. Zároveň, chceme mať menej produktov, ale naozaj kvalitných a tie stále vylepšovať. Inšpiruje ma firma Tesla, ktorá má štyri modely áut a každý si z nich môže vybrať to svoje. Jej zakladateľ Elon Musk je pre mňa obrovskou inšpiráciou,“ vyznáva sa Viktor. Hovorí, že sa nebojí konkurencie ale naopak, víta ju: „Máme viac možností na výber, keď funguje konkurencia. Na kapitalizme sa mi páči to, že mladý človek ako som ja, môže začať podnikať a zároveň tým pomáhať ľuďom. Stále hľadáme spôsob ako inovovať náš produkt, ako zlepšiť komunikáciu a predaj.“ Zakladateľ firmy Moonlight sa považuje za odvážneho človeka, ktorý sa nedá nikým a ničím odradiť: „Mám skrátka ambíciu a víziu, chcem ju dosiahnuť a myslím si, že moje odhodlanie sa prenáša na celý tím. Myslím si, že sme odvážni tým, že aj keď sme zažili hejt a ťažké obdobia, tak vždy sme ukázali, že nato máme, že robíme správnu vec. Pomáhame ľuďom a vytvárame krásny produkt, za ktorým si maximálne stojím.“

 

Dôležité čísla firmy Moonlight:

 

Rok vzniku: 2021

Vstupná investícia: 500 eur

Ďalšia investícia: 220 000 eur

Počet zamestnancov: 12

Počet zákazníkov: 21 000

 

STĹPČEK ODBORNÍKA K TÉME

image

Norbert Hovančák

SLSP

Norbert Hovančák, člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne zodpovedný za firemné bankovníctvo a finančné trhy

Seriál Hospodárskych novín Odvážna firma má za sebou dve prvenstvá a obe aj s rukopisom Slovenskej sporiteľne. V predchádzajúcej časti ste si mohli prečítať o spoločnosti SmartHead, o prvej investícii nášho fondu Seed Starter, a dnes o mladej firme Moonlight. Jej zakladateľ Viktor Bánczi bol prvým odvážlivcom, ktorý sa v Jame levovej postavil zoči-voči prísnym investorom.

Verím, že z televíznej šou Jama levova, ktorú vysiela televízia Markíza, ste videli aspoň jeden diel, ale pre istotu vám ju v krátkosti predstavím. V zahraničí funguje tento formát viac ako 20 rokov. Princípom je, že podnikateľ či podnikateľka sa postavia pred investorov a snažia sa ich presvedčiť, že sa im oplatí investovať do ich firmy, výmenou za podiel v nej. Celosvetovo už investori minuli viac ako 600 miliónov dolárov.

Ako najväčšia slovenská banka vieme, že máme doma veľa podnikavých ľudí. A dlhodobo sa ich snažíme inšpirovať, aby si verili, mali veľké sny a aj dokončovali veci. V tejto šou sme tieto veci spojili a snažíme sa dostať zaujímavé a inšpiratívne príbehy mimo podnikateľskú či bankovú bublinu. Prečo? Faktom je, že krajinám, kde si ľudia viac veria, sa lepšie darí. A ak sa niekomu podarí vďaka investícii zo šou zlepšiť svoju prosperitu, prípadne sa nám podarí inšpirovať niekoho z divákov nabrať odvahu a uskutočniť svoj podnikateľský sen, pomôže nielen nám, ale celej krajine.

Samozrejme, nie všetci podnikatelia v šou uspejú. Často majú zaujímavý nápad, ale nemajú pod kontrolou čísla. To bol v podstate aj prípad firmy Moonlight a Viktora Báncziho. Jedného svojho sna sa už vzdať musel, verím, že druhého sa - aj vďaka pomoci investora zo šou – už vzdať nebude musieť. Športovci sú vytrvalí, nemajú radi prehry, ja mu verím. Aj takáto „maličkosť“ môže niekedy v podnikaní stačiť. Ak sa nechá viesť a poradiť si. A nemusí to byť len investor, môže to byť aj banka. O našej službe Finančné zdravie, keď môžete svoju firmu vidieť očami banky, som tu už písal. Zaujala už viac ako tisíc firiem. Až dve tretiny z nich (zatiaľ) nie sú naši klienti. Zdá sa, že to firmy naozaj potrebujú a asi to robíme dobre.

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
22. apríl 2024 20:52