25.04.2016, 15:52

Krysa korporátna: Úchylka veľkých firiem. Presklená miestnosť a sado maso sa môže začať

Prečítajte si pravidelnú rubriku HN magazínu Môj život v korporácii alebo Príručný slovník krysy korporátnej.

Krysa korporátna: Úchylka veľkých firiem. Presklená miestnosť a sado maso sa môže začať
Zdroj: Flickr.com/Alan Levine

Ak si myslíte, že tapety už nie sú v móde, určite nepracujete v korporácii. Najšťastnejšie chvíle vo firemnom živote predstavujú kolektívne polepy stien. Nejde síce o skutočné tapety, ale o moderné flipchartové papiere. Preto sa umelecký smer nazýva flipch-art.

Balík na pošte

Každá nadnárodná spoločnosť alebo firma s korporátnymi črtami trpí úchylkou. Má minimálne jednu presklenú mítingovú miestnosť. V nej dominuje zásoba farebných fixiek a hlavne flipchartových hárkov, ktoré sa veselo lepia na steny, okná, dvere… V podstate na čokoľvek, čo udrží ťažký a rozmerný papier s ľahkým a obmedzeným obsahom. 

Skutočný úspech stretnutia flipch-artistov sa preto pozná jednoducho. Mítingová miestnosť zvnútra i zvonka pôsobí ako obrovský balík na pošte. 

Sado maso

Flipch-art sa najčastejšie pestuje pri stretnutiach s kolegami z iných krajín. Trvá celý deň s obedovou prestávkou a nemá žiaden zmysel. Ide o rituálnu zmes zoznamky, kolektívnej terapie a dôsledného trestu za život v korporácii. Pre niekoho lákavé, pre väčšinu nepríjemné. Niečo ako výročný ples priaznivcov sadomasochistických praktík. 

Prvý krok je vždy rovnaký. Účastníci sa posadia do kruhu a jeden vyfasuje fixky, ktorými na papiere bude písať. Spravidla preto, že buď vôbec nevie hovoriť alebo naopak, nikto ho nechce počúvať. 

Ruská ruleta

Následne ostatní hovoria svoje očakávania. Teda to, čo by jednotlivé obete a páchatelia mítingu chceli riešiť. A očakávania sa zúfalo často opakujú. Lepšie sa zoznámiť so svojimi kolegami (prvý oslovený), hlbšie porozumieť ich práci (druhý oslovený), získať iný pohľad na riešenú problematiku (tretí oslovený). Štvrtý, piaty, šiesty v poradí už len tápe po pamäti. Siedmy a vyššie len ľutuje, že si zle sadol a musí opakovať. „Moje očakávanie už povedal...“ Tak funguje i ruská ruleta. 

Všetky očakávania sú zapísané na papieri. Nakoniec sa slova chopí organizátor, najvyššie postavený manažér. Ten napíše jediné očakávanie, ktorému sa stretnutie bude skutočne venovať. A následne všetko tlačí týmto smerom. Keďže cynický humor a vysoké postavenie vo firme sa v zásade nevylučujú, čerešnička prichádza na záver. Organizátor účastníkov vyzve, aby zhodnotili, či sa očakávania naplnili. Čuduj sa svete, vždy sa naplnia. A tak je to na flipchartovom hárku odfajknuté. 

Pravidelné seansy 

V menšom meradle sa flipch-art pestuje aj na pravidelnej báze. Napríklad na týždňových poradách. V poštovom balíku sa účastníci zdržia kratšie a ruleta sa nehraje. V krajných prípadoch možno vidieť niečo ako znaky konštruktívnosti. Napríklad ak flipchartové hárky obsahujú konkrétne úlohy. Vtedy celé umenie spočíva v kontraste medzi zachytenými predstavami a reálnymi výsledkami. Čuduj sa svete, očakávania sa naplnia málokedy.