Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.02.2017, 12:18

Veľké porovnanie olejov, ktoré používame denne v domácnosti. Toto ukrývajú lákavé obrázky

Oleje používame v domácnosti takmer denne, ale o niektorých ich skrytých vlastnostiach, ktoré súvisia so zdravým, ste netušili.

Veľké porovnanie olejov, ktoré používame denne v domácnosti. Toto ukrývajú lákavé obrázky
Zdroj: Divino/Shutterstock

Je veľmi dôležité vedieť, v rámci používania olejov v domácnosti, že prospešnejšími než nasýtené tuky sú nenasýtené – tzv. esenciálne mastné kyseliny. Tie sú najcennejšou skupinou kyselín.

Čo sa týka tukov, ide o základnú živinu, ktorej primeraný príjem je dôležitý pre správnu funkciu organizmu. V galérii si pozriete porovnanie najpoužívanejších olejov v domácnosti a ich plusy, ako aj mínusy.

​Nevhodné množstvo a štruktúra prijímaných tukov zvyšujú riziko porúch zdravia. Zdravotne najzraniteľnejšou skupinou sú starší ľudia (so srdcovými ochoreniami) a mladí ľudia medzi 13. a 16. rokom (a tiež 17. – 19. roční ), pretože zvyknú mať vyššiu spotrebu sladkostí alebo rýchleho občerstvenia a žiadny prísun ovocia a zeleniny.

Základom správnej stravy je pestrosť: „Ako starneme, metabolizmus sa spomaľuje a vaše telo už má nižšiu energetickú náročnosť. Oveľa dôležitejšou sa však stáva náležitá kvalita jedla. Základ výživy by mali tvoriť potraviny s vysokou nutričnou hodnotou bohaté na nevyhnutné zložky: vitamíny, minerály a mastné kyseliny,” vysvetľuje MUDr. Katarína Babinská, PhD. Okrem toho, je rozšírený fakt, že sa nestravujeme pravidelne a jeme tzv. „nevhodné“ potraviny.

Olej, zdravý na konzumáciu, no tepelne odolný. Existuje?

Olej by mal pre optimálne využitie obsahovať pár základných vlastností:

• Musí byť tepelne odolný (bod prepálenia minimálne 200°C), teplota, ktorú pritom olej dosahuje pri fritovaní vo fritéze je najčastejšie 180-190°C.

• Nemal by obsahovať škodliviny, čiže zdravotne ideálny na konzumovanie.

• Jeho chuť a vôňa mala byť čo najviac neutrálna.

• Správny pomer Omega 3 k Omega 6.

Oleje a tuky s odolnosťou „len“ do 180°C (na Slovensku pravdepodobne najčastejšie používaný Heliol a Venusz) z toho hľadiska nie sú dostatočne tepelne stabilné. Z hľadiska dopadu na zdravie, je veľmi dôležité u za studena lisovaných olejov poznať pomer Omega 3 k Omega 6 mastných kyselín.

Neustále sa zvyšuje počet prípadov neinfekčných ochorení vyskytujúcich sa vo vyspelých spoločnostiach, inak známych ako civilizačné choroby. „Zoznam civilizačných ochorení je dlhý, ochorenia, ich prejavy a komplikácie sa navzájom prelínajú. Je to stres, poruchy metabolizmu, infarkt myokardu a iné srdcovocievne ochorenia, ďalej diabetes, dna čiže pakostnica, no a samozrejme onkologické ochorenia a iné,“ vymenúva odborníčka MUDr. Alžbeta Béderová, CSc.

Základom prevencie tohto druhu ochorení je zmena životného štýlu, vrátane stravy. Takže je vhodné popremýšľať nad jej obohatením o cenné prvky – zeleninu, ovocie, orechy, ryby a cenné tuky, ako je napríklad repkový olej.

Nesprávna výživa prispieva k rozvoju civilizačných chorôb

Na druhej strane, vhodná strava môže prispieť k prevencii chorôb, aspoň niektorých z nich. Zmena je tak zásadnou vecou. Pri skladaní správnej stravy by sme mali klásť väčší dôraz na kvalitu a štruktúru tukov v potrave, a nielen na ich množstvo.

Dôležitú úlohu vo výžive majú polynenasýtené omega-6 a omega-3 mastné kyseliny prítomné v rastlinných olejoch - repkovom, slnečnicovom, orechoch a v tuku rýb a morských živočíchov. Kyseliny ALA a LA zo skupiny omega vplývajú na udržanie primeranej hladiny cholesterolu v krvi. Ľudské telo neprodukuje omega-3 a omega-6 kyseliny, preto sa ich prísun musí zabezpečiť stravou,“ dodáva Béderová.

Kyseliny omega-3 sú celkovo v tzv. západnej strave nedostatočne zastúpené a odporúča sa zvýšenie ich príjmu. Práve repkový olej má najvýhodnejšie zloženie mastných kyselín zo všetkých rastlinných olejov.

„Moje skúsenosti však nasvedčujú, že väčšina ľudí nepozná rozdiely medzi rastlinnými olejmi. Pri výbere oleja by sme sa mali riadiť aj odolnosťou voči zmenám, ku ktorým prichádza počas smaženia, teda do akej teploty tuky zachovajú svoju kvalitu a zdravotné benefity,“  vysvetľuje Béderová.

Odolnosť tukov voči teplote závisí na prítomnosti určitých typov mastných kyselín. Je vhodné zavádzať do nášho jedálnička aj ryby – mali by sa nachádzať na našom stole najmenej raz týždenne. Poskytnú nášmu telu extra dávku omega-3 kyselín.

Tiež nezabudnime na primerané množstvo ovocia a zeleniny, ktoré sú cenným zdrojom živín – vitamínov, minerálov, enzýmov, flavonoidov a vlákniny.

Ako predĺžiť trvanlivosť oleja

  • Ideálne je skladovanie na chladnom mieste, mimo slnečného žiarenia.
  • Nevarme zbytočne dlho, olej neprepaľujme.
  • Po použití fľašu s olejom uzavrieme, čím ho ochránime pred znehodnotením oxidáciou. Správnym skladovaním a používaním predĺžime trvanlivosť a predídeme zníženiu výživovej hodnoty a kvality oleja.

Informácie o olejoch a ich výživových hodnotách a vhodnom použití sa dozviete aj v rámci druhého ročníka kampane „Zamiluj sa do repkového oleja." Je realizovaná na oboch trhoch: slovenskom a poľskom a bude trvať celkovo tri roky. Cieľom kampane je poukázať na výhody repkového oleja. Program je organizovaný združením Polskie Stowarzyszenie Producentow Oleju (PSPO) a financovaný Európskou úniou, vládou Poľskej republiky a vlastnými prostriedkami združenia.

Ticketportal.sk