23.12.2016, 00:00

Pravda o módnych diétach: Treba jesť 5-krát denne?

V posledných rokoch sa roztrhlo vrece s radami, ako sa správnou diétou dopracovať k dokonalému tráveniu.

Pravda o módnych diétach: Treba jesť 5-krát denne?
Zdroj: Pinterest/buzzfeed

Najnovšie trendy diktujú vzdať sa mlieka pre laktózu, múky pre lepok, občas si nasadiť prísnu protiplesňovú diétu, pretože naše telo môže byť prešpikované plesňami. Dokonca sa začína hovoriť aj o tom, že jesť už netreba päť-, šesťkrát denne. Sú tieto diéty potrebné, hoci na ne nie je lekársky dôvod? Čo je pravda a čo nie?

Prezradil nám gastroenterológ Peter Minárik z Poradne pre obezitu, výživu a zdravý životný štýl v Bratislave. Prečítajte názor odborníka v špeciáli o diétnych mýtoch.

Je potrebné jesť päť- až šesťkrát denne! Inak hrozí priberanie a spomalenie metabolizmu?
PRAVDA.

V poslednom čase sa začína hovoriť, že pre telo je ideálne jesť iba trikrát denne a že päť až šesť dávok jedla ho zbytočne zaťažuje a zásobuje priveľkou energiou.

„Čo sa týka pravidiel stravovania, nič sa nezmenilo. Menia sa len módne trendy,“ hovorí MUDr. Peter Minárik. „Tu by som poradil jedinú vec. Ľudia by mali rozlišovať, kto propaguje nový stravovací trend a prečo. Mnohokrát sú to ľudia bez dostatočného nutričného alebo dietologického vzdelania, pričom neraz prezentujú názory nepodložené vedeckými dôkazmi. Preto ich rady sú často v protiklade s oficiálnymi požiadavkami na zdravú výživu. Tá sa nemení,“ prezrádza odborník.

​Podľa neho pre zdravého človeka stále platí pravidlo jesť menšie dávky, najlepšie päť- až šesťkrát denne. Znamená to dať si pod zub niečo každé tri hodiny. Samozrejme, nie zákusok, klobásu alebo rezeň, ale potraviny, ktoré ladia so zdravou životosprávou. „Rozumná konzumácia pokrmov v častejších intervaloch a v menších množstvách je nesporne výhodnejšia. Pri väčších časových úsekoch medzi jednotlivými jedlami vás totiž môže prekvapiť pocit veľkého hladu, ktorý môže byť spúšťačom prejedania sa. Dôsledkom je vzostup hladiny cukru v krvi na vyššiu úroveň, než je potrebné. To obvykle podnieti pankreas, aby vylúčil viac inzulínu, ktorý cukor z krvi odbúra tak, že ho odtransportuje do kostrových svalov či pečene. Prejaví sa to neskorším poklesom glukózy v krvi, na ktorý nadväzuje náhly záchvat hladu. U niektorých až s prejavmi hypoglykémie, čiže triaškou, nadmerným potrením, trasením rúk a slabosťou. Ak budete jedávať menšie porcie a častejšie, hladina cukru v krvi sa bude udržiavať v rovnováhe. Odporúčam však prijímať zložené sacharidy s obsahom vlákniny. Nájdete ich v celozrnnom pečive, cestovinách a cereáliách. Majú menší glykemický účinok, to znamená, že po ich konzumácii sa hladina cukru v krvi dvíha pomalšie a aj pocit sýtosti je po nich dlhodobejší. „Ďalšie plus menších a častejších dávok jedla je aj v tom, že stravovanie budete mať pod väčšou kontrolou. Okrem vlčieho hladu totiž riskujete, že si na tanier naložíte viac len preto, lebo viete, že najbližšie budete jesť až o šesť hodín,“ varuje odborník a dopĺňa, že tento postup prospieva aj metabolizmu.

„Ak medzi jednotlivými jedlami prejdú dlhé hodiny, telo to môže pochopiť aj tak, že hladujete. Aby ušetrilo energiu, spomalí spaľovanie. A následkom sú pribúdajúce kilá,“ upozorňuje lekár.

Náš tip:
Podmienkou na to, aby metabolizmus šliapal ako hodinky, je aj pohyb. Nemusíte drieť ako kôň, stačia aj denné rezké prechádzky so psom a to, že namiesto výťahu začnete používať schody. Keď však máte viac času, pohybu venujte denne aspoň dvadsať-, tridsať minút. Oplatí sa to. Budete vyzerať lepšie, zrýchli sa vám metabolizmus a nakoniec zistíte, že jedávate viac, no vyzeráte čoraz lepšie a zdravšie.

Článok vyšiel v decembrovom čísle mesačníka Fitmagazín.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.