Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
03.09.2016, 00:00

Priberáme viac v noci a naozaj treba piť veľa vody? Prekvapivé mýty o stravovaní

Priberáme viac v noci a naozaj treba piť veľa vody? Prekvapivé mýty o stravovaní
Zdroj: Flickr

Stravovanie je možno jednou z najviac mýtizovaných súčastí našich každodenných životov. Trendy sa menia častejšie a informácie šíria rýchlejšie, ako ich výživoví odborníci stíhajú dokladať alebo vyvracať relevantnými výskumami. „Zaručené“ módne informácie o bežných potravinách a nápojoch, ktoré sú viac mýtmi ako pravdou, zosumarizoval odborný portál Eatingwell.com a noviny Washington Post.

Zdroj: Dreamstime
Káva a čaj dehydratujú
Aj napriek tomu, že kofeín je diuretikum, ktoré podporuje vylučovanie moču, naše telo ho vie vykompenzovať, takže aj kofeínové nápoje ako káva a čaj majú priamy hydratačný účinok. Čistá voda, samozrejme, oveľa viac, ale telu sa počítajú aj tieto, viac démonizované nápoje. Vlhkosť nášmu organizmu zvnútra dokonca prinášajú aj pevné potraviny ako šalát, paradajky, uhorky, melón, hrozno či kôstkoviny.
Zdroj: Flickr.com
Kokosové mlieko je lepšie ako voda

Aj keď výťažok z kokosu vo forme mlieka či oleja je v súčasnosti veľmi v kurze a odporúčajú ho jedna radosť mnohé magazíny na takmer univerzálne použitie, lepší pre pitný režim ako obyčajná voda však nie je.
Zdroj: StockExpert
Musíme vypiť viac ako dva litre vody denne

Pitný režim je dôležitý, ale zdá sa, že presný odporúčaný objem prijatých tekutín nie je vedecky podložený, pretože závisí od mnohých premenných vrátane našej telesnej výbavy, aktivity aj prostredia, v ktorom sa nachádzame.

Medicínsky ústav americkej Národnej akadémie vied odporúča 13 pohárov vody denne mužom a 9 ženám žijúcim v miernych klimatických podmienkach. Toto číslo predpokladá, že ste získali asi 20 percent svojich tekutín z potravy a zvyšok z akýchkoľvek nápojov a je počítaný na dobre hydratovaných ľudí, no nedá sa určiť žiadnym imperatívom. Najrelevantnejším príznakom nedostatku tekutín vám má byť predovšetkým smäd.

Zdroj: StockExpert
Vajcia sú nebezpečné pre vaše srdce
Veľké vajce síce obsahuje 211 miligramov cholesterolu a ten prispieva k upchávaniu tepien a infarktu, ale táto súvislosť vôbec nie je taká závažná. "Epidemiologické štúdie ukazujú, že väčšina zdravých ľudí môže jesť vajcia denne bez problémov," hovorí Penny Kris-Etherton, profesorka výživy na Penn State University. Ako? Pre väčšinu z nás cholesterol z vajec nezvyšuje hladinu cholesterolu v krvi, lebo telo si ju samo vykompenzuje. Hlavnými vinníkmi srdcových chorôb sú "nasýtené a trans-tuky“.
Zdroj: archív HN
Zo sacharidov automaticky priberáme

Nízko-sacharidové diéty spôsobili doslova revolúciu vo svete stravovania. „Priama súvislosť medzi sacharidmi a priberaním však dokázaná nie je,“ hovorí Jean Harvey-Berino, dekan výživových a potravinových vied na University of Vermont. Ide predovšetkým o množstvo prijatých kalórií.

Potraviny plné rafinovaného cukru, biely múky, dochucovadiel a umelých zložiek môžu podľa neho, samozrejme, zvyšovať riziko vzniku zdravotných problémov ako sú srdcové choroby a diabetes. Ale „dobré sacharidy" ako celé zrná, fazuľa, ovocie a zelenina sú hlavným zdrojom nášho telesného paliva. „Z nízko-sacharidových diét sa chudne preto, lebo sú prísnejšie,“ tvrdí Harvey-Berino.

Zdroj: Flickr.com
Z „nočných“ kalórii priberáme viac
"Kalórie sú rovnaké bez ohľadu na to, kedy ich prijímate. Záleží len na celkovom množstve,“ hovorí John Foreyt, Ph.D., riaditeľ Behavioral Medicine Research Center.
Zdroj: Dreamstime
Priberáme z jedál, ktoré nedokážeme stráviť

„Táto teória je nelogická,” hovorí Marc Riedl, klinický imunológ z kalifornskej univerzity UCLA. Neschopnosť stráviť potraviny môže znamenať, že nie sú metabolizované a kalórie by nemali byť absorbované. „To by viedlo k chudnutiu, nie k priberaniu,“ poznamenal. "Neexistuje žiadny vedecký dôkaz, že potravinová alergia spôsobuje priberanie na váhe,“ tvrdí.

Sú zbytočne démonizované aj biely cukor a biela múka? Pozrite si náš rozhovor s výživovou poradkyňou.