Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.09.2016, 00:00

Jeme dvakrát viac soli, ako máme. Odborník radí, ako ju obmedziť

Jeme dvakrát viac soli, ako máme. Odborník radí, ako ju obmedziť
Zdroj: Flickr.com

Vysoký krvný tlak aj kardiovaskulárne choroby. Nadbytok soli v jedálničku sebou prináša výrazné zdravotné riziko. Pritom dospelý človek priemerne konzumuje až dvojnásobok množstva soli, než aké odporúča Svetová zdravotnícka organizácia. U nás je to podľa niektorých štúdií dokonca trojnásobok, píše Alena Pecháčková pre lidovky.cz.

Strašiak sodík
Dôvodom, ktorý stojí za zdravotnými rizikami, najmä za vysokým krvným tlakom, je sodík. Práve ten v potrave prijímame najčastejšie v podobe kuchynskej soli a veľmi často nepozorovane v podobe dusitanových solí a glutamátu napríklad v údeninách alebo rôznych pochutinách alebo lupienkoch.

Za našu nadmernú spotrebu soli môže predovšetkým rozmach vysoko spracovaných potravín, ale aj fakt, že sa jednoducho stále zväčšujú naše porcie.

Nadbytočný príjem soli nielen zvyšuje krvný tlak, ktorý stojí v pozadí chorôb srdca a ciev. Soľ tiež zlepšuje chuť do jedla, preto nepriamo súvisí aj s obezitou. Vysoký príjem soli zbytočne zaťažuje obličky, zvyšuje riziko rakoviny a prispieva k nevhodným stravovacím návykom.

Zdroj: Flickr.com

Ako obmedziť soľ?
"Na začiatok je dobré si uvedomiť, koľko soli jedlo počas svojej cesty na náš stôl stretne. Niektoré potraviny obsahujú sodík prirodzene, napríklad mlieko, mäso alebo morské plody. Tam sa mu nevyhnete, ale nie je to ani potrebné, ak nepridáte príliš inde. Vo veľkom sa ale soľ vyskytuje v polotovaroch a spracovaných potravinách, ako je pečivo, údeniny, syry, konzervy alebo sladké a slané pochutiny. Ďalšie soľ často pribudne počas varenia (varíme v osolenej vriacej vode, používame dehydrované bujóny, presolené koreniace zmesi apod.) A nakoniec aj na stole (dochucovadlá, soľ v soľničke)," vysvetľuje David Kukla zo Sklizeno.cz.

Čítajte etikety
Niektoré jedlá obsahujú veľa soli, aj keď slanosť takmer necítite. Je to napríklad kvôli tomu, že ju maskuje vysoký obsah cukru. Preto sa oplatí čítať etikety.

Potreba soli je väčšinou vecou zvyku. Čím viac solíme, tým viac soli vyžadujeme - a naopak. Ak teda začnete konzumáciu soli po malých dávkach znižovať, chuťového rozdielu v negatívnom slova zmysle si ani nevšimnete. Naopak po čase zistíte, že oveľa viac vnímate jemnejšie chute, ktoré ste predtým necítili, pretože ich v jedle prebyla agresívnejšia soľ.

S odborníčkou na výživu sme sa rozprávali o rizikách stravy