Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.07.2016, 14:00

Berieme ich len ako obyčajné ovocie. No pomáhajú pri demencii i chudnutí

Berieme ich len ako obyčajné ovocie. No pomáhajú pri demencii i chudnutí
Zdroj: Flickr

Sú nielen neuveriteľne chutné, ale aj veľmi zdravé. Keďže začína ich sezóna, neváhajte a hor sa na trh si nejaké to kilo zakúpiť. Využiť ich môžete rôzne, či do koláča, džemu alebo len tak, zahryznúť do nich. Zázračné marhule.

Marhule obsahujú viacero telu prospešných látok. V prvom rade je to vysoký obsah vitamínu C. Ten, ako vieme, nielen posilňuje imunitu, ale tiež priaznivo ovplyvňuje činnosť srdca. Celkovo je dôležitým antioxidantom potrebným na reguláciu normálneho telesného rastu, takže nezabudnite ho zaradiť aj do jedálnička detí. Je skvelý aj pri hojení rán a tiež na stimuláciu tvorby bielych krviniek.

Marhule sú aj skvelým zdrojom tiamínu, teda vitamínu B1. Ten je nevyhnutný pre činnosť niektorých enzýmov, uplatňuje sa pri štiepení a využití cukrov a škrobov, ktoré dodávajú telu energiu. Dôležitý je aj pre normálnu činnosť nervového systému, svalov a srdca. Okrem tiamínu marhule obsahujú aj kyselinu pantoténovú.

Oranžová je zdravá
Typická oranžová farba je znakom betakaroténu. Podobne ako vitamín C, aj betakarotén je dôležitým antioxidantom. Marhule sú plné aj horčíka, vápnika a fosforu, kremíka, železa aj draslíka. Takže spoločne s nimi dokážete zabojovať aj proti únave a chudokrvnosti. Draslík totiž reguluje pulz, krvný tlak a množstvo tekutín v bunkách. Kremík zase pomáha zdraviu nechtov, pokožky a vlasov. Významný je obsah kyseliny listovej, ktorá je dôležitá najmä pre tehotné ženy, pre zdravý vývin plodu. Pozor však, budúce mamičky by ich nemali zjesť príliš veľa kvôli vysokému obsahu medi. Do svojho jedálnička by ho však mali zaradiť aj seniori, táto kyselina totiž znižuje riziko stareckej demencie a funguje ako prevencia Alzheimerovej choroby.

Zdroj: Flickr

Podstatný je aj vysoký obsah karotenoidov, ktoré priaznivo pôsobia ako prevencia šeroslepoty. Vďaka vysokému obsahu vlákniny sú zase výborným liekom pre ľudí trpiacich zápchou. Marhule znižujú aj hladinu cholesterolu, pomáhajú pri astme a znižujú pocit stresu.

Sú alebo nie sú jedovaté?
Aj vy ste ako deti rozbíjali kôstky marhúľ a vyjedali jadierka, ktoré pripomínali mandle? Pozor, tie obsahujú amygdalín, ktorý je jedovatý, preto je dobré kontrolovať deti pri konzumácii ovocia. A nakoniec dobrá správa pre tých, ktorí chcú schudnúť do plaviek. Sto gramov tohto ovocia má len 57 kalórií. Marhule nemajú takmer žiadny tuk a obsahujú úplné minimum bielkovín, preto sú vhodné pri redukcii hmotnosti.

Čo s nimi
Čerstvé marhule, ktoré už môžete pomaly nájsť na trhu, majú nespočetné využitie. Sú skvelou súčasťou ovocných pohárov, koláčov a buchiet, ovocných knedlíčkov či ovocných šalátov. Chutné sú aj v kombinácii s čokoládou či medom, tvarohom alebo bielym jogurtom. Mnohí radi siahnu aj po sušených marhuliach. Tie síce obsahujú viac cukru, ale minerály či vitamíny sa z nich nevytratili. A, samozrejme, nemôžeme zabudnúť ani na skvelý kompót, ktorý sa výborne hodí k nedeľnému obedu či džem, ktorý môžeme použiť na koláče, do omáčok k mäsu alebo len tak, natretý na chlieb s maslom.

Článok bol uverejnený v časopise Fit magazín.

Ticketportal.sk