Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
25.06.2016, 00:00

Horúčavy sú tu. Pozrite si tipy, ako sa osviežiť

Horúčavy sú tu. Pozrite si tipy, ako sa osviežiť
Zdroj: Flickr

Horúčavy udreli, ani nevieme ako, a s nimi musíme rozmýšľať nielen nad tým, čo si obliecť, aby sme sa cítili komfortne, ale aj nad tým, ako sa zavlažiť zvnútra. Pitný režim je totiž mimoriadne dôležitý, pretože v teple kolabuje množstvo ľudí. A je vedecky dokázané, že ženský organizmus sa ľahšie dehydruje než ten mužský. Dôvodom je iný podiel vody v svaloch.

Rád a tipov na pitný režim je veľa. Hlavným zdrojom bola, je a vždy bude čistá voda. Jej dostatok je dôležitý pre fungovanie nášho tela za každého počasia. V horúčavách dvojnásobne. Pokiaľ neviete odhadnúť, koľko jej počas dňa vypijete, naplňte si fľašu a nechajte si ju pri sebe. Komu sa chce odbiehať po každom vypitom pohári vody po nový? Efektívnejšia je fľaša či džbán, ktorý je vždy po ruke. A na jeho objeme vidíme, koľko vody sme vypili.

Pokiaľ vám však čistá voda neberie, no nechcete sa zahlcovať sladkými malinovkami, spravte si limonádu. Do vody vytlačte šťavu z citróna, nakrájajte uhorku či hoďte zmes čerstvých malín či jahôd. Či už kúpené v obchode alebo odtrhnuté z vlastnej záhrady, ovocie i vhodná zelenina zmenia chuť vody a dodajú jej navyše vitamíny.

Ak ste v pozícii, že si množstvo vody neviete ustriehnuť, skúste ovocie. V našej galérii nájdete melón, uhorku i paradajku. Tieto potraviny sú totiž perfektným zdrojom vody, vitamínov a minerálov a v horúčavách doslova zavlažia celý organizmus.

Pozor si však treba dať napríklad na pitie kávy. Tento kofeínový nápoj je síce skvelý životabudič, no môžeme mať po ňom pocit, že dehydruje. To nie je celkom pravda, pretože káva má silné močopudné účinky. No pre svoje špecifické vlastnosti sa nezahŕňa do pitného režimu a nikomu neublíži, ak si po káve dá pohárik skvelej, čistej a osviežujúcej vody. Alebo aj dva, pretože v tomto prípade to nie je na škodu. 

Záchranári radia, ako neskolabovať

Aj Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby eviduje zvýšený počet výjazdov ambulancií Záchrannej zdravotnej služby, zdravotníckych zásahov ku kolapsovým stavom. Prehriatie organizmu, aktuálne v týchto horúcich dňoch nadmerné slnenie a pobyt na slnku skrýva aj mnohé skryté nebezpečenstvá, jedným z nebezpečenstiev je prehriatie organizmu.

"Môžeme však tomu predísť, ak dodržiavame správne zásady pobytu na slnku. Prehriatie organizmu a tepelný úpal je stav vyskytujúci sa hlavne v oblastiach so zvýšenou teplotou. Hlavnou príčinou sú okrem samotného tepla pôsobiaceho na organizmus je i nedostatok telesných tekutín, strát solí i minerálov, prítomnosť na priamom slnku. Pri prehriatí je telesná teplota v organizme vysoká," vysvetlil operátor záchrannej služby Andrej Hirjak.

Rizikovou skupinou sú maloleté osoby a deti, osobité riziká však vznikajú u seniorov, kde zohráva rolu vyšší vek, u osôb s ochorením srdcovo cievnym i užívanie niektorých liekov, pri fyzickej záťaži, teda u pracovníkov na stavbách či pracovníkov údržby ciest. Podľa Hirjaka je potrebné dať si pozor aj pri športových aktivitách, v uzavretých miestnostiach, v prostriedkoch hromadnej dopravy aj v autách.

"Samotné prehriatie má varovné signály, sú nimi pokožka pokrytá potom, potenie, bledosť pokožky, slabosť, bolesť hlavy, začervenanie pokožky, pocit na zvracanie i samotné zvracanie, ako aj kolapsový stav sprevádzaný poruchou vedomia, kŕče tela. Ak je pacient, postihnutá osoba pri vedomí, komunikuje, v takomto prípade bezodkladne premiestniť postihnutú osobu do chladnejšieho tienistého miesta, nahradiť straty tekutín, v hojnom množstve podávať tekutiny, chladenie vlažnou sprchou, obkladmi. Nikdy nepodávame osobe alkoholické nápoje a kávu," varuje.