Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
15.05.2016, 16:00

Ako správne zhadzovať zimné kilá. Strava je základ, cvičenie doplnok

Pred letom sa obligátne akosi viac ľudí nahrnie do fitnescentier, pretože chcú zhodiť zimné kilá. Chcú sa prezentovať svojím krajším, novším a pevnejším ja. Nie vždy je to však jednoduché. Práve v tomto období nastáva druhá vlna záujemcov o zhadzovanie zimných vankúšikov a o tom, ako si poradiť, nám porozprávala osobná trénerka z Centra na Dosah, Saša Machanová.

Všetky články s radami od Trénera na Dosah nájdete TU.

Konečne svieti slnko a prebrali sme sa zo zimného spánku. Chudneme pred letom zdravo?
Príchodom slnka je to už druhá panika, pretože prvá prišla po Vianociach, kedy sa všetci nahrnuli do fitiek a začali veľmi cvičiť. Potom to trošku poľavilo, no teraz prišla druhá vlna. Vyťahujeme krátke rukávy a sukne a zdá sa nám, že to nie je tak, ako by to mohlo byť a znova začíname cvičiť. Skutočne, záujem o cvičenie je veľký.

Keď nevieme, kam sa obrátiť, ako máme začať?
Nájdite si priestor, fitnes centrum alebo človeka, kde sa vám to páči. Lebo ak sa niekde necítite dobre, je to len na chvíľu. Je veľmi dôležité, aby existoval vzťah medzi trénerom a vami. Aby tréner len nezadelil cviky a viac sa nezaujímal. Je potrebné, aby s klientom viedol aj cvičenie a stravu.

Ak chcem ísť cvičiť do fitnescentra, na čo sa mám pozerať?
Nenechajme sa zlákať cenou, pretože teraz je veľa fitnescentier, ktoré lákajú na nízku cenu, no dospejeme do bodu, kedy je tam veľa ľudí, necítime sa komfortne, tréner nemá čas. Ja preferujem malé rodinné fitnescentrá, kde sa vám dostatočne venujú.

Ako si mám poradiť s cvičením doma?
Ak je človek úplný začiatočník, treba sa poradiť s odborníkom. Je však veľmi dôležité správne dýchanie a postoj. Ak človek nechce ísť do fitnescentra vôbec, treba kráčať. Vonku a čo najviac. Rýchla chôdza je cieleným pohybom, ktorým nadobudnete kondíciu. Bez správneho dýchania a postoja si človek, aj keď sa to nezdá, môže viac ublížiť než pomôcť.

Od čoho závisí výber športu?
Musí to človeka baviť. Vždy hovorím, nech klientky vyskúšajú všetko. To, čo ich chytí za srdce, to je to správne. Nie každý je na posilňovňu či aerobik. Je dôležité hýbať sa tri – štyrikrát do týždňa, ale pohyb môže byť rôznorodý. Ale 99 percent ľudí potrebuje mať nad sebou niekoho, kto kontroluje, organizuje a chváli.

Svojim klientom sledujete aj stravu. S akými problémami sa stretávate najviac?
Klientky si jedlo zapisujú do tzv. dobrých zošitov. Tam si zapisujú čo zjedia. Na začiatku potrebujem vedieť ich stereotypy, čo zvyknú jesť. Nemám rada slovo diéta, lebo diéty sú na krátku trať. Ak sa chceme stravovať zdravo, musíme to robiť tak, aby sme to dokázali celý život. Ja vylučujem bielu múku a rafinovaný cukor, pretože sú mojím nepriateľom. A práve takýmto sedliackym umom vždy prídeme na to, čo je v strave ten nevyhovujúci prvok.

Pri chudnutí sa hovorí, že 70 percent je strava. Je to tak?
Absolútne áno. Cvičenie je skvelé, ale pokiaľ nezmeníme stravu, kilá dole nepôjdu. Sama som bola obézna a keď som začala cvičiť, no neupravila som stravu, nič sa nedialo. Je to začarovaný kruh, z ktorého treba vystúpiť.

Zdroj: Tréner na Dosah

Môžeme teda povedať, že ak prestaneme jesť múku, cukor či sladkosti, kilá sa odlepia?
Áno, aj do dvoch týždňov už možno vidieť veľmi pekné výsledky. A to je motivujúce. Ja nielen, že zakazujem, ale aj pomáham meniť niektoré potraviny za ich zdravé náhrady.

Keď cvičíme aj kombinujeme stravu, no nechudneme, čo robíme zle?
Niekde je problém. Dôležitý je aj zdravotný stav, napr. štítna žľaza, no niektoré klientky rovno klamú. A na to prídeme vďaka zošitom. Tvrdia, že nič nezjedli, ale kúsok koláča či čokoládovej tyčinky je podstatný. Musíme byť k sebe úprimné.

Je rozdiel aj pri zhadzovaní u mužov a pri chudnutí žien. V čom?
Poviem to úplne jednoducho. Ženy majú byť od prírody vankúšiky a muži sú svalnáči. Príroda chce, aby sme boli pekné a oblé, aj keď nás to hnevá. Je rozdiel aj v hormónoch, no je to dané. Nič nám však nebráni cvičiť.

Aký pohyb je ideálny pri chudnutí doma?
Buď je to švihadlo alebo rýchla chôdza. Ale pozor, niektorí naozaj nevedia, ako má vyzerať zdravá rýchla chôdza. Držanie tela aj dýchanie sú dôležité.

A keď chceme spevňovať a nevrátiť sa k predošlým kilám?
Naberá sa tak, že sa vrátime k zlozvykom, k rožkom či pečivu, k cukru. Musíme udržiavať stravu. Aj ja však mám týždeň rozdelený. Šesť dní som poslušná a siedmy mám tzv. cheet day. Vtedy si dám všetko, na čo mám chuť, aby som mentálne netúžila napr. po čokoláde. Jeden deň si doprajem, no šesť dní poslúcham. Stravovať sa treba rovnako zdravo a intenzita cvičenia môže byť menšia alebo sa zmení druh cvičenia. Lebo keď chudneme, je to o kardiu a silovom tréningu a keď sa udržiavame, svalom pomáhame pre nás príjemným pohybom a stravou. Žiadne pilulky ani krémy nezaberú.

Ticketportal.sk