Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.03.2016, 00:00

Ako pomôže genetický test pri chudnutí vyskúšala redaktorka na svojom tele

Už pár rokov sa hovorí o tom, že jednou z možností, ako sa natrvalo zbaviť nadbytočných kilogramov, je podstúpiť genetický test. Má to skutočne zmysel? Redaktorka Ivana Dulková sa to rozhodla sa to rozhodla vyskúšať na vlastnej koži. Portál idnes.cz prináša jej správu o tom, ako to dopadlo.

Moje kroky vedú do sídla spoločnosti Valensfit, v ktorej do malej skúmavky porúčam potrebné množstvo genetického materiálu, konkrétne sliny. Starostlivo uzavretá skúmavka letí cez oceán do laboratórií Pathway Genomics v kalifornskom San Diegu. V špeciálnom prístroji sa testuje 75 mojich genetických markerov, ktoré majú vzťah k strave, výžive, pohybe a chorobám súvisiacim s nadváhou. Rozmýšľam, aké výsledky asi prídu.

Môj dedko zomrel vo svojich 63 rokoch na infarkt a už po štyridsiatke sa liečil na cukrovku 2. typu. S rovnakou chorobou aj s vyšším krvným tlakom bojuje už pár rokov aj moja matka. Otec je síce zdravý, ale má nadváhu. Ja mám 41 rokov a viem o sebe, že ak sa nebudem hýbať, budem priberať. Už pár rokov pravidelne behám, a tak sa moja váha drží pri výške 170 centimetrov okolo 65 kíl. Svojich chýb som si vedomá - keď mi chutí, zjem toho viac, než by som mala, a večer si spravidla neodpustím dva poháre vína. Posledné tri roky sa aj mne začal hromadiť tuk v oblasti brucha a chcem to zmeniť.

Diéta podľa genotypu
O dva týždne neskôr je test hotový. Prvýkrát sa stretávam s Václavou Kunovou, hlavnou lekárkou programu Valensfit, ktorá sa v posledných rokoch genetickými testami intenzívne zaoberá. Už pred desiatimi rokmi sa podieľala na medzinárodnom výživovom štúdiu Diogenes, ktorá skúma vplyv stravy, respektíve rôznych typov diét na expresiu génov, teda na to, ako sa gény v organizme po svojom vyjadria.

„Štúdia priniesla mnoho zaujímavých výsledkov, vďaka ktorým dnes môžeme postupovať obrátene. Stanovíme genotyp človeka a na jeho základe môžeme vybrať najvhodnejší typ diéty,“ vysvetľuje. Testy, ktoré Valensfit používa, sú veľmi podrobné a dokážu odhaliť nielen to, či má klient geneticky danú predispozíciu k obezite. Dozvedia sa aj ďalšie podrobnosti – napríklad, či je z ozajstného hladu alebo len z chuti, či mu robí problém dosiahnuť pocit sýtosti a čo všetko je schopný kvôli jedlu obetovať.

„Vďaka týmto detailným informáciám môžem pracovať s každým človekom odlišne,“ vysvetľuje lekárka. Veľká časť výsledkov sa sústreďuje na riziká srdcovo-cievnych chorôb. Z genetického testu tak možno zistiť, či dotyčnému v budúcnosti hrozí zvýšená hladina LDL cholesterolu alebo syndróm zníženého HDL cholesterolu či vyššia hladina cukru, teda diabetes. Zo všetkých týchto predispozícií a z genotypu je potom vyhodnotený vhodný typ stravy.

„Niektoré majú o trochu vyššie percento bielkovín, iné o niečo viac sacharidov či tukov, samozrejme tých zdravých. Klient potom dostane k dispozícii jedálniček, v ktorom si na princípe skladačky jednotlivých porcií zostavuje jedlo zodpovedajúce jeho chutiam a zvyklostiam,“ vysvetľuje doktorka Kunová.

Hrozí mi, že budem silná
V ruke držím 50-stránkový elaborát, môj stravovací a pohybový genetický profil. Dozvedám sa z neho, že mám nadpriemerné riziko vzniku obezity. „Tento výsledok má veľa ľudí, ktorí si nechali urobiť testy a často sú - rovnako ako vy - relatívne štíhli. Skrátka tušia, že keď sa nebudú hýbať, pôjde ich váha hore, a radšej so sebou niečo robia,“ objasňuje lekárka Kunová. Ďalší z markerov ale preukázal, že ak schudnem, úbytok hmotnosti sa udrží.



„Vaša váha by nemala mať tendenciu po zhodení vyskakovať hore, to je výsledok, s ktorým sa stretávam len veľmi výnimočne. Dôležitý je aj faktor, ktorý hodnotí hladinu adiponektínu, hormónu, ktorý zlepšuje odbúravanie tuku. Ak má niekto zníženú hladinu, trvá mu oveľa dlhšie, než začne chudnúť. Až potom, čo sa niečo zhodí, začne adiponektín pracovať v jeho prospech,“ vysvetľuje mi odborníčka.

Ďalšie položky sa týkajú mojich stravovacích návykov. Výsledok „pravdepodobnejšie“ mi vyšiel pri prejedaní, čo sa vraj prejavuje v strese alebo na dovolenke, kde má človek možnosť zjesť neobmedzené množstvo jedla. Túžbu po jedle mám ale našťastie typickú, nie zvýšenú.

„Ľudia, ktorí majú zvýšenú chuť na jedlo, nie sú leniví si napríklad o desiatej večer urobiť palacinky, keď na ne dostanú chuť," popisuje lekárka Kunová. Pokiaľ ide o choroby, ktoré sa spájajú s obezitou, môžem byť pokojná. Moje metabolické riziká sú priemerná, riziko zvýšenej hladiny krvného cukru je dokonca podpriemerné. Pozor by som si ale mala dávať na množstvo vitamínov, ktoré prijímam, najmä vitamínu B2, B6, B12, A a E a kyseliny listovej.

Až 75 percent úspechu je v strave, no pohyb je nemenej dôležitý. Nezabudnite ani na pitný režim a pozitívnu náladu. Snímka
Zdroj: Stockxpert


Športujte viac
Veľká časť testu sa venuje pohybu. Ukázalo sa, že väčší prospech mám z vytrvalostného tréningu oproti tréningu silovému. Výsledky preberám s pohybovým koučom Karlom Jaruškom, ktorý mi odporúča zostať pri behu a postupne sa dostať na 40 minút trikrát týždenne. Ak chcem zhodiť tuk v oblasti brucha a pásu, mala by som pridať aj nejakú skupinovú lekciu alebo posilňovacie cvičenia vo fitnescentre. Pokiaľ ide o pohyb, spomína doktorka Kunová, ktorá pomáha chudnúť tiež ľuďom, ktorí genetický test nepodstúpili, ešte jednu zaujímavosť.

„Všetci klienti, ktorí prešli genetickým testom, začali cvičiť. Ľudí, ktorí test nemajú, sa mi k pohybu nedarí doviesť, pritom motivujem všetky rovnako. Je to zrejme tým, že ten, kto má v ruke výsledok testu, kde je presne napísané, ako veľmi je pre neho ten ktorý typ pohybu dôležitý, sa k nejakému športu - napríklad aj cez nechuť k pohybu - odhodlá.“

Stredomorská strava
Z genetického testu mi vyšlo, že ak chcem zhodiť, najvhodnejšia pre mňa bude stredomorská strava, teda strava s vyšším obsahom zdravých tukov. Dôležité tiež je, aby som v strave zvýšila podiel tzv. MUFA, teda mononenasýtených mastných kyselín. Ak ich budem preferovať, bude mať môj organizmus tendenciu k nižšiemu množstvu telesného tuku. Preto by som mala jesť avokádo, olivy, orechy, mandle a prednosť by som mala dávať olivovému oleju.

Ďalej by som sa mala zamerať na nízko glykemickú zeleninu bohatú na vlákninu, ovocie, celozrnné potraviny a strukoviny. Celkovo by som mala prijímať 1 500 kalórií, teda 6 000 kJ denne. Zoznamujem sa tiež s návrhmi jedálničkov a zmierujem sa s tým, že budem musieť všetko, čo zjem, vážiť a zapisovať.

Váha išla dole
Spočiatku s presným zadaním bojujem, ale rýchlo zisťujem, že poskladať si podľa návodu vhodný jedálniček nie je nič zložité. Keď sa po niekoľkých konzultáciách po dvoch mesiacoch vidíme s doktorkou Kunovou naposledy, znova - rovnako ako na samom počiatku - si stúpam na prístroj In Body, ktorý diagnostikuje zloženie môjho tela.

Ukazuje sa, že zatiaľ čo váha klesla o 0,8 kila, množstvo tuku kleslo o celé dva kilogramy, najviac na trupe a o niečo menej na dolných a horných končatinách. Množstvo aktívnej telesnej hmoty proti tomu stúplo o 0,8 kg. Experiment je na konci. Ukázalo sa, že som skutočne zhodila.

Obezitológovia sú skeptickí
Zástancovia nutrigenomiky sú možnosťami genetického testovania nadšení. Podľa nich je to cesta, ktorou sa budeme v budúcnosti uberať všetci. A nejde len o chudnutie, veď genetické testy môžu upozorniť okrem iného aj na riziko rakoviny alebo kardiovaskulárnych chorôb.

Česká obezitologická spoločnosť je však ku genetickým testom skeptická a investíciu do nich neodporúča. „Zatiaľ nemáme žiadny dôkaz o tom, že by genetické vyšetrenie prinieslo z dlhodobého hľadiska pacientovi nejaký prospech. Najjednoduchší genetický test je pozrieť sa, či sú obézni vaši rodičia, či vaši predkovia mali alebo nemali cukrovku, prípadne sa opýtať na ďalšie choroby v rodine,“ myslí si profesor Martin Haluzík z 3. internej kliniky 1. LF UK.

Na koho strane je pravda, sa ukáže až časom. Faktom ale je, že od môjho posledného stretnutia s doktorkou Václavou Kunovou ubehol mesiac a váhu si stále držím.

Ukážka môjho jedálnička a jeho nutričné zhodnotenie:
Podľa genotypu by mal mať jedálniček pre stredomorskú diétu ideálne 20 percent energie z bielkovín, 35 percent energie z tukov a 45 percent energie zo sacharidov.
Raňajky: Malý krajec chleba, 20 g šunky, 15 g tofu paštéty, 1 volské oko
Olovrant: 1 väčšia hruška
Obed: 1 tanier polievky so zeleninou, syrom a vajcom
Olovrant: Hŕstková kaša so strukovinami, obilninami (100 g v suchom stave) a vareným vajcom
Večera: Tanier polievky rovnaký ako na obed (menšia porcie bez vajca)
Orechy kešu a mandle (spolu 50 g) a sušené brusnice (50 g)
Energia 6365 kJ
Bielkoviny 69,6 g = 19 percent
Tuky 58,3 g = 35 percent (ale len 8 percent tvoria nasýtené mastné kyseliny)
Sacharidy 179,3 g = 46 percent

Hodnotenie Václavy Kunovej:
Počas trvania programu nebol problém dodržať odporúčanú energetickú hodnotu 6000 kJ / deň, tiež množstvo bielkovín, tukov a sacharidov bolo v norme. V ukážkovom jedálničku mohlo byť viac bielkovín, stačilo by napríklad k dopoludňajšiemu ovociu pridať pár lyžíc bieleho jogurtu alebo jednu lyžicu tvarohu. Tým by sa zároveň podarilo zvýšiť prísun vápnika, ktorý práve v tomto ukážkovom dni nebol najvyšší.