Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.04.2021, 00:00

Margit Slimáková: Aj majonéza môže byť zdravou časťou jedálnička, kedysi zbytočne odsúdili aj masť

  • Pôst nám môže len prospieť a čas, kedy nejeme, predstavuje celú kaskádu priaznivých metabolických a hormonálnych zmien v tele.
  • Rukola alebo lístky niektorých druhov buriny môžu obsahovať viac zdraviu prospešných látok ako ľadové šaláty zo supermarketu. Potraviny z reklám takmer isto žiadny prospech pre zdravie neprinesú.
  • "Ortorexia môže byť výnimočný problém, ale naše nemocnice a cintoríny bežne zapĺňajú konzumenti párkov a sýtených vôd," hovorí odborníčka Margit Slimáková.
  • Prečítajte si rozhovor s Margit Slimákovou, jednou z najvplyvnejších českých expertiek v oblasti zdravého životného štýlu, zdravej výživy a prístupu k zdravotnej starostlivosti.
Margit Slimáková: Aj majonéza môže byť zdravou časťou jedálnička, kedysi zbytočne odsúdili aj masť
Zdroj: www.margit.cz/margit/

Vstupujeme do obdobia Veľkej noci, v rámci ktorého napriek mnohým odporúčaniam odborníkov len málokto odolá klasickým jedlám a dobrotám. Nie všetko je len čierno-biele, a to aj v prípade stravovania.

Uznávaná odborníčka na stravovanie Margit Slimáková nám v rozhovore vysvetlila, prečo nie je takým omylom v zdravej výžive zapojiť do jedla majonézu, na ktoré potraviny z našej kuchyne sa sústrediť, aj prečo je lokálne mäso zdravšie ako avokádo, ktoré cestuje cez pol sveta.

Zaujímalo nás, aký má názor na mamičky, ktoré sa radia na internetových fórach, reklamy propagujúce zdravé detské potraviny a aj to, či je pôst len zvykom a tradíciou alebo aj účinným spôsobom v chudnutí a udržiavaní zdravia.

Blíži sa nám Veľká noc - obdobie hojnosti, ktorému predchádzalo obdobie pôstu. Dá sa táto symbolika preniesť aj do ideálu stravovania?

Áno, jedným z pravidiel zdravého stravovania je jesť lokálne, sezónne potraviny a samozrejme rešpektovať potreby svojho tela. V praxi to teda znamená, že v zime, keď telo potrebujeme prehriať, jeme viac teplé, varené a výživné jedlo, vrátane dostatku mäsa. S jarou a po dojedení zimných zásob, prichádza oteplenie, prvé zelené šaláty a plané rastliny, čas diétnejšej stravy.

Vráťme sa ešte k pôstu, aký význam má pre telo?

Význam má najmä v období dostatku stravy alebo ešte presnejšie - u nás dnes už bežného nadbytku stravy a s ním spojeného prejedania. Môže odľahčiť jedálniček alebo slúžiť ako dnes populárne obmedzenie času na konzumáciu, čo propaguje tzv. prerušovaný pôst. Môže nám len prospieť. Čas, kedy nejeme, predstavuje celú kaskádu priaznivých metabolických a hormonálnych zmien v tele.

Zásadné je zníženie hladiny inzulínu v krvi, a tak aj podpora odbúravania tukových zásob a zníženie zápalovosti v cievach.

Ako teda vyzerá ideálna kombináciám pôstu a stravovania sa?

Zo zdravotného hľadiska je najprospešnejší už spomenutý prerušovaný pôst. Čiže namiesto bežných 12 hodín jedenia a 12 hodín nočného prirodzeného postenia sa, posunieme raňajky na neskoršiu hodinu alebo večeru na skoršiu. Na jedenie nám tak ostane 10 alebo 8 hodín a na postenie sa 14 alebo 16 hodín. V tom čase je povolená len voda, neochutený čaj alebo káva. V čase jedenia je najvhodnejšie si to hneď nepokaziť, a teda jesť kvalitné a skutočné jedlo.

Jedlám, ktoré si spájame s obdobím Veľkej noci, asi mnohí z nás neodolajú a pravdepodobne ani nevymenia majonézu za biely jogurt, ako znejú dobre mienené rady. Napriek tomu, môžeme im poradiť niečo, čo zmierni následky, ktoré sa odrazia na váhe?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 84% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Ticketportal.sk