Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.03.2021, 12:55

Veľkonočné prejedanie zanechá stopy na postave, ale najmä na zdraví, varuje lekár

  • Veľkonočné prejedanie môže byť kritické pre zdravý ľudský organizmus.
  • Nepríjemné pocity plnosti, nadúvanie, pálenie záhy či zvracanie nie sú ničím výnimočným.
  • Nezdravá strava však môže viesť aj k vážnejším problémom.
Veľkonočné prejedanie zanechá stopy na postave, ale najmä na zdraví, varuje lekár
Zdroj: Pixabay

Veľká noc je na Slovensku známa dobrým jedlom a mnohí si ju nevedia predstaviť bez klasických dobrôt. Pri konzumácii mastných jedál a alkoholu však netrpí len štíhla postava, ale aj zdravie. Dobrá správa je, že takmer každé jedlo má aj ľahšie stráviteľné alternatívy, ktoré sú vhodnejšie pre zdravý cholesterol.

Zdravotné nástrahy

Vysoký cholesterol nebolí, dokáže však spôsobiť nemalé komplikácie ako neprekrvenie dolných končatín, cievne mozgové príhody či srdcový infarkt. Je dôležité uvedomiť si to najmä cez Veľkonočné sviatky, kedy často siahame po mastnejších a ťažších jedlách.

„Sledujte, čo naozaj jete a ktoré potraviny môžu potrápiť hladinu cholesterolu,“ hovorí kardiológ a obezitológ Ivan Majerčák. Neznamená to, že musíte prestať jesť jedlá, ktoré máte radi. Stačí ich upraviť, aby boli ľahšie stráviteľné.

„Z dietologického hľadiska je Veľká noc riziková. Po období pôstu, kedy sa stravujeme diétnejšie, si naraz dovolíme množstvo údenín. Okrem nezdravej dávky tukov prijme telo v údeninách aj nadmerné množstvo soli, ktorá spolu s cholesterolom zaťažuje srdcovocievny systém,“ upozorňuje odborník.

„Zachrániť to môžeme zeleninovou prílohou. Nielen počas sviatkov, ale celoročne je dôležité mať na stole dennú dávku ovocia a zeleniny. Ovocie a zelenina by mali tvoriť až polovicu objemu z nášho denného príjmu“.

Rezeň nemusí byť vyprážaný, ani šalát majonézový

Majonézový šalát je jedným z najtradičnejších veľkonočných jedál, rozhodne však nepatrí k najzdravším. Podľa obezitológa je dobrou alternatívou nahradiť majonézu ľahším dresingom, ktorý si dá pripraviť napríklad z bieleho jogurtu.

Namiesto vyprážania môžete mäso upiecť v rúre. Dezerty sa dajú pripraviť v zdravšom variante ak použijete väčšie množstvo ovocia. Napríklad namiesto čokoládového koláča urobíte ovocný s tvarohom bez pridaného cukru.

Ak si však doprajete počas sviatkov nejaké menej zdravé jedlo, je to v poriadku, len zabezpečte telu dostatočný prísun vitamínov. „Ľudia vykúpili vitamín C, ale ten má zmysel len v prípade, že zjedia denne porciu ovocia alebo zeleniny,“ upozorňuje lekár.

Pohár vína neškodí, len to nepreháňajte

Komplikácie cez sviatky spôsobuje aj alkohol. Vysoký príjem môže zvyšovať riziko problémov s cholesterolom, či dokonca viesť ku kardiovaskulárnym ochoreniam. „V rámci zdravého životného štýlu by sme nemali konzumovať alkohol vôbec, nakoľko v akejkoľvek forme ide o silný karcinogén. To znamená, že spôsobuje rakovinu,“ upozorňuje Majerčák.

Pohár vína nezaškodí, no netreba to s ním preháňať. Namiesto alkoholu radšej zvýšte príjem nealkoholických tekutín. Dodržiavanie pitného režimu je základom pre ľudské zdravie. Podľa lekárov je najlepšia nesladená voda. Sirupy a rôzne druhy sladených vôd sú zdrojom prebytočného cukru.

*Zdroj: Tlačová správa

Ticketportal.sk