Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.04.2020, 18:00

Strava v období koronavírusu: Naučte sa jednoduché a zdravé jedlá zo zásob, ktoré ste zbytočne nakúpili

  • Tiež ste si nakúpili do zásoby veľa jedla a teraz neviete, čo s ním robiť?
  • Hlavné je správne skladovanie, aby vydržalo čo najdlhšie a v dobrej kvalite.
  • A čo z neho uvariť, sa dozviete v článku.
Strava v období koronavírusu: Naučte sa jednoduché a zdravé jedlá zo zásob, ktoré ste zbytočne nakúpili
Zdroj: Flickr

Tiež ste si v príprave na karanténu urobili zásoby v chladničke a špajze tak, že vianočné nákupy sú oproti tomu len drobnou zastávkou v obchode? Potom vedzte, že mnohým potravinám nepredĺžite životnosť "na horšie časy" ani tým, že ich strčíte do chladničky.

Múka, ryža, cestoviny, strukoviny, konzervy. V uplynulých týždňoch bol po tomto tovare v slovenských aj českých obchodoch enormný dopyt. Tieto potraviny, ak sú správne uskladnené, vydržia v domácich podmienkach bez problémov aj niekoľko mesiacov, niektoré dokonca aj roky, bez toho, aby sme sa museli báť ich konzumovať, uvádza portál iDnes.cz.

Ako na ovocie a zeleninu?

Pokiaľ však ide o čerstvé ovocie a zeleninu, možnosti skladovania sú značne obmedzené. V prípade ovocia - a najmä toho tropického - to platí dvojnásobne, pretože predĺženie čerstvosti o pár dní navyše nezaistí ani chladnička.

Chlad plody nechráni, ale môže ich poškodiť. Šupka začne skôr hnednúť, mäknúť a plesnivieť. Napríklad minimálna skladovacia teplota banánov, než dôjde k ich poškodeniu, je 12 až 13 stupňov Celzia, u citrónov dokonca 14 stupňov.

Osobitný problém nastáva u jahôd, tie totiž v chladničke síce vydržia dlhšie vyzerať lákavo, ale vytráca sa dôvod, prečo sme si ich kúpili. Strácajú množstvo antioxidantov. Inými slovami, vydržia dlhšie, ale telu poskytnú menej.

Zemiaky je najlepšie uložiť do priedušného, ​​ideálne papierového vrecka do temného kúta bytu alebo domu. Tienisté miesto (najlepšie na balkóne) vyhovuje zas jablkám. Dôležité je prúdenie vzduchu, aj keď ani prostredie chladničky im príliš nevadí.

Tropické ovocie si senzorické vlastnosti zachová najlepšie v izbovej teplote, rovnako ako jahody či bylinky, ktoré stačí dať do vody. Naopak do chladničky môžu zamieriť hrušky, hrozno, broskyne alebo mrkva.

Mraznička mäsu neprospeje

Jednoduché to nie je ani so skladovaním mäsa. Respektíve ide o to, ako veľmi vám záleží na chuti. Naplniť si v súčasnosti mrazničku mäsom pravdepodobne napadlo veľa ľuďom.

"Z mikrobiologického hľadiska môžeme skladovať zmrazené mäso takmer neobmedzene, pretože pri mraziarenských teplotách -18 stupňov Celzia a menej je zastavený rast mikroorganizmov," uvádza Jana Dostálová z Fóra zdravej výživy.

Mrazom však dochádza k procesu žltnutia tuku, a to najmä u tučnejšieho mäsa, vrátane rýb. Kvôli odparovaniu vody sa tiež mení vzhľad.

Zväčšujú sa aj kryštáliky ľadu, ktoré potom spôsobujú väčšiu stratu tekutiny po rozmrazení. To všetko sú dôvody, prečo mäso po rozmrazení nechutí rovnako dobre ako čerstvé.

Zdravé recepty zo "železných zásob":

  • Šošovicový šalát s paprikou a vlašskými orechmi

Potrebujeme: 250 g červenej šošovice, 500 ml zeleninového vývaru, 2 ml olivového oleja, 50 g žltej cibule, 85 g červenej papriky, 35 g vlašských orechov, 1 lyžičku vínneho octu, soľ, korenie, trstinový cukor.

Postup: Prebranú šošovicu uvaríme v zeleninovom vývare domäkka, ešte teplú ju dáme do misky, vmiešame do nej olej, cibuľku a nadrobno nakrájanú červenú papriku.

Na zálievku spolu vyšľaháme ocot, cukor, soľ, korenie s trochou vody a vmiešame do šošovice. Na koniec pridáme opražené vlašské orechy. Necháme vychladnúť a môžeme podávať.

  • Šalát z divokej ryže s tuniakom

Potrebujeme: 240 g celozrnnej ryže, 200 g čerstvých alebo mrazených fazuliek, 2 konzervy tuniaka v olivovom oleji, 1 červenú papriku, 200 g cherry paradajok, 3 jarné cibuľky, 4 vetvičky hladkolistej petržlenovej vňate, 100 g zelených olív.

Dresing: 1 citrón, 3 lyžice olivového oleja, soľ.

Postup: Ryžu uvaríme, prepláchneme a vysypeme do veľkej misy. Fazuľky povaríme asi minútu a potom opakujeme rovnaký postup ako pri ryži.

Nakrájame ich na kúsky a pridáme do misy. Následne primiešame tuniaka, nakrájanú papriku, paradajky, jarnú cibuľku, petržlenovú vňať a olivy.

V malej miske zmiešame šťavu z citróna, olivový olej a podľa chuti prisolíme. Pridáme dresing a premiešame.

  • Klasický recept na holandskú omáčku - základ mnohých jedál

Nie je z kategórie jednoduchých. Zjednodušená verzia prípravy s tyčovým mixérom však menej skúseným kuchárom ušetrí nervy a výsledok stojí za to.

Potrebujeme: 125 g masla, 2 žĺtky, 2 lyžice citrónovej šťavy, lyžicu vody, soľ, korenie.

Postup: Maslo rozpustíme v menšom hrnci. Teplota by mala byť okolo 100 °C. Do nádoby k tyčovému mixéru pridáme citrónovú šťavu, vodu, žĺtky a trochu soli a korenia.

Na dno nádoby dáme hlavicu mixéra, zapneme a krátko žĺtky rozmixujeme. Potom opatrne a postupne zašľaháme všetko rozpustené maslo, nie však zbytočne dlho. Omáčka zbledne a zhustne. Potom už len dochutíme.

Holandská omáčka je základ pre mnoho ďalších. Pridajte šťavu z červených pomarančov a máte maltézsku omáčku. Ďalšia možnosť je pridať nasekanú šalotku a estragón. Vznikne tak bearnská omáčka.

Koronavírus a COVID - 19

Ticketportal.sk