Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
30.03.2020, 16:17

Pred pár dňami mali skvelo fungujúci gastropodnik, dnes bojujú o prežitie

  • Pred štyrmi rokmi Petra Pavičová opustila pozíciu manažérky v korporáte a s manželom založila FoodIN catering.
  • Z nuly dokázali vybudovať firmu s pozíciou renomovanej značky. To všetko sa však kvôli pandémii koronavírusu doslova cez noc zmenilo.
  • V týchto dňoch firma bojuje o prežitie, rovnako ako jej dodávatelia, ktorými sú malí výrobcovia, pestovatelia a chovatelia.
Pred pár dňami mali skvelo fungujúci gastropodnik, dnes bojujú o prežitie
Zdroj: Archív Petry Pavičovej

Gastronómia a príprava pohostenia Petru Pavičovú vždy bavila. Dlho však pre ňu bola iba koníčkom. Svoju profesijnú dráhu cielila iným smerom. Vypracovala sa až na pozíciu CSR manažérky v telekomunikačnej spoločnosti, uvádza portál iDnes.cz.

Pred pár rokmi sa však odhodlala na razantnú zmenu. Spoločne s manželom, ktorý pochádza zo Srbska, založila cateringovú spoločnosť FoodIN catering a pripravujú originálne pohostenie s príbehom lokálnych dodávateľov.

Boli ste manažérkou vo veľkej telekomunikačnej firme. Čo vás prinútilo opustiť svet firemných papierov?

Práca v firemnom pre mňa znamenala neustály stres, tlak na vyšší výkon za každú cenu. To sa podpisovalo na mojej psychike nedostatkom životnej pohody. Bola som veľmi vyčerpaná a rozhodla som sa to zmeniť. Chcela som svoju energiu venovať niečomu, v čom by som videla väčší zmysel.

Od telekomunikácií ku gastronómii, to je poriadny skok. Prečo práve tento odbor?

K jedlu sme v našej rodine mali vždy blízko, môj manžel pochádza z Balkánu, tam bol zvyknutý, že si ľudia veľa potravín pripravujú doma sami. Trebárs domáce syry, jogurty alebo pršut.

A ja to mám podobne. Navyše som vo svojej pôvodnej profesii pracovala na projekte podporujúcom drobné podnikanie, a tak sme tieto naše dva záujmy prepojili v našom súčasnom podnikaní, ktoré je úzko prepojené s malými českými pestovateľmi, farmármi a malovýrobcami.

Ako sa dá vôbec začať podnikať v odbore, ktorý vás síce baví, ale nemáte s ním žiadne skúsenosti a vlastne ho reálne príliš nepoznáte?

Začiatky boli ťažké, bolo to o improvizácii a hľadanie tej správnej cesty. Náš kamarát nás priviedol k myšlienke zaobstarať si food truck a cestovať s ním po Českej republike.

Nebolo to vôbec jednoduché, ľudia sa chceli hlavne za málo peňazí veľa najesť. Nakoniec boli dni, kedy sme nepokryli ani naše náklady.

Ale na druhej strane som získala veľké skúsenosti s varením, hoci za cenu veľkého fyzického vypätia. Našťastie sa nám vtedy začali ozývať záujemcovia, či by sme im neprišli uvariť na rôzne oslavy a firemné akcie. To nás priviedlo ku cateringovej službe a food truck sme potom časom predali.

Zdroj: Archív Petry Pavičovej

Kto boli vaši zákazníci na začiatku?

Prvý dopyt po našom cateringu prišiel z radov mojich kontaktov z pôvodného zamestnania. Išlo o malé firemné akcie a oslavy, kam sme prišli s našim food truckom. Postupne sme potom začali oslovovať aj ďalšie firmy a ponúkali sme im dovoz raňajok, coffee breakov, obedov priamo do ich kancelárií.

Tým, že naša služba je iná, podarilo sa nám osloviť a uspieť aj u takých významných firiem na trhu, akými je Microsoft, IKEA, HP, Swarovski, LMC či Škoda.

To sú určite dobrí klienti. Napriek tomu, išlo všetko naozaj tak hladko, alebo boli aj okamihy, kedy ste si napríklad hovorili, či to "nezabaliť"?

Museli sme zvládnuť začiatky s hľadaním tej správnej cesty. Potom už to išlo snáď až prekvapivo hladko. Len nejakú dobu nám trvalo, než sme našli pre nás tie najvhodnejšie priestory.

Naša prvá kamenná prevádzka bola na Harfe, ale priestor nám bol čoskoro malý. Dlho sme pátrali po reprezentatívnom priestore, kde by okrem výrobne bolo aj vhodné zázemie pre organizovanie školení a eventov. Našli sme ho ešte len vlani.

Dnes sídlime v Battistovej tehelni v pražských Ďábliciach. Tento priestor ponúka okrem zázemia pre našu výrobu aj veľkorysé priestory v podobe preskleného horného poschodia s dvomi balkónmi, ktoré je vhodné pre prezentácie, semináre, menšie konferencie, výstavy či napríklad svadby.

Na prízemí je vináreň a reštaurácia, ktorá sa hodí pre pracovné a súkromné ​​obedy, pri ktorých chcú mať hostia súkromie. Ako bonus je aj vonkajší priestor, kde je pokojná záhradka s možnosťou posedenia.

Takže z food trucku ste došli až do vlastnej veľkorysej prevádzkarne...

Podarilo sa nám to a som za to veľmi vďačná. Na začiatku podnikania som stála len ja s manželom. Postupne sa počet stálych zamestnancov rozrástol na šesť a počet našich klientov je asi štyristo. Tých skutočne stálych je zhruba päťdesiat. V súčasnej dobe je náš mesačný obrat milión korún.

Zdroj: Archív Petry Pavičovej

V čom je rozdiel oproti klasickému cateringu? Zaujíma ma, prečo si veľké firmy radšej vezmú vás ako zaužívané, dlhoročné cateringové firmy.

Kladieme dôraz na lokálnosť potravín, to nás odlišuje od tradičných cateringových spoločností nakupujúcich ingrediencie od veľkých dodávateľov, hypermarketov a predpredajcov.

Osobne starostlivo vyberáme všetky suroviny a produkty a nakupujeme ich priamo od malých českých farmárov, pestovateľov a malovýrobcov. Neustále vyhľadávame nových pestovateľov a farmárov, aby sme mali istotu, že ponúkame svojim klientom to najlepšie z danej lokality.

Ako taký výber prebieha?

So všetkými dodávateľmi nadväzujeme osobné vzťahy. Začíname vždy tým, že sa k nim idem pozrieť, aby som spoznala prostredie, odkiaľ ich výrobky pochádzajú. To mi umožňuje nasať atmosféru a príbehy, ktoré potom pri samotnej zabezpečovanie službe odovzdávam svojim klientom. Veľmi si zakladáme na tom, aby sme robili catering s nádychom domácej atmosféry.

Skvelé údeniny a syry berieme trebárs z farmy Dřevec alebo Držovice. Pršutéria Chovaneček z Litoměřicka zase robí skvelý jahňací pršut. Ďalšími našimi pravidelnými dodávateľmi je Tátov sad, Bio Vavřinec – farma Okrouhlice, Farma Oldřiš, Ekologická farma Kozohorský, Kočárovi králíci a ďalší.

Toto všetko platilo ešte pred pár týždňami. Teraz však gastronómia patrí medzi odbory podnikania, ktoré sú kvôli aktuálnej situácii s pandémiou koronavírusom na zozname ohrozených druhov. Ako sa to doteraz podpísalo na vás?

Súčasná situácia nás zasiahla naplno. Zo dňa na deň sme prišli o všetky zazmluvnené akcie až do konca roka. Firmy rušili svoje objednávky a my sme naplno pocítili dopad súčasnej situácie.

Vo firme pracujeme obaja s manželom, je to náš hlavný zdroj príjmov, máme zodpovednosť za našich zamestnancov a musíme platiť všetky svoje záväzky... Preto sme sa po počiatočnom šoku museli rýchlo zmobilizovať a vymyslieť čo ďalej.

Behom pár dní sme spolu s Petit Forester, ktorí nám zapožičali chladiace kontajnery a chladiace auto, v spolupráci s našimi dodávateľmi dali dohromady e-shop s lokálnymi potravinami od českých výrobcov.

Prevádzka ako taká je teda uzavretá?

Výrobu sme museli úplne zatvoriť, ale všetky naše sily sme ihneď vrhli na prípravu e-shopu. Od našich dodávateľov sme sa dozvedeli, že kvôli zákazom a obmedzeniam v súvislosti s koronavírusom nemajú odbyt pre svoje produkty, ktoré už mali pripravené k distribúcii.

Nevedeli, čo so všetkými tými potravinami. Ihneď nás napadol internetový predaj ich výrobkov a počas pár dní sme náš nápad zrealizovali. Teraz máme za sebou skoro 14 dní od spustenia e-shopu.

Čo sa teda dá na vašom e-shope zohnať?

V súčasnej dobe ponúkame produkty od našich preverených dodávateľov, malých českých  producentov, mäso, maslo, syry, mliečne výrobky, údeniny, pršut, sezónnu zeleninu a ovocie.

Postupne sa chceme vrátiť aj k výrobe u nás a ponúknuť na e-shope aj naše vlastné produkty. Plánujeme prípravu rôznych jedál, napríklad do pohárov.

Predpokladám, že malí výrobcovia špeciálnych potravín sú vo veľkom ohrození...

Áno, všetci sa boja, že bude súčasná situácia pre nich likvidačná, ale snažíme sa ich povzbudiť. Uistili sme ich, že naša spolupráca pokračuje. Veľkí výrobcovia dodávajú do veľkých potravinových reťazcov, ako je Tesco, Rohlík alebo Košík, ale malí producenti zrazu nemajú svojich pravidelných odberateľov.

Reštaurácie sú zatvorené, farmárske trhy sa nekonajú, aj naše cateringové služby skončili. A tak rýchlo hľadajú odbyt pre svoje produkty, aby ich nemuseli vyhodiť. Verím, že spustením nášho e-shopu sme im vniesli trochu nádeje do týchto ťažkých dní.

Zároveň je to však obrovský tlak, keď ste na seba vzali v podstate zodpovednosť za malých producentov...

Na čierne myšlienky nie je čas. Teraz musíme pracovať na e-shope, čo najskôr ho posunúť, vylepšiť, vychytať nedostatky. Rozbiehali sme ho nečakane a vo veľkom strese. Ale veľmi nás povzbudzuje prvá spätná väzba od spokojných zákazníkov.

Trúfate si už teraz povedať, aké môže mať súčasná situácia na firmu vplyvy, alebo je na nejaké odhady ešte skoro?

Bude to určite ťažké, ale veríme, že sa obklopujeme tými správnymi ľuďmi, malými producentmi a spoločne tú situáciu zvládneme.

Koronavírus a Covid - 19

Ticketportal.sk