Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.01.2020, 00:00

Jedzte a schudnite, odporúča odborník. Na tohto nepriateľa v strave si však dajte pozor

  • Január môžeme smelo nazvať aj mesiacom chudnutia. Ako zhadzovať kilá, aby sme si neublížili?
  • Prečo nefungujú žiadne skratky a kedy sa za priberaním skrývajú choroby?
  • Boris Bajer je lekár – dietológ a súčasne aj tréner. Tvrdí, že hladovanie je pre telo prirodzenejšie ako priberanie.
  • Dá sa chudnúť aj bez športu a ktoré potraviny treba okamžite škrtnúť z jedálnička?
  • Dozviete sa v článku publikovanom v HN magazíne, ktorý vychádza ako príloha k Hospodárskym novinám.
Jedzte a schudnite, odporúča odborník. Na tohto nepriateľa v strave si však dajte pozor
Zdroj: Pavol Funtál

Prečo takmer každá diéta funguje na začiatku perfektne?

Pretože pri diéte sa ľudia dostávajú do kalorického deficitu. Prijímajú menej energie, ako vydajú, a to znamená, že logicky schudnú. Ak si nasadíte ryžovo-kapustovú diétu, tak vynechávate z jedálnička ďalšie zložky ako mäso, vajíčka, cestoviny alebo chlieb. Presne kvôli tomuto fungujú aj všetky nízkosacharidové alebo nízkotukové spôsoby stravovania.

Kilá idú dole, no v istom momente sa takmer každá diéta pokazí. Prečo?

Väčšina ľudí ide na diétu zhurta, dostávajú sa do príliš vysokého deficitu kalórií. Ich metabolizmus sa vtedy nastaví do „krízového“ režimu, ako keby bola vojna. Naše telo je totiž relatívne dobre vybavené, čo sa týka metabolických a biochemických procesov, na to, aby hladovalo, no nie je vybavené na to, aby sa prejedalo.

Už keď naši predkovia lovili mamuty, niekoľko dní vydržali bez jedla, keď si ulovili zver, jedli viac dní v kuse a potom zase hladovali. Môže za to vysoká inzulínová senzitivita, ktorá dokáže dobre fungovať aj v režime hladu, no inzulín nefunguje správne pri prejedaní. Aj toto je jeden z dôvodov, prečo vznikajú inzulínová rezistencia, cukrovka, obezita, vysoký krvný tlak a ďalšie civilizačné ochorenia.

Skúste mi, prosím, vysvetliť, ako ste to mysleli s tým, že ľudské telo je lepšie prispôsobené hladovaniu ako prejedaniu?

Metabolizmus dokáže veľmi jednoducho šetriť energiou. Tomuto stavu sa prispôsobia mozog, obličky aj svaly. A preto zlyháva väčšina nízkosacharidových a nízkotukových diét. Keď náš organizmus zistí, že dostáva príliš málo energie, preladí sa do núdzového režimu a prestávame chudnúť.

Akoby sa telo zľaklo?

Presne tak. Hladovanie znamená pre telo veľký stres. No keď sa prejedáme, telo nemá k dispozícii mechanizmy, ktoré by automaticky zrýchľovali metabolizmus. Ideálne by bolo, keby v stave prejedania telo zrazu nabralo veľa svalovej hmoty, ale ono naberie tuk, v krvi sa mu zvyšujú hladiny cukru, ten v nej cirkuluje príliš dlho, čím sa zníži tolerancia buniek na glukózu a naštartuje sa spomínaná inzulínová rezistencia. K tomu sa ešte postupne znižujú rezervy tvorby inzulínu v pankrease, ktorý ho produkuje čoraz menej a menej a vzniká cukrovka.

Nie je teda ani teoreticky možné, že vydržím na nejakom type diéty dlhé roky?

Plošne odpoviem – skôr nie.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Ticketportal.sk