Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
23.08.2019, 00:00

Najlepšie potraviny a jedlá po cvičení. Z ich účinkov budete ťažiť aj z dlhodobého hľadiska

Po fyzicky náročnej aktivite, akou je cvičenie, je dôležité správne si vybrať, čím zaženiem hlad, doplníme energiu a zároveň nezmaríme účinok cvičenia.

Najlepšie potraviny a jedlá po cvičení. Z ich účinkov budete ťažiť aj z dlhodobého hľadiska
Zdroj: Pixabay

Dopriať si jedlo je najlepšie do pol hodiny až hodiny po cvičení. Portál Reader´s Digest priniesol zverejnil výber potravín, ktoré po cvičení nezmenia účinky vašej driny, zasýtia vás a majú zdravotné benefity.

Prinášame vám výber piatich z nich, na ktoré sme sa pozreli bližšie:

Vajíčka s hriankami

Práve vajíčka s hriankami sú skvelým občerstvením po tréningu a je jedno, kedy v priebehu dňa cvičíte. Podľa Kelly Jonesovej, športovej dietetičky, je totiž po cvičení dôležité dopriať si kombináciu uhľohydrátov a bielkovín.

Jonesová pre portál Reader´s Digest zdôrazňuje, že „uhľohydráty v svaloch (glykogén) sú hlavným zdrojom energie pre mierne až intenzívne cvičenie a je potrebné ich doplniť, aby z nich telo pri ďalšom cvičení a v rámci regenerácie mohlo čerpať.“

Pokiaľ ide o bielkoviny, „vajcia sú výborným zdrojom bielkovín, ktorý po cvičení poskytuje telu všetky potrebné aminokyseliny,“ vysvetľuje certifikovaná odborníčka v oblasti výživy Candice Setiová.

Nezabúdajte však na žĺtok. Práve ten totiž obsahuje vaječný tuk, cholesterol a väčšinu vitamínov, konkrétne vitamín B6 a B12, A, D, E a K. Okrem toho, celozrnný chlieb obsahuje okrem iného aj jednu veľmi prospešnú zložkou, ktorou je vláknina.

Čokoládovo-čerešňové smothie

Už jeden pohár tohto nápoja poskytne vášmu telu po cvičení dostatočnú dávku antioxidantov, ktoré pomáhajú bojovať proti poškodeniu svalového tkaniva. Ak si tento nápoj budete dávať po cvičení pravidelne (predpokladá sa, že každý deň), bolesť svalov a strata energie a síl bude výrazne nižšia.

Registrovaná dietetička Chrissy Carolová odporúča napríklad kombináciu gréckeho jogurtu, čokoládového mlieka, čerešňovej šťavy a mrazenej zmesi čerešní. Okrem prevencie poškodenia svalového tkanina obohatíte telo aj o kvalitné bielkoviny a dostatočné množstvo uhľohydrátov.

Zelený čaj

Odhliadnuc od vody, skvelým zakončením každého cvičenia je aj zelený čaj. „Zelený čaj nie je len akýmsi elixírom na spaľovanie tukov, využijete ho aj ako skvelý posilňovač energie,“ vysvetľuje Setiová. Obsahuje totiž teín, ktorý stimuluje nervovú sústavu a potláča únavu a práve ten nás najlepšie chráni proti voľným radikálom, vyvolaných cvičením.

Zelený čaj je však ideálny aj na začiatku cvičenia, zaručí nám lepší výkon a výdrž, s čím súvisí aj viac spálenej energie.

Sladké zemiaky

Sladké zemiaky pomáhajú telu zotaviť sa z cvičenia. Majú jednu z najvyšších nutričných hodnôt zo všetkých druhov zeleniny, bonusom sú bielkoviny, vitamíny A, B a C a minerálne látky.

Číňania dokonca veria, že podporujú energiu čchi a dokážu ohriať všetky vnútorné orgány. K tomu sa pripája fakt, že zdravé cukry, ktoré sladké zemiaky obsahujú, pomáhajú doplniť telu energiu po cvičení. Je to dôležité z dlhodobého hľadiska, nakoľko ak "nedoplníte palivo", môžete sa cítiť unavení, čo sa odrazí na tom, že sa vám bude ťažšie dodržiavať každodenný cyklus cvičenia.

Mix sušeného ovocia a orieškov

Konkrétne hovoríme o zmesi nesolených orechov (mandle, makadamové či vlašské orechy), sušené ovocie (banány, brusnice či kokos). Jamie Hickey, osobný tréner a odborník na výživu, tvrdí, že práve tento druh občerstvenia zahŕňa všetky tri makronutrienty (látky, ktoré slúžia telu na krytie energetickej spotreby a budovanie telesných tkanív). Práve tie vaše telo po intenzívnom cvičení potrebuje. Ďalšou výhodou je, že toto jedlo je praktické aj na cesty.