Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.08.2019, 12:41

Med je prospešný, má však svoje ale. Je naozaj taký zdravý, ako si myslíme?

  • Včelí med je považovaný za zdravý. Ale je to skutočne tak?
  • Med je kaloricky výdatnejší než bežný cukor, ale má väčšiu sladivosť.
Med je prospešný, má však svoje ale. Je naozaj taký zdravý, ako si myslíme?
Zdroj: Pixabay

Med je zložený hlavne z fruktózy, glukózy a vody, obsahuje stopy vitamínov, minerálov, elektrolyty, enzýmy, aminokyseliny a flavonoidy. Tieto látky majú určitý priaznivý vplyv na zdravie, a tým odlišujú med od iných sladidiel, akým je cukor, píše taliansky denník Corriere della Sera.

Rôzne výskumy preukázali súvislosť medzi konzumáciou medu a zlepšením rovnováhy črevnej mikroflóry, zmiernením kašľa a dýchacích ťažkostí. Prítomnosť výživných látok v mede má antibakteriálne, antioxidačné a protizápalové účinky.

Med je zdravý, ale...

Aby sme však mohli získať dostatok týchto látok, museli by sme skonzumovať veľké množstvo medu, a teda aj veľa kalórií, upozorňuje americká dietologička Jenny Friedmanová.

Hoci Americká asociácia pre srdcové choroby odporúča obmedziť denné množstvo cukru na šesť kávových lyžičiek u žien a na deväť u mužov, priemerný Američan skonzumuje podstatne viac, čím značne ohrozuje svoje zdravie.

"Konzumácia príliš vysokej dávky cukru je spojená so zvyšovaním váhy a s väčším nebezpečenstvom vzniku chronických chorôb, akým je ochorenie srdca alebo cukrovka," zdôrazňuje dietologička Meredith Priceová.

Jedna kávová lyžička medu obsahuje asi 64 kalórií (cukor ich obsahuje 49), ale má väčšiu sladivosť a môže sa ho používať menej. "Chuť medu je tým, čo ho najviac odlišuje od ostatných sladidiel, a preto je vhodné používať ho tam, kde táto jeho zvláštnosť vynikne: do čaju, jogurtu alebo na toast, ale tiež do šalátu," hovorí Friedmanová.

Na čo si dať pozor

Medu je viac ako 300 druhov. Záleží na jeho pôvode, na kvetoch, ktoré včely navštevovali a ktoré mu dodávajú farbu, chuť a nutričné ​​vlastnosti. Napríklad manukový med má výraznejšiu chuť a nie je vhodný na pečenie v rúre, kým tmavší med je bohatší na antioxidanty, má aj intenzívnejšiu a horkastú chuť, ktorá nevyhovuje každému.

Je isté, že je lepšie kúpiť si med priamo od výrobcu ako v obchode. Prírodný med je hutnejší, a hoci sa jeho konzistencia mení podľa spôsobu výroby, steká pomaly.

Nerozlieva sa ako sirup a má obvykle kvetinovú vôňu. Preto je vždy lepšie kupovať ho od miestnej produkcie. Tak si totiž človek môže byť istý, že to, čo si kúpil, je naozaj med.