Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
13.08.2019, 08:00

Robí nás tučnými, škaredými a starými: Čo prinesie telu mesiac bez cukru a kde je háčik?

  • Podľa odborníkov existuje jeden druh udržateľného detoxu. Tým je detoxikácia od cukru.
  • Ak sa rozhodnete pre redukciu cukru vo vašej strave, vráti sa vám to v znížení váhy, zlepšení celkového zdravotného stavu či dokonca krajšej a žiarivejšej pleti.
  • Avšak ako už býva zvykom, má to aj háčik. Dokonca je ich viac.
Robí nás tučnými, škaredými a starými: Čo prinesie telu mesiac bez cukru a kde je háčik?
Zdroj: Dreamstime

Sladká chuť v nás vyvoláva pocit šťastia a pohody a poskytuje nám chvíľkový pocit eufórie. Treba si však dávať pozor na rafinovaný cukor, ale takisto na akýkoľvek nadbytok sacharidov. Ten vedie k nepriaznivým biochemických zmenám v organizme. Prejedanie sa vedie k obezite, ktorá zvyšuje riziko nadváhy a obezita celkovo súvisí so srdcovo-cievnymi ochoreniami, ťažkosťami s kĺbami či Alzheimerovým ochorením.

Ak však hovoríme o prejedaní sa, nemáme na mysli len koláče či sladkosti. Ide aj o jedálniček s pravidelným príjmom pečiva, sušienok a krekrov z bielej pšeničnej múky, „zdravých“ cereálií a müsli tyčiniek, ktoré bežne obsahujú nad 30 percent cukrov a, samozrejme, sladených nápojov.

Nazývať však cukor drogou je prisilné, no pravda je, že vyvoláva v mozgu vyplavenie sérotonínu alebo dopamínu, teda látok, ktoré sa objavujú pri orgazme či po silných drogách.

Prečo si dať prestávku od cukru?

"Cukor vás robí tučnými, škaredými a starými," hovorí Brooke Alpertová, registrovaná dietologička a spoluautorka knihy The Sugar Detox: Lose the Sugar, Lose the Weight -- Look and Feel Great (Detox od cukru: Strata cukru, strata hmotnosti - vyzerajte a cíťte sa skvelo).

"V posledných rokoch sme prišli na to, že práve cukor stojí za našou nadváhou. Okrem toho je hlavnou príčinou srdcových chorôb, negatívne ovplyvňuje stav a vzhľad pokožky a vedie k predčasnému starnutiu," vysvetľuje pre CNN. U detí zas spôsobuje hyperaktivitu.

Čo sa deje s telom, ak na mesiac vysadíme cukor?

Ak sa rozhodnete vysadiť cukor, zmenu zaznamenáte už po pár dňoch. "Nie je to však len o minimalizovaní cukru, k tomu sa väčšinou pridáva komplexnejšia úprava jedálnička, pohyb, a to už ide jedno s druhým," hovorí psychológ Martin Miler.

​Keď človek začne jesť jedlá bez cukru alebo ho aspoň minimalizuje, odľahčí nielen telo, ale aj hlavu. Ustúpia migrény či depresie. Zmeny na tele pocíti zhruba po 10 až 14 dňoch a začne vnímať chute, ktoré predtým nevnímal.

Konkrétne zmeny na tele sú nasledovné:

  • rýchly úbytok na váhe
  • krajšia a žiarivejšia pokožka
  • menej tmavých kruhov pod očami

Výskum spoločnosti Lustig odhalil, že aj v prípade detí má vylúčenie cukru svoje enormné opodstatnenie. Ak sa z jedálnička obéznych deti odstránil len na dobu deväť dní, zlepšili sa všetky aspekty ich metabolického zdravia, napriek tomu, že nedošlo k žiadnym zmenám telesnej hmotnosti alebo celkového úbytku kalórií.

Alpertová tvrdí: "Je neúčinné žiadať ľudí, aby jedli menej niečoho, na čom sú závislí. Ani alkoholika by ste nepožiadali, aby pil dve pivá."

Nutričná teraputka Monika Tělupilová s týmto tvrdením súhlasí, ale dodáva, že háčik je v tom, že "ak chce niekto svoje návyky vyriešiť dlhodobo (čo ako jediné prinesie aj dlhodobé zdravotné benefity), bude sa musieť naučiť robiť kompromisy a naučiť sa konzumovať zdroje cukru v odporúčanom a rozumnom množstve."

Ako na to?

Počas prvých troch dní sa neodporúčajú žiadne pridané cukry ani alkohol. "V podstate jete bielkoviny, zeleninu a zdravé tuky," dodáva Alpertová.

Príklad stravovania sa:

  • raňajky môžu obsahovať tri vajcia na akýkoľvek spôsob
  • obed by mal zahŕňať hydinu, ryby alebo tofu a listový šalát
  • na večeru si namiesto šalátu môžete dať dusenú zeleninu (napríklad brokolicu, kel, špenát)
  • ako občerstvenie sa odporúčajú napríklad orechy
  • vhodnými nápojmi sú voda, nesladený čaj a čierna káva
  • na umelé sladidlá zabudnite (!)

Po dokončení prvých troch dní detoxikácie od cukru môžete pridať jablko a jedno mliečne jedlo, samozrejme bez obsahu cukru. Môžete si tiež dať aj nejakú zeleninu s vyšším obsahom cukru, napríklad mrkvu a hrášok.

V rámci prvých dní je dôležité pripomenúť, že vysadenie cukru v prvých dňoch prináša so sebou aj nežiaduce účinky, podobne ako pri odvykacej liečbe.

„V závislosti od toho, aká intenzívna je vaša závislosť, môžete pociťovať abstinenčné príznaky, akými je mrzutosť a únava,“ hovorí Alpertová. Robert Lustig, profesor v odbore pediatrie a člen Institute for Health Policy Studies na Californskej univerzite v San Franciscu tvrdí na základe svojich výskumov, že deti zažívali počas prvých piatich dní vylúčenia cukru a kofeínu úzkosť a podráždenosť, ktoré však nakoniec ustúpili.

Ak sa začnete cítiť naozaj zle, ako prvá pomoc sa odporúča zjesť trochu ovocia. Počas druhého týždňa môžete pridať porciu bobúľ bohatých na antioxidanty a ďalšiu porciu mliečnych výrobkov, do jedálnička sa môže vrátiť škrobová zelenina, ako napríklad tekvica.

V treťom týždni môžete pridať jačmeň, ovsené vločky, viac ovocia, vrátane hrozna, dokonca si môžete dopriať kúsok tmavej čokolády. V štvrtom týždni môžete zapojiť aj škrob, vrátane chleba a ryže.

Štvrtý týždeň sa už vracia do jedálnička aj jedlo ako sendvič či malé hriechy v podobe príležitostnej zmrzliny alebo kúsku dezertu na nejakej oslave.

Odborníčka na stravovanie a zdravú výživu Monika Tělupilová však upozorňuje, že ukončením detoxu sa závislosť nepovažuje za vyriešenú. "Práve naopak, keď ľudia nadobudnú dojem, že sú konečne v cieli a že majú "to peklo" za sebou, tak sa buď okamžite alebo tí odolnejšie pozvoľna, veľmi radi a ochotne vrátia zase tam, kde boli."

Odborníčka pre CNN Brooke Alpertová pripomína, že účelom celého mesačného detoxu je vrátiť ľuďom kontrolu nad príjmom cukru v ich životospráve. Je to však naozaj také jednoduché?

"Nápad je to dobrý, ale ak sa ľudia nenaučia dlhodobo príjem cukru kontrolovať a nenastavia si rozumnú mieru, tak budú na detox spomínať ako na nejaký zážitok, ale bez vyvodenia dôsledkov a opatrení pre ďalší život," upozorňuje Tělupilová.

*Článok vyšiel v spolupráci s Monikou Tělupilovou, výživovou poradkyňou a nutričnou terapeutkou.