Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
03.01.2019, 12:25

Už sa jej nedotknem: Odporcovia islamu bojkotujú čokoládu Toblerone kvôli certifikátu halál

  • Niekoľko používateľov sociálnych sietí, predovšetkým odporcovia islamu, začalo minulý týždeň vyhlasovať bojkot slávnej švajčiarskej značky čokolády Toblerone.
  • Zistili totiž, že firma je držiteľom certifikátu halál, to znamená, že je čokoláda vyrábaná v súlade s moslimskými pravidlami.
Už sa jej nedotknem: Odporcovia islamu bojkotujú čokoládu Toblerone kvôli certifikátu halál
Zdroj: Flickr/Colleen Galvin

Prvý na certifikáciu značky upozornil Jörg Meuthen, predseda krajne pravicovej politickej strany Alternatíva pre Nemecko. "Žiadna islamizácia neprebieha - ani Nemecka, ani Európy," napísal sarkasticky na svoj Facebook. "Je to len číra náhoda, že je táto známa značka čokolády po novom certifikovaná ako halál," dodal.

Na jeho príspevok rozhorčene reagovalo niekoľko desiatok užívateľov, uvádza iDnes.cz. Sociálnu sieť Twitter potom v nadväznosti na Meuthenovo upozornenie zaplavili príspevky označené #Boycotttoblerone (Bojkotujte Toblerone). "Ak je to halál, už sa toho nikdy nedotknem. Čisto z princípu," napísal jeden z nich.

Iní však bojkot takmer okamžite začali označovať za hlúposť. Medzi požiadavky na označenie halál totiž patrí predovšetkým dodržiavanie základov hygieny a absencia niektorých čiastkových surovín, napríklad alkoholu alebo bravčového.

"Bojkot Toblerone je smiešny. Aspoň však zostane viac čokolády pre nás," napísal jeden z užívateľov Twitteru. Halál si medzi verejnosťou vyslúžil kritiku predovšetkým kvôli spôsobom rituálnej porážky zvierat. Pri tej sa zvieratá musia položiť na zem smerom k duchovnej stavbe Kába a nechať vykrvácať.

Recept sa nezmenil

Spoločnosť Mondelēz, ktorá Toblerone vyrába, potvrdila televízii CNN, že certifikát naozaj dostala. Malo sa tak stať pred ôsmimi mesiacmi, v apríli. "Certifikácia nie je dôsledkom akejkoľvek zmeny v tradičnej a originálnej receptúre Toblerone," oznámila firma vo vyhlásení.

Vo webových diskusiách sa otázky na to, či sú niektoré produkty halál, objavujú často. Na celom svete žijú približne dve miliardy moslimov, a tak je certifikácia podľa serveru Quartz šikovným marketingovým ťahom.

Dve miliardy potenciálnych zákazníkov sa vďaka nej nemusia obávať, či obľúbená sladkosť náhodou neodporuje ich viere. Okrem Toblerone sú držiteľmi halál certifikátov napríklad aj značky Kit Kat, Snickers alebo Twix.

"Väčšina nadnárodných spoločností už certifikát halál má," povedal CNN Umar al-Qadri z írskeho Odboru pre halál cerifikáciu, ktorý kritiku Toblerone označil za islamofóbnu.