Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.10.2018, 09:00

Vyzerám ako SBS-kár, ktorý varí sirup, hovorí majiteľ úspešnej značky. Čím teda vyniká?

  • "Nie každá značka musí mať ihneď veľký príbeh. Moja značka si svoj príbeh buduje sama svojou prácou a spokojnými zákazníkmi."
  • "Vždy som mal blízko ku baru. Drinky, cocktaily, dobrý alkohol, fajnšmekerské limonády, ten svet ma fascinoval."
  • Juraj Iždinský sirup varí, tvorí, obchoduje, vylaďuje a navyše prináša každý deň ľuďom niečo chutné a sladké.
Vyzerám ako SBS-kár, ktorý varí sirup, hovorí majiteľ úspešnej značky. Čím teda vyniká?
Zdroj: Matúš Pastor

Pri fotení sa smeje, že vyzerá ako SBS-kár, ktorý varí sirup. Juraj Iždinský je skrátka taký. Mladý podnikateľ, ktorý má v sebe zanietenie a lásku ku gastronómii.

A čo ten sirup? Naozaj ho varí, aj keď jeho pracovná náplň je aj trošku iná. Tvorí, obchoduje, vylaďuje a navyše prináša každý deň ľuďom niečo chutné a sladké. V spolupráci s portálom kavickari.sk vám prinášame rozhovor, v ktorom prezradil prečo sa rozhodol priniesť na slovenský trh značku Brown&Co.

  • Na ľudí môžete pôsobiť ako drsný „chlapík“. Viem však o vás, že od mala ste mali množstvo kamarátov a nespočetné množstvo kreatívnych nápadov. Kedy to začalo?

Už od základnej školy som mal rád vždy niečo nové a iné. Nikdy som nesedel na mieste len tak. Hlavou mi vírilo množstvo nápadov a myšlienok a vždy som niečo vymýšľal. Kreativitu som dostal do „vienka“ asi od narodenia.

  • Čo vy a gastronómia, kedy ste sa stali kamarátmi?

Je pravda, že gastronómia ako taká mi je blízka. Ako 15 ročný som šiel študovať hotelovú školu. Vtedy som veľmi chcel variť, to bol môj impulz, prečo som sa pre takú školu rozhodol.

Odkedy sa pamätám som mal rád dobré jedlo, čo mi vlastne ostalo doteraz. Od strednej som vymenil rôzne pracovné pozície, ktoré však vždy viac, či menej súviseli s gastrom, a tak nejak som pri tom ostal, mám to rád.

Keď máte 15 rokov, je len minimálna šanca, že budete vedieť, čím sa budete chcieť v budúcnosti živiť. Moje vytúžené zamestnanie bolo do 18-tich každý rok nejaké iné.

Vtedy som chcel samozrejme „šéfovať“, to však nejde hneď, ak chcete šéfovať, musíte predsa niečo vedieť, a treba sa tam postupne prepracovať. Presne tak… ak chcete šéfovať, musíte aj niečo vedieť.

  • Kde ste nabrali dnešné skúsenosti a samozrejme aj guráž?

Vo všetkých zamestnaniach platia pravidlá, ktoré treba dodržiavať a riadiť sa nimi. Tie fungujú aj pri mojej práci, no nie som obmedzený časom, sú dni kedy pracujem v noci, sú dni keď je to zase ráno. No v zásade však platí, že s takýmito aktivitami je pracovný deň každý.

  • Čomu ste sa venovali predtým, ako ste sa rozhodli pre krok tvoriť vlastnú značku sirupov?

Prevádzkoval som vegánsku reštauráciu a bar v centre Popradu. Každé samostatne. Oba podniky si žili vlastným životom, čo mi v praxi prinieslo sedemdňový pracovný týždeň, od rána a počas víkendov až do rána, čo bolo veľmi vyčerpávajúce a bol to jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodol venovať sa inému biznisu.

Zdroj: Matúš Pastor

A navyše, byť zamestnávateľom je (obzvášť v tejto dobe) veľmi nevyspytateľné, práca s ľuďmi ako taká bola náročná. Aj táto práca prináša kontakt s ľuďmi, no celý proces od výroby až po predaj stojí na mne, odpadla veľká časť zodpovednosti za iných a aj spoľahutia sa na ich prácu. Úspech teda stojí na mne a na produkte, ktorý som ja vytvoril a v ktorý verím.

  • Prečo ste sa rozhodli na slovenský trh priniesť práve sirupy?

Vždy som mal blízko ku baru. Drinky, cocktaily, dobrý alkohol, fajnšmekerské limonády, ten svet ma fascinoval. A práve tam prišla prvotná myšlienka, keď sme do našich prevádzok hľadali ten správny sirup na „vodičky“ pre našich zákazníkov.

Niečo, čo bude na vysokej kvalitatívnej aj chuťovej úrovni. No a dnes skoro po dvoch rokoch sa ju snažím pretaviť do reality.

  • Názvy firiem, značiek sú spojené s príbehmi, aký je príbeh názvu tej vašej?

Nie každá značka musí mať ihneď veľký príbeh. Moja značka si svoj príbeh buduje sama svojou prácou a spokojnými zákazníkmi. Názov značky mi napadol pri sledovaní Tarantinovho filmu. (úsmev)

  • Čo ako Brown&Co, výrobca sirupov, slovenskému trhu ponúkate?

V tomto momente, keď čítate tento rozhovor naše portfólio tvorí 5 produktov. Dva z nich sú v ponuke celoročne, ide o limonádové sirupy, ktoré sú na báze čaju a byliniek.

Sú primárne určené na výrobu limonád, no fantázii sa medze nekladú, dajú sa použiť na studeno aj na teplo, kombinovať s alkoholom, každému podľa svojej chuti. A tie ďalšie tri.

Ďalšie tri sú sezónne, na jeseň a zimu. Tie sú primárne určené do kávy. Prvý z nich je využiteľný na chai spiced latte, druhým je kombinácia kurkumy a vanilky a tretím je aktuálne veľmi obľúbený tekvicový. Všetky tri sirupy sú postavené na „chladných“ chutiach a sezónne dostupných surovinách.

  • Ako dlho vám trvalo vyladiť jednotlivé príchute sirupov?

No, trvalo to dlho. (úsmev) Som fanúšikom rôznych dobrých vodičiek, limonád a všeobecne dobrých vecí, čiže hľadanie správnej chute nebolo najkomplikovanejšie, ale ladenie do správneho výsledku trošku áno. Dôležité je sa veľa pýtať, diskutovať, a samozrejme, ochutnávať.

Zdroj: Matúš Pastor

  • Máte nejakú konkrétnu predstavu o prevádzkach, ktoré majú vaše sirupy ponúkať v nápojoch konečným spotrebiteľom?

Tak ďaleko by som nikdy nechcel zájsť, môj sirup je tu pre všetkých, čo majú radi poctivé chute, a pre všetkých, čo chcú svojim zákazníkom dať to najlepšie. A najmä, vyrobené ručne na Slovensku a z poctivých surovín.

  • Suroviny, to je dôležitý faktor kvality a základ úspechu produktov, ako ju viete odkontrolovať vy?

Pracujem svojimi rukami, do sirupu neprejde nič, čo by som nebol ochotný vypiť/zjesť ja sám. A ja som teda mlsný jazyk.

  • Aké suroviny teda používate pri výrobe?

Medzi základné suroviny patria najmä koreniny, sušené bylinky, a čo je pri tvorbe ozajstného sirupu obzvlášť dôležité, je cukor. Používam rafinovaný biely cukor, klientovi však vieme ponúknuť aj sirup vyrobený z trstinového cukru, ktorý vyrábame na objednávku.

  • Cukor sa v dnešnej dobe skôr berie za nepriateľa ako priateľa… nestretli ste sa s negatívnymi reakciami na vaše sirupy, najmä kvôli spomínanému cukru?

Od zákazníkov a spotrebiteľov sa to ešte nestalo, no sem tam sa s tým stretnem na Facebooku a Instagrame. Faktom ostáva, že žiaden cukor vo veľkom množstve nie je zdravý, či už je biely alebo trstinový.

Naše sirupy sa netvária ako zdravý produkt, my robíme sirup, ktorý má byť chutný a ak si ho dáte, má byť pre vás pôžitkom. Alebo to poviem inak, v cukrárni si môžete dať koláčik z masla alebo z margarínu, ktorý by ste si dali? Pre mňa jasná voľba.

Zdroj: Matúš Pastor

  • Na sociálnych sieťach som sa o vás dozvedela, že sa snažíte o čo najmenší ekologický dopad na našu prírodu.

Myslím, že odpadu je na svete dosť, a preto by som chcel aspoň trošku prispieť k tomu, aby sme tento odpad minimalizovali. Sirupy preto nebalíme a ani baliť nebudeme do plastu.

Je to naša zásada. Všetky obaly sú sklenené. Z hygienických dôvodov sú však jednorazové. Avšak, limonádové fľaše, ktoré sú balené v litrových fľašiach môžu naši zákazníci zbierať, ak ich nazbierajú aspoň 10, ponúkame im možnosť fľaše odovzdať nám. My sa ochotne postaráme o ich recykláciu. Následne ich odmeníme bonusom v podobe sirupu v objeme 1l grátis.

  • Máte ešte nejaké ďalšie aktivity, prostredníctvom ktorých ochraňujete prírodu?

Etikety na fľaše tlačíme na recyklovaný papier. V lete sme mali aj sériu limitovaných posterov, tie takisto vznikli na recyklovaný papier, a potlačené boli sieťotlačou, takže každý je vlastne malým originálom. Krása je v detailoch.

  • Aké sú vaše ďalšie vízie, kam by ste sa chceli so svojou značkou sirupov dostať?

Dlhodobým cieľom je, aby ste si v každom dobrom podniku mohli dať limonádu & kávičku z môjho sirupu. Momentálne sa venujem budovaniu stabilného portfólia, ktoré bude dostupné počas celého roka.