Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.10.2018, 00:00

Vedci vyvracajú mýty: Cukry potrebujete, nahrádzať ich proteínmi je nebezpečné

  • Sacharidy, proteíny a tuky sú pre stravovanie nevyhnutné.
  • Ak sú diéty chudobné na sacharidy v krátkodobej perspektíve účinné, sú dlhodobo riskantné.
  • Nahrádzať sacharidy, ovocie a zeleninu proteínmi a tukmi je nebezpečná voľba.
  • Úlohu môže zohrať aj znížená konzumácia minerálnych látok a vitamínov.
Cukor je jedným typom sacharidov, ale škrob a vláknina sú tiež sacharidy. Cukry sa niekedy nazývajú jednoduché sacharidy a niektoré z nich sa môžu spojiť a vytvoriť polysacharidy, často označované ako komplexné sacharidy. Komplexným sacharidom zvyčajne trvá dlhšie, kým si ich telo premení na využiteľné palivo.
Zdroj: Pixabay

Tí, ktorí držia diéty ochudobnené o sacharidy, sa vystavujú väčšiemu riziku predčasnej smrti dôsledkom kardiovaskulárneho ochorenia alebo rakoviny, než osoby, ktoré sacharidy jedia, aj keď  vo veľkom množstve.

Napísal o tom francúzsky denník Le Figaro, ktorý informoval o štúdii vedcov z Lodžskej univerzity.

Nebezpečné diéty

Diéty chudobné na sacharidy, akou je napríklad Dukanova alebo Atkinsonova diéta, sú veľmi módne, zvlášť pre svoje rýchle a výrazné účinky. Tieto diéty obmedzujú alebo vylučujú zo stravy všetky sacharidy, vrátane rýchlo vstrebateľných cukrov (obsiahnutých napríklad v múčnikoch) a pomaly vstrebateľných cukrov (napríklad v chlebe, cestovinách či ryži).

Stúpenci takejto diéty vyraďujú z jedálnička tiež ovocie a zeleninu. Ich strava naopak obsahuje veľa proteínov a tukov. To je však nebezpečná voľba.

Výskum profesora Macieja Banacha z Lodžskej univerzity ukazuje, že diéta chudobná na sacharidy predstavuje v dlhodobej perspektíve riziko pre zdravie.

Tím vedcov sledoval 11 rokov viac ako 24 tisíc dobrovoľníkov, mužov aj žien. Všetci držali diétu, ale nie rovnakú. Keď vedci zistili ich zdravotný stav, životný štýl a výživu, porovnávali riziká predčasnej smrti.

Účastníkom štúdie, ktorí nejedli sacharidy, hrozilo o 32 percent vyššie riziko, že zomrú o šesť rokov skôr, než tí, ktorých strava obsahovala veľa sacharidov. Riziko, že človek podľahne kardiovaskulárnemu ochoreniu, vzrástlo o 50 percent, ak daná osoba konzumovala málo sacharidov či dokonca žiadne.

Pri rakovine bolo riziko o 30 percent vyššie. Štúdia tiež ukázala, že osobám s normálnou váhou, ktoré sa rozhodli držať takúto diétu, hrozilo väčšie riziko predčasného úmrtia než tým obéznym.

Výsledky sa potvrdili aj po tom, čo sa prihliadlo na konzumácii alkoholu, fajčenie, fyzickú aktivitu či choroby akou je vysoký krvný tlak. Podľa autorov štúdie nie sú tieto výsledky spojené len s nízkym príjmom sacharidov.

Súvisia zrejme aj so zvýšenou konzumáciou proteínov a tukov. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) nadmerná konzumácia červeného mäsa a údenín bohatých na cholesterol a nasýtené tuky prispieva k vzniku niektorých druhov rakoviny, najmä čriev a konečníka.

Tieto látky majú tiež na svedomí kardiovaskulárne choroby. Úlohu môže zohrať aj znížená konzumácia minerálnych látok a vitamínov. Francúzska Národná agentúra pre bezpečnosť potravín (ANSES) varuje pred "klinickými, biologickými a psychickými dopadmi" spojenými s odtučňovacími diétami.

Vzhľadom na nedostatok niektorých živín môžu nastať problémy s kosťami či s metabolizmom. Z dlhodobej perspektívy tieto diéty vedú k bludnému kruhu, kedy človek znovu naberie zhodené kilogramy.

Ak sú diéty chudobné na sacharidy v krátkodobej perspektíve účinné, sú dlhodobo riskantné a nemali by byť doporučované, varuje profesor Banach. Je totiž dôležité nevynechať jeden druh potravy.

Sacharidy, proteíny a tuky sú pre stravovanie nevyhnutné. Podľa nutričných poradcov je výživová potreba človeka pokrytá, ak sa strava skladá z približne 50 percent sacharidov, 20 percent proteínov a 30 percent tukov.

Pozrite si rozhovor s odborníkom na zdravú výživu Igorom Bukovským:

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.