Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
11.05.2018, 13:45

Detská obezita je časovanou bombou, v Londýne dosiahla hranicu epidémie

Londýnský starosta Sadiq Khan preto navrhol zákaz reklamy na nezdravé jedlo s vysokým obsahom cukrov, tuku a soli v mestskej hromadnej doprave.

Chce bojovať hlavne proti detskej obezite, ktorú označil za "časovanú bombu", píše denník The Guardian. Pediatri návrh privítali, podľa reklamných agentúr bude mať opatrenie proti obezite iba malý dosah.

"Navrhujem zakázať reklamy na škodlivé nezdravé jedlo v celej sieti metra a autobusov," uviedol dnes Khan na Twitteri. "Chcem znížiť vplyv a tlak, ktorý môže byť vyvíjaný na deti a rodiny, aby robili nezdravé rozhodnutia," dodal starosta.Zákaz by sa mal týkať reklám na jedlo a nápoje s vysokým obsahom tuku, cukru a soli.

Cieľom Khanovho projektu je výrazne znížiť mieru obezity londýnskych obyvateľov do roku 2028. Okrem zákazu reklám na nezdravé jedlo v mestskej hromadnej doprave chce zakázať aj otváranie reštaurácií s teplým rýchlym občerstvením v blízkosti škôl. 

Podľa The Guardian by v prípade, že bude zákaz schválený, nemohli predajcovia sladených nápojov v systéme londýnskej hromadnej dopravy lákať zákazníkov na klasický kolový nápoj, iba na jeho diétny variant.

Rovnako nebudú môcť fastfoodové reťazce na svojich reklamách nabádať na kúpu hamburgeru, mohli by ale propagovať zeleninové šaláty. Podľa londýnskej radnice má britská metropola jednu z najvyšších mier obezity v Európe. Nadváhou či priamo obezitou trpí až 40 percent všetkých londýnskych detí vo veku 10 a 11 rokov. 

Iniciatívu londýnskeho starostu privítalo združenie britských pediatrov: "Obezita má veľký vplyv na ľudí po celej krajine, zvlášť na tých, ktorí žijú v znevýhodnených oblastiach. Jednou z hlavných príčin nárastu obezity je reklama," uviedol predseda združenia detských lekárov Russell Viner. Podľa asociácie reklamných kancelárií bude mať toto opatrenie iba nepatrný vplyv na obéznych ľudí.

V rámci boja s obezitou Británia už začiatkom apríla zvýšila daň na sladené nápoje. Od júla sa nesmie objavovať na internete ani v tlači reklama na tučné, sladké či slané potraviny, ktorá by bola zameraná na deti. Už dávnejšie zakázali takúto reklamu aj v televízii pri programoch, ktoré sleduje minimálne štvrtina detí mladších ako 16 rokov.