15.02.2018, 00:01

Vedci sa zhodli. Toto sú najzdravšie potraviny sveta a bravčová masť je v top desiatke

Zoznam vychádza z viacerých vedeckých štúdií. Tieto potraviny sú údajne najzdravšie na svete.

Možno najprekvapivejšiou potravinou z celej stovky je bravčová masť, ktorá obsadila ôsme miesto. Podľa BBC ide o "dobrý zdroj vitamínov skupiny B a minerálov. Bravčová masť je pritom menej nasýtený a zdravší tuk ako masť jahňacia alebo hovädzia."
Zdroj: Flickr

Zdravé jedlo môže v rôznych kontextoch znamenať rôzne veci. Ale dá sa o niektorých potravinách povedať, že sú to tie úplne najzdravšie? Autori z britskej BBC veria, že áno.

Zostavili zoznam stovky potravín, ktoré by z výživového hľadiska mali byť pre ľudí najprospešnejšie. Vychádzali predovšetkým zo štúdie kórejských vedcov, ktorí preskúmali približne tisíc rozličných potravín, píše iDnes.

Systematicky ich ohodnotili a zanalyzovali údaje, ako je obsah potrebných živín alebo ich kombinácia. Vitamíny, minerály a ďalšie užitočné látky totiž telu najviac prospievajú, keď sú správne "namixované", argumentujú výskumníci.

Kórejskú štúdiu autori doplnili aj informáciami z dva roky starej päťdielnej Encyklopédie jedla a zdravia, ale aj dátami, ktoré mala k dispozícii Poľnohospodárska výskumná služba pri americkom Ministerstve poľnohospodárstva.

Výsledkom je rebríček, ktorý predstavuje sto potravín, ktoré môžeme považovať za najzdravšie.

Je to hlavne zelenina, ovocie, orechy, ryby a morské plody, ale v prvej desiatke prekvapí napríklad aj bravčová masť.

Zelenina a lahôdky z mora

Stovku uzatvárajú "klasiky" ako sladké zemiaky, tekvice, ružičkový kel, brokolica a karfiol, figy či zázvor. O niečo vyššie jea bežná zelenina - mrkva, pór,  alebo paradajky, strieda sa s morskými a riečnymi plodmi. Do rebríčka sa dostala aj chobotnica (pri ktorej však autori upozorňujú aj na možnosť alergickej reakcie alebo otravy), rôzne druhy lososa, tuniaka, makrely a pstruha.

Našinca poteší kapor, ktorý zaujal 81. miesto. "Má vysoký podiel bielkovín, okolo osemnásť percent. Tuku je v ňom menej ako šesť percent a neobsahuje žiadny cukor," chváli ho BBC.

Na vyšších priečkach nájdeme napríklad sleďa, ktorý sa vďaka veľkému podielu omega-3 nenasýtených mastných kyselín vyšplhal na 43. miesto, alebo morského vlka, ktorý je ešte o stupienok vyššie.

Pokiaľ ide o plody mora, zďaleka to nie je všetko. Ikry, ktoré sú okrem "dobrých" tukov bohaté aj na vitamín B12, obsadili 38. miesto. V prvej tridsiatke nájdeme rôzne druhy mušlí, tresku alebo sladkovodnú šťuku. 

Listy a bylinky nikdy nesklamú

V prvej päťdesiatke sa okrem rýb, mušlí a mnohých strukovín umiestnila predovšetkým listová zelenina a rôzne druhy byliniek. Chybu neurobí ten, kto do svojho jedálnička zaradí čínsku kapustu, hlávkový či rímsky šalát, kaleráb alebo ružičkový kel - ten sa ako bohatý zdroj fosforu, železa, vápnika i vitamínov A a C dostal na 31. miesto.

Špenát obsadil dokonca dve pozície: čerstvý je na 45. priečke, mrazený na dvadsiatej štvrtej. V oboch prípadoch autori chvália obsah minerálov a vitamínov (najmä prospešnej kyseliny listovej alias vitamínu B9), ale tiež karotenoidov: farbív, ktoré majú prirodzené antioxidačné účinky.

A prečo je mrazený špenát vyššie? "Keď sa čerstvý špenát skladuje v izbovej teplote, môže stratiť výživovú hodnotu. Zamrazenie v ňom živiny udrží," vysvetľujú autori.

Bylinkám kraľuje petržlen, žerucha, ktorá je veľmi bohatá na železo, koriander a tiež bazalka. Dvadsiate tretie miesto si držia púpavové listy, ktoré sú podľa výskumníkov skvelým zdrojom vitamínu A, vitamínu C a vápnika.

Trináste miesto patrí menej známej byline - potočnici, ktorej sa niekedy hovorí tiež žerucha potočná.

Táto vodná rastlina, ktorá je u nás chránená, je cenným zdrojom minerálov aj pre tých, čo trpia ich nedostatkom. Okrem iného obsahuje železo a draslík, ale aj jód a vitamíny A, C, D a E.

Víťaznú desiatku tvorí zmes známych aj exotických potravín, ktoré nájdete v galérii: 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.