Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
15.10.2021, 00:00

Od stavebníctva k zdravým potravinám. Poctivá výroba sa týmto Slovákom vyplatila

  • V čarokrásnom prostredí Zamaguria vytvára remeselná manufaktúra originálne potraviny.
  • Čo všetko má spoločné Lietajúci mních Cyprián, šport a príroda? Aj zlatú hviezdu z Londýna, Greate Taste.
  • O svojej netradičnej ceste k podnikaniu a výrobni prémiových zdravých potravín, porozprával spolutvorca obľúbených výrobkov Monk Nutrition, Igor Kromka.
  • Článok vyšiel v spolupráci s Kavickari.sk.
Od stavebníctva k zdravým potravinám. Poctivá výroba sa týmto Slovákom vyplatila
Zdroj: Rudo Sladkovský

Cesta vášho podnikania v gastronómií sa začala pomerne netradične, v stavebníctve. Ako sa dá zmeniť stavebná firma na potravinársku a dokonca veľmi úspešnú?

(Úsmev) Nuž, dá sa. Začal by som veľmi zoširoka. Firma Krež, s.r.o., ktorú založil môj otec Jozef, sa od roku 1997 venovala rôznym stavebným činnostiam. Stavali podkrovia v Bratislave, následne rôzne priemyselné budovy, podieľali sa na stavbách ciest. Následne prišla kríza v stavebníctve a otcova firma sa, nakoľko nemala dlžoby, mohla uchádzať aj o štátne zákazky, ako napríklad opravy hasičských zbrojníc alebo rekonštrukcie škôl. Tie paradoxne našu firmu takmer položili na kolená, keďže euro-fondové projekty sú známe zdĺhavým procesom vyplácania platieb a k peniazom za zrealizované projekty sme sa dostávali niekoľko mesiacov až rokov neskôr ako by to malo byť. Niekedy v tom období som prišiel z brigády v USA, kde som objavil výživný energetický gél, Agave#9 (vtedy pod názvom Chocolate#9). Ten mi tak zachutil, že som sa rozhodol ho priniesť na Slovensko. Priniesol som ukázať vzorky otcovi a staršiemu bratovi, a tí sa hneď nadchli a kontaktovali sme výrobcu v Amerike.

Zdroj: Rudo Sladkovský

To vás tak nadchol jeden produkt? U vás, mladších synov to celkom chápem, ale u otca, ktorý mal za sebou už dlhé roky podnikania v stavebníctve sa čudujem, že sa nebál skočiť do neistých vôd potravinárskeho biznisu.

Veď práve to bolo to zaujímavé. Na produkte sme videli, že ľuďom chutí, dobre sa v Amerike predáva a je oň záujem. Otec bol práve vo fáze „čo ďalej s biznisom?“ a tento produkt mu dodal nádej. Veril mu od začiatku, ato až tak, že postupne svoju firmu Krež, s.r.o. premenil na potravinársku firmu. Keď sa nad tým tak teraz zamyslíme, bolo to absolútne iracionálne rozhodnutie. Nekontrolovali sme, či v Európe existuje konkurencia. Mňa osobne však presvedčila kombinácia všetkého – produkt, ktorý je zdravý, chutí ako horúca čokoláda a je praktický na cesty. Navyše dodá množstvo energie. Prvotný a zrejme extrémne silný impulz išiel teda odo mňa. Po dohode s americkým výrobcom sme začali produkt distribuovať po Európe. Meškanie dodávok amerického partnera nás však donútilo uvažovať o výrobe na Slovensku.

Bez žiadnych skúseností z potravinárstva.

Od mala som veľmi rád varil a dá keď ochutnám nejakú surovinu, viem si predstaviť jej ideálny pomer v budúcom produkte. Navyše, bol som práve v akomsi prerode mojej postavy, začal som zdravšie žiť, viac športovať, písal som blog o výžive. Brat Matúš je zas výrobný technológ, rozumie strojom a procesom. Nuž a náš otec je veľmi zručný a prirodzene zvedavý. Teraz to znie vtipne, ale naozaj sme sa pustili do výroby nových produktov a vzali sme to úplne komplexne. Od strojov po finálny produkt.

Zdroj: Rudo Sladkovský

To asi nebola úplne najjednoduchšia cesta.

Povedali sme si, že buď skončíme celkovo, alebo sa to jednoducho podarí. Zažili sme množstvo problémov, najprv sme nevedeli nájsť dodávateľa prístrojov. Chodili sme s produktom po firmách, ktoré vyrábajú sáčky a tí len krútili hlavou. Vraj sa to menšom množstve, v akom to chceme my, jednoducho nedá. A tak brat Matúš, ktorý vyštudoval technológie začal kresliť a otec navrhoval. Od mechanických častí až po elektronické sme si navrhli naše prístroje sami. A stále sa ich snažíme inovovať. Najnovšie sa zamýšľame nad robotickými rukami, ktoré by mohli dopomôcť našim kolegyniam pri manuálnej a jednotvárnej činnosti. Iste to však nedopadne tak, že naše kolegyne prídu vďaka robotike o prácu. Práve naopak. Budeme schopní toho robiť ešte viac (úsmev).

Nezamýšľali ste sa nad zmenou povolaní? Konštruovanie strojov môže byť celkom zaujímavý biznis.

Môcť, ale my sme sa našli v zdravých potravinách a ich možnostiach, ktoré dokážu podporiť ľudské telo. Miesto, kde žijeme i pracujeme, je malebné Zamagurie, kde sa história snúbi s krásnou prírodou. Legenda o lietajúcom mníchovi Cypriánovi nás sprevádzala od detstva a ovplyvnila i názov našich produktov Monk (ang. mních, pozn. red.). Učenie starých mníchov, ktorí v kláštoroch na Zamagurí pestovali bylinky a liečili ľudí, koluje v krvi miestnych dodnes. V spojení s modernou, na mieru vyrobenou technológiou, tu vznikajú z darov prírody kvalitné zdravé potraviny a doplnky pre športovcov a aktívnych ľudí. V našom portfóliu nájdete rôzne produkty, ako instantné vegánske latté, raňajkové kaše, jontový nápoje, ale najmä gély. Monk baobab gél dokonca získal v minulom roku Greate Taste. To je pre malú firmu zo Zamaguria niečo úžasné a sme za to veľmi vďační.

Často spomínate kraj z ktorého pochádzate a podnikáte v ňom. Je to stratégia?

Čo sa týka marketingu, nerobíme toho veľa. Toto je náš prvý rozhovor v médiách. Zamagurie je krásne, strávili sme detstvo behaním po kopcoch, skombinované s hraním strategických počítačových hier v otcovej kancelárii na jedinom počítači vo firme (smiech). Viete, u nás je to tak, že veľa ľudí odchádza za prácou preč. Ženy chodia robiť opatrovateľky do Rakúska a aj muži cestujú za prácou. Tu sa nedá čakať, že tu príde nejaký veľký investor a objaví potenciál miestnych ľudí. Kto chce, musí konať sám. Zrejme aj preto máme v sebe toľko energie a chuť niečo robiť. Hoci mnohí naši susedia zo Spišskej Starej Vsi ani netušia, čo za múrmi našej výrobne robíme.

Zdroj: Rudo Sladkovský

Vaša firma nie je veľká, dalo by sa povedať, že rodinná manufaktúra. Je to tak?

Áno, veľmi dlho sme fungovali len v trojici. Až neskôr, keď sa zvýšil dopyt, k nám pribudli naše kolegyne. Rozširujeme aj našu ponuku, kreujeme, veľa sa rozprávame. Veľa sme študovali, skúšali, ale i cestovali. Spolupracujeme a nedá sa presne zaškatuľkovať každá naša pozícia, každý vykonáva mnoho funkcií. Záleží nám na tom, aby sme nemuseli používať žiadne umelé konzervanty, farbivá, emulgátory, stabilizátory a podobne. Pomohli nám výstavy, spolupráce na bežeckých pretekoch a aj s rôznymi športovými klubmi ako napr. Cyklo Tour Sereď, STG Rožňava, alebo aj bežeckým oddielom ŠKP Bratislava, vďaka ktorému sa nám podarilo vyladiť chuť na terajšiu verziu a stále ju spoločne vylepšujeme. 

Čo plánujete do budúcna?

U Kromkovcov sa nikdy nespí, skôr sa sníva za bdela. Okrem stáleho vylepšovania pripravujeme nové orechové maslá obohatené bielkovinami. Momentálne sa naplno pripravujeme na popredný svetový potravinársky a nápojový veľtrh Anuga v Kolíne nad Rýnom, ktorý nás ako vystavovateľa čaká už začiatkom októbra. A možno sa vrátime aj s novými spoluprácami. Pre nás je každá spolupráca významná a za každú sme veľmi vďační. Či je to reťazec, obchodík, športový klub alebo len jednotlivec, ktorý kupuje naše produkty. Oni nám dávajú prácu a vďaka ním môžeme vyrábať a zlepšovať sa.