StoryEditor

Podnikom SAD konkurujú menší dopravcovia

15.07.2004, 00:00
Nitrianska spoločnosť Turancar, ktorá patrí k najväčším slovenským operátorom v oblasti zájazdovej dopravy, výrazne rozširuje svoje aktivity aj v pravidelnej autobusovej doprave. V oblasti pravidelnej autobusovej dopravy mali ešte donedávna prakticky dominantné postavenie veľké štátne podniky SAD, ktoré vykonávali najmä dopravu vo verejnom záujme.
Nitrianska spoločnosť Turancar, ktorá patrí k najväčším slovenským operátorom v oblasti zájazdovej dopravy, výrazne rozširuje svoje aktivity aj v pravidelnej autobusovej doprave. V oblasti pravidelnej autobusovej dopravy mali ešte donedávna prakticky dominantné postavenie veľké štátne podniky SAD, ktoré vykonávali najmä dopravu vo verejnom záujme. Konkurenčné prostredie však preniklo aj sem a popri už sprivatizovaných podnikoch SAD pôsobí vo vnútroštátnej i v medzinárodnej doprave čoraz viac menších subjektov. Niektoré z nich obsadili kratšie regionálne linky, ktoré boli pre veľké podniky nerentabilné, ale na cestách postupne pribúdajú aj ich diaľkové autobusy.
Zaujímavou podnikateľskou príležitosťou je zmluvná preprava zamestnancov veľkých firiem. Napríklad Turancar už niekoľko rokov zabezpečuje prepravu zamestnancov bratislavského závodu Volkswagenu, resp. ďalších spoločností.
Nitiranska firma doteraz do rozbehnutia pravidelnej linkovej dopravy investovala približne 51 miliónov korún. Podľa riaditeľa divízie Turancar Bus Lines Josefa Machalu chcú optimálne využívať vozidlový park, ktorý v súčasnosti tvorí 45 kvalitných autobusov rôznych kategórií. Spoločnosť vlastní aj cestovnú kanceláriu. Zájazdová doprava je sústredená na obdobie od mája do septembra, pravidelné linky tak umožnia plné vyťaženie dopravných kapacít aj v ostatných mesiacoch v roku.
Podľa slov majiteľa Turancaru Viliama Turana najväčšiu časť ich tržieb tvorí zájazdová a kamiónová doprava, cestovná kancelária, požičovňa vozidiel, predaj a servis autobusov. Pravidelná autobusová doprava by sa na tohtoročnom obrate Turancaru mala podieľať viac ako 13 percentami. Zámerom firmy je tento podiel neustále zvyšovať, pričom už v budúcom roku predpokladajú nárast na 20 až 25 percent.
Licenciu na vykonávanie vnútroštátnej pravidelnej dopravy osôb vydávajú jednotlivé samosprávne kraje, medzinárodné linky sú v kompetencii rezortu dopravy. Podľa Machalu menšie dopravné firmy sa na trhu nepresadzujú ani tak nižšími cenami, ako skôr komfortnými podmienkami prepravy, ktorú umožňuje pomerne moderný vozidlový park. Na diaľkových linkách je už bežnou záležitosťou nielen klimatizácia, ale napríklad aj zľava na cestovnom v prípade, ak sa zákazníkovi neujde miesto na sedenie.

Čoraz dôležitejšia úloha pripadá medzinárodnej doprave
S prvou linkovou dopravou začal Turancar na jar minulého roku na trati Nitra - Bratislava, v súčasnosti jeho sieť pravidelných liniek s označením Žltý expres umožňuje prepravu cestujúcich aj na linkách Levice - Malacky a Komárno - Banská Bystrica. Čoraz dôležitejšia úloha pripadá medzinárodnej preprave cestujúcich. Spojenie južného Slovenska s hlavným mestom Českej republiky zabezpečuje linka Levice - Praha, ktorú v najbližšom období rozšíria až do Krupiny. Do Prahy jazdí aj pravidelný spoj z Námestova. V apríli Turancar otvoril linku z Michaloviec do Londýna a do nemeckých Brém, ktoré sa podľa riaditeľa stretli s veľkým záujmom cestujúcich. V blízkom čase chcú rozšíriť pravidelné linky aj do južnej časti Nemecka, Luxemburgu, Bruselu a Paríža.

Vývoj prepravy osôb v cestnej doprave na Slovensku
  1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
Počet prepravených osôb

722510

698256

667427

656230

621567

599617

566212

534654

    Z toho:
    Vnútroštátna preprava

716670

688480

662984

651336

618402

595916

561767

530270

    Medzinárodná preprava

5840

9776

4443

4894

3165

3701

4445

4384

Pozn.: Údaje zahŕňajú iba dopravné podniky nad 20 zamestnancov
Zdroj: Intermodálne dopravné informačné centrum Žilina
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 18:12