StoryEditor

Autopriemysel sa ďalej sťahuje na Východ

25.04.2006, 00:00
Výrobcovia autosúčiastok našli na Slovensku veľmi lukratívne podnikateľské prostredie. Slovensko zďaleka nie je jedinou krajinou, kam sa hrnú automobilky a ich dodávatelia. Nissan Motor zvažuje, že postaví továreň v Rusku.

Záujem firiem automobilového priemyslu o Slovensko neutícha. S cieľom stať sa účastníkom odbytového trhu v strednej Európe založila skupina Gassmann spolu so slovenskou spoločnosťou Bass koncom marca spoločný podnik so zahraničnou majetkovou účasťou
Nová firma Gaba Plastics bude analogicky s jej nemeckou materskou spoločnosťou dodávať pre výrobcov a ďalších spracovateľov automobilového trhu plsťové komponenty. Výška investície ani počet nových pracovných miest zatiaľ nie sú známe. Na začiatku je plánovaných päť lisovacích strojov.
Slovensko-kórejský spoločný podnik Matador - DongWo Dubnica nad Váhom, ktorý bude dodávať dverné konštrukcie áut pre automobilku Hyundai/Kia pri Žiline, by mal s testovacou výrobou začať v júli tohto roku. "Jej pokračovaním bude sériová výroba, ktorej začiatok je určený na 1. decembra 2006," uviedol hovorca Matadoru Dušan Koblišek.

Slovensko je najlacnejšie
Výrobcovia autosúčiastok našli na Slovensku, rovnako ako v iných krajinách bývalého sovietskeho bloku, veľmi lukratívne podnikateľské prostredie. Majú to blízko k svojim odberateľom, teda k automobilkám s montážnymi závodmi v našich zemepisných šírkach, a vyrábajú tu s nepomerne nižšími nákladmi.
Podľa štúdie nemeckého Centra pre automobilový priemysel je Slovensko pre výrobcov autosúčiastok najlacnejšie v celom regióne. Hodinové náklady u nás pre producentov komponentov predstavujú len 3,30 eura. Napríklad v Česku to je o 90 centov viac a v Poľsku by sú hodinové náklady vyššie o viac než dve eurá.

Lákadlom sú aj automobilky
"Slovensko by sme na mape hľadali určite veľmi dlho, ak by u vás nebol Volkswagen a ak by sme nevedeli, že k vám prišli PSA Peugeot Citroën aj Kia Motors," povedal pre HN vrcholný manažér amerického výrobcu súčiastok, ktorý na Slovensku stavia prevádzku.
Vo výrobnom závode PSA Peugeot Citroën v Trnave sa začne sériovo vyrábať už o niekoľko dní, teda v máji. Plnú výrobnú kapacitu tristotisíc áut ročne dosiahne závod v roku 2008. Tento rok vyrobí približne 60-tisíc áut, v roku 2007 asi 240-tisíc. Podstatná časť produkcie závodu pôjde na export. Kórejská automobilka Kia Motors plánuje spustiť sériovú výrobu v Žiline koncom roka. Objem jej výroby bude porovnateľný s Trnavou.

Východná Európa je in
Slovensko zďaleka nie je jedinou krajinou, kam sa hrnú automobilky a ich dodávatelia. Japonská automobilka Nissan Motor zvažuje, že postaví továreň v Rusku. Neoficiálne správy hovoria o Petrohrade, kde by mali Japonci začať stavať závod ešte v tomto roku. Počiatočná kapacita závodu má byť okolo 20-tisíc vozidiel ročne.
V bývalom východnom bloku už podnikajú dve iné japonské automobilky. Suzuki sa uchytilo v Maďarsku a v českom Kolíne vyrába Toyota v spoločnom závode s PSA Peugeot Citroën.

Európske rošády
Automobilky zo Západu sa do našich končín niekedy sťahujú pod pláštikom hmly. Príkladom je PSA Peugeot Citroën, ktorý zatvára závod v Británii a nový otvára na Slovensku, pričom prepúšťaným zamestnancom na ostrovoch tvrdí, že si už ďalej nemôže dovoliť pokračovať v investíciách do britskej továrne.
Presúvanie výroby však nemusí prebiehať len medzi Západom a Východom. Predstavenstvo nemeckého Volkswagenu napríklad preveruje možnosť vyrábať v budúcnosti malé vozidlo Audi A3 v sídle spoločnosti vo Wolfsburgu namiesto v závode Audi v Ingolstadte. Vďaka tomu by mal byť závod vo Wolfsburgu lepšie vyťažený, pretože výroba modelu VW Golf po modelovej zmene v roku 2008 bude trvať o pätinu kratšie ako doteraz.

Východ a Západ
Porovnanie nákladov výrobcov autosúčiastok v Nemecku a vo východnej Európe. Údaje sú v eurách za hodinu.
západ Nemecka 25,8
východ Nemecka 16,5
Poľsko 5,4
Maďarsko 4,7
Česko 4,2
Slovensko 3,3
Zdroj: Centrum pre automobilový priemysel (Nemecko) 

01 - Modified: 2003-03-10 13:56:37 - Feat.: 0 - Title: Testovanie a liečba
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. máj 2024 21:10