StoryEditor

Asfinag plánuje mýto aj pre osobné autá

31.08.2005, 00:00

V nadchádzajúcich dňoch sa má uskutočniť predaj spoločnosti Europpass, talianskeho prevádzkovateľa rakúskeho mýtneho systému, rakúskemu Asfinagu. Podľa denníka Die Presse sa tak takmer po roku mimosúdne urovná konflikt medzi Asfinagom a Autostrade, ktorý k ministrovi dopravy Hubertovi Gorbachovi údajne priviedol dôverníka talianskeho premiéra Silvia Berlusconiho.
Europpass patrí k talianskemu prevádzkovateľovi diaľnic Autostrade, ktorého zas vlastní rodina Benettonovcov. Taliani v roku 2002 vyhrali rakúsku súťaž o prevádzkovanie mýtneho systému pre kamióny s výhradou, že štátny Asfinag má právo prevziať Europpass.
Podľa názoru talianskej strany však predaj Europpassu bol na základe zmluvy možný až po piatich rokoch, teda najskôr v roku 2008. No ekonomický úspech Europpassu viedol oboch predsedov Predstavenstva Asfinagu Franza Lücknera a Christiana Trattnera k skoršej akvizícii. Ako informuje Die Presse, Asfinag ponúka za taliansku firmu 200 miliónov eur, no hovorca Asfinagu túto sumu odmietol potvrdiť. K tomu, že akvizícia Europpassu sa má čoskoro uskutočniť, sa hovorcovia oboch firiem odmietli vyjadriť, potvrdili iba rokovania medzi predstavenstvami Autostrade a Asfinagu.
Podľa odborníkov však 200 miliónov eur nebude stačiť, a preto Asfinag hľadá nové zdroje príjmov. Problém spočíva v tom, že príjmy z cestných poplatkov smerujú do výstavby a údržby diaľnic a pokladnica spoločnosti je preto viac-menej prázdna. Na druhej strane Asfinag nedostáva zo štátneho rozpočtu žiadne prostriedky, jeho dlhy dosiahli 8,5 miliardy eur a očakáva sa, že do roku 2012 vzrastú na 12 miliárd eur.
Vzhľadom na to sa môže potichu začať rokovať o rozšírení elektronického mýta aj na osobné vozidlá a technickým predpokladom na to je práve akvizícia Europpassu. Podľa nemenovaných zdrojov sa už testuje zavedenie elektronického mýta pre osobné autá a systém by mal byť čoskoro vybudovaný a plne funkčný. Systém Europpassu, ktorý pracuje na mikrovlnnej báze, podľa Asfinagu dosahuje 99,15-percentnú úspešnosť, kým známka "iba" 98-percentnú. Podľa Die Presse spoločnosť uvažuje o poplatkoch v rozpätí päť až deväť centov za kilometer. Najpravdepodobnejší scenár je sedem centov, ktorý by do pokladnice Asfinagu priniesol 1,26 miliardy eur, čiže štvornásobok príjmov z diaľničnej známky.
Príjmy Asfinagu vlani dosiahli 1,16 miliardy eur, z čoho 760 miliónov eur tvorilo mýto pre kamióny. Diaľničná známka za používanie takmer 2 100-kilometrovej diaľničnej siete priniesla firme 304 miliónov eur. Výdavky na údržbu a rozširovanie diaľnic v minulom roku dosiahli 1,25 miliardy eur a Asfinag mieni v nasledujúcich ôsmich rokov investovať do diaľničnej siete zhruba 6,3 miliardy eur.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. máj 2024 23:53