V júli prezentovalo Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR návrh zákona o dôchodkovom sporení. Ide vskutku o prevratný dokument, ktorý možno z hľadiska doterajšej histórie Slovenskej republiky predpokladaným rozsahom porovnávať azda iba s privatizáciou. Napokon, aj v tomto prípade ide o zamýšľanú privatizáciu. Kým predajom aktív vo výrobných podnikoch či bankách presúval štát v minulých rokoch vlastnícke práva na súkromné osoby, podobne bude konať teraz v sociálnej schéme. Ambicióznou reformou padne monopol Sociálnej poisťovne na dôchodkové poistenie, pretože právo na zhodnocovanie odvodov dostanú súkromné spoločnosti.
Nový zákon o dôchodkovom sporení vytvára druhý, súkromný pilier dôchodkového systému. Štát sa vzdá časti právomocí a presunie ich na súkromné dôchodcovské správcovské spoločnosti. Odvážny krok načim privítať. Hoci priebeh doterajšej privatizácie výrobných podnikov či bánk bol neraz bolestivý, spájal sa s úplatkárstvom a osobným obohacovaním, jeho dôsledky sú jednoznačne pozitívne. Stačí sa pozrieť na najväčšie slovenské priemyselné podniky či finančné inštitúcie. S vysokou pravdepodobnosťou, takmer až s istotou, možno podobné výsledky očakávať v prípade privatizácie penzijnej schémy. Podobne ako investori vo výrobných podnikoch, aj v sociálnej oblasti sa súkromné spoločnosti dokážu lepšie postarať o peniaze sporiteľov na dôchodok ako štát.
Úskalím v rozbehnutom procese dôchodkovej reformy sú záruky. Zatiaľ jediným definitívne schváleným dokumentom je Koncepcia reformy dôchodkového zabezpečenia v SR z apríla 2003. Koncepcia výrazne oklieštila pôvodné zámery ministerstva práce. Vláda v nej rozhodla, že priebežný systém na Slovensku ostane zachovaný a dokonca uprednostňovaný, hoci ministerstvo ho sprvoti považovalo iba za doplnkový nástroj novej dôchodkovej schémy. Najviac sa to prejavilo v definovaní budúceho postavenia sporivého piliera, ktorého existencia bude priamo závislá od ochoty drvivej väčšiny pracovne aktívnych ľudí zapojiť sa doň.
Na základe koncepcie vzápätí ministerstvo práce vypracovalo návrh zákona o sociálnom poistení, ktorý je v súčasnosti už v parlamente. V tomto kroku prišiel ďalší odklon od pôvodných zámerov. Hlavným znakom novely je definovanie doteraz nepoznanej zásluhovosti. Každý dostane z prvého piliera taký veľký dôchodok, aké veľké odvody platil počas svojej pracovnej kariéry do Sociálnej poisťovne. Keďže v drvivej väčšine občanov nebude platiť povinnosť vstupu do druhého piliera, svojou novou atraktívnosťou môže paradoxne prvý pilier ohroziť rozbeh druhého piliera.
Znepokojenie vyvoláva nejasný postoj k tretiemu pilieru, ktorý dnes reprezentujú doplnkové dôchodkové poisťovne. Daňová reforma neuvažuje o zvýhodňovaní sporenia v komerčných poisťovniach, investičných spoločnostiach, dokonca ani v doplnkových dôchodkových poisťovniach. Tým s veľkou pravdepodobnosťou padne ďalší odvážny zámer ministerstva práce -- postaviť novú dôchodkovú schému na troch pilieroch, dvoch dominantných súkromných a jednom doplnkovom štátnom.
Hoci už prezentovanie predstavy na vytvorenie druhého piliera umožňujúceho sporiť si na dôchodok v súkromných fondoch je prelomovým krokom, v postupnom okresávaní pôvodných zámerov možno šípiť nebezpečenstvo. Odvahu vládnych politikov čoraz viac nahrádza opatrnosť. Ak opatrnosť prekročí určitú mieru, hrozí nebezpečenstvo, že druhý pilier dôchodkovej schémy sa stane nepríťažlivý a nerozbehne sa vôbec. Žiaľ, podobný opatrnícky prístup cítiť aj v iných oblastiach -- napríklad v spomenutej daňovej reforme. Na jeseň budú mať politici v rukách zásadné rozhodnutia. Ak jednoznačne nepotvrdia svoju pôvodnú proreformnosť, vypomstí sa to dva razy -- reformy ustanú a imidž Slovenska ako pozitívne sa meniacej krajiny vážne utrpí.
StoryEditor
Opatrníckosť nahlodáva proreformnosť
Odvahu vládnych politikov stále viac nahrádza opatrnosť. Ak opatrnosť prekročí určitú mieru hrozí nebezpečenstvo, že druhý pilier dôchodkovej schémy sa stane nepríťažlivý a nerozbehne sa vôbec.