StoryEditor

Na našich sviatkoch zarába Čína

23.12.2015, 23:00
Na štedrovečerné nádielky sa tešia nielen deti, ale aj predajcovia, ktorým nákupy zvyšujú zisky.

Hoci Číňania neoslavujú Vianoce tak, ako obyvatelia väčšiny západných krajín, práve jej producenti patria k najväčším biznis víťazom tohto pôvodne kresťanského sviatku. Práve z Číny totiž pochádza veľká časť darčekov, ktoré si pod stromček nadelia obyvatelia ostatných regiónov sveta. Či už ide o elektroniku, oblečenie či ďalšie produkty.

Aj keď je pritom v Číne stále najväčší záujem o oslavy lunárneho Nového roka, Vianoce sú tam každý rok čoraz populárnejšie. A to najmä v Šanghaji a Hongkongu. „V Číne rastie počet cudzincov zo Západu a aj tamojší obyvatelia tento sviatok sledujú so záujmom,“ konštatuje Rudolf Vrábel, analytik J&T Banky.

Čas predávania a kupovania

Ďalší analytici sa domnievajú, že za postupným príchodom Vianoc do Číny je snaha priblížiť sa západným krajinám. Je však ešte jedna silnejšia vec, ktorá spája Čínu a Vianoce. Je to biznis. „Dopyt po dekoračných a ozdobných predmetoch pred sviatkami prudko stúpa, čo posilňuje čínsku ekonomiku,“ tvrdí Ľuboš Záhorák, analytik spoločnosti Capital Markets. Pokiaľ ide o Európu, rekordmanom v nakupovaní vianočných darčekov sú Íri. Tí dokážu na darčeky minúť až 500 eur. Najhoršie sú na tom Gréci, ktorí na ne dajú priemerne 200 eur. Práve nákupy na záver roka sú pre ekonomické výsledky obchodníkov často dôvodom na radosť. „Vianoce sú pre obchodníkov veľmi dôležité. Podľa údajov slovenského Štatistického úradu tvorí predvianočné obdobie 27 percent ich tržieb,“ tvrdí nezávislá analytička Eva Mahdalová.

Vianočné otázniky

Predvianočné obdobie tak firmám môže výrazne pomôcť. „Ak sa predajcovi počas roka nie veľmi darilo, tak práve vianočné sviatky môžu zachrániť jeho hospodárske výsledky v danom roku,“ tvrdí Záhorák.

Napriek tomu je pre obchodníkov záver roka spojený aj s istým rizikom. „Nemajú vždy záruku toho, že ich výdavky v predvianočnom období budú vyvážené a že ich tovar sa bude predávať tak, ako očakávajú,“ konštatuje Vrábel.

Vianoce a s nimi spojené nákupy môžu dostať do problémov aj samotných spotrebiteľov. Počas predvianočného obdobia sa totiž spotrebitelia ovplyvnení nákupným ošiaľom a zľavami neváhajú aj zadlžiť. „Mnoho ľudí si pod vplyvom agresívnej reklamy berie pôžičky a rôzne úvery, ktoré nezodpovedajú ich finančným možnostiam. To môže neskôr vyústiť až do exekúcie,“ konštatuje Záhorák. „Viem si predstaviť, že v tomto období sa darí hlavne poskytovateľom krátkodobých pôžičiek, teda takzvaným nebankovkám,“ dodáva Vrábel.

01 - Modified: 2007-12-15 17:05:00 - Feat.: 0 - Title: Križko nepostúpil do finále na 100 m znak
01 - Modified: 2024-03-12 23:00:00 - Feat.: - Title: Známe influencerky v Parndorfe: Barbora Bakošová či Lenka Tekeljaková zažiarili v trendy outfitoch 02 - Modified: 2024-03-10 23:00:00 - Feat.: - Title: Lacnejšie veľkonočné nákupy? Reťazec zrušil daň z pridanej hodnoty pre stovku základných potravín 03 - Modified: 2024-02-29 09:44:13 - Feat.: - Title: KVÍZ Ste nákupná maniačka? Otestujte sa, čo viete o móde! 04 - Modified: 2023-12-15 14:18:14 - Feat.: - Title: Štedrovečerná hostina vyjde Slovákov drahšie. No niektoré potraviny hlásia defláciu. Čo zlacnelo? 05 - Modified: 2023-12-08 12:09:02 - Feat.: - Title: Biedronka na Slovensku: čo treba vedieť o príchode poľskej konkurencie Lidla
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. máj 2024 10:04