StoryEditor

Zákon: áno alebo nie

28.05.2003, 00:00

S predsudkami v jednotnej Európe nepochodíme. O rok už pre nás bude životne dôležité, či budeme vedieť účinne lobovať za svoje záležitosti. Zmeniť strnulé myslenie a zdokonaliť demokratický proces nám azda trocha pomôže aj pripravovaný národný zákon o účasti verejnosti na legislatívnom procese. Umožní slovenským občanom, podnikom, obciam a záujmovým skupinám vyjadriť svoje pripomienky k vznikajúcim právnym normám, čiže lobovať na úrovni vlády, parlamentu a samosprávy. Podľa Hegyiho by veľa záviselo od kvality takéhoto zákona. "Keby mal byť len zásterkou na nečisté spôsoby lobingu priemyselných korporácií a obchodných reťazcov, tak radšej nech sa takýto zákon vôbec neprijme. Ak by však obsahoval účinné mechanizmy na elimináciu, napríklad, korupčných praktík, bol by prínosom," povedal.
"Osobne považujem za nereálne, aby sa schopnosť presviedčať v profesionálnom zmysle slova zakotvila do zákonnej podoby. To jednoducho nie je možné," hovorí Regina Ovesny- Straka. "Zákon o lobingu existuje zatiaľ len v USA. Kedysi by som bola povedala, že takýto zákon všeličo vyrieši. Dnes si myslím, že je to otázka kultúry a stupňa vývoja spoločnosti," uvažuje Benedigová. Podľa nej je skôr potrebné vyvolať verejnú diskusiu o mieste, oprávnenosti a legitimite lobingu a vytvoriť tlak na etiku a dôveryhodnosť ľudí. Zákon by možno pomohol tým, že by lobing definoval nielen ako technický termín, ale aj ako prijateľnú a slušnú vec, aby sa poslanci a členovia vlády nemuseli skrývať, keď ich niekto vidí so zástupcami podnikateľskej verejnosti, pokiaľ ide o čistú výmenu informácií.
"U nás lobing nie je legislatívne upravený, teda ani neexistuje. Keby zákon o lobingu fungoval, ja by som sa zaregistroval ako lobista v parlamente, a pravdepodobne by to urobilo niekoľko ďalších kolegov a svojim klientom by sme mohli ponúknuť priamu oficiálnu cestu lobingu," konštatoval Wolf.
V iných mladých demokraciách majú s touto témou tiež problémy. Potvrdzuje to aj reakcia Danice Sivákovej, riaditeľky pre vonkajšie vzťahy českej filiálky Philip Morris na otázky HN, či jej firma dáva prednosť vlastnému alebo externému lobingu a či by privítala národný zákon o lobingu: "Philip Morris ČR vyvíja všetky svoje aktivity súvisiace s komunikáciou s externým prostredím v súlade s platnými zákonmi. Oblasť vonkajších vzťahov je v našej firme navyše regulovaná prísnymi vnútornými pravidlami spoločnosti Philip Morris International, ktoré platia jednotne vo všetkých národných pobočkách." Problematika lobingu nie je podľa Sivákovej v Českej republika upravená, ale existujú platné úpravy, ako legislatívne pravidlá vlády alebo rokovací poriadok parlamentu, ktoré umožňujú účasť podnikateľov na pripomienkovacom procese.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. máj 2024 21:59