StoryEditor

Nielen druhý pilier

18.06.2007, 00:00
Ministerstvo práce položilo základný stavebný kameň pre zmeny v sociálnom systéme. Nechalo si vypracovať a zverejnilo Analýzu právnych dôsledkov zmien (zníženia) sadzieb príspevkov na starobné dôchodkové sporenie.

Podľa vyjadrenia ministerky práce Viery Tomanovej sa zmeny týkajú viacerých oblastí. Ide najmä o zvýšenie minimálnej doby sporenia z 10 na 15 rokov, inováciu podmienok odchodu do predčasného dôchodku, zmenu valorizačného mechanizmu a zdobrovoľnenie nielen výstupu, ale aj vstupu do druhého kapitalizačného piliera. Predmet analýzy vzbudzuje dojem, že skúmala len prípadný zásah do sporenia v druhom pilieri. "Trváme na tom, že neplánujeme znižovať percento odvodov," povedala hovorkyňa ministerstva Alexandra Gogová. Ako teda budú výsledky analýzy efektívne využiteľné, keď diskusia o jej ústrednej téme je už minulosťou.

Analýza obsahuje viac
Na otázku, do akej miery sú výsledky právnej analýzy aplikovateľné aj pre iné zmeny, odpovedal pre HN autor analýzy, advokát Martin Krechňák: "Myslím si, že výstupy, ktoré sme ministerstvu odovzdali, sú použiteľné pre oblasť starobného dôchodkového sporenia všeobecne, a to aj v súvislosti s ďalšími uvažovanými zmenami. Zamerali sme sa, samozrejme, predovšetkým na zadané otázky a zverejnené závery sa preto týkajú najmä zmeny sadzieb príspevkov do druhého piliera. Všimnite si však napríklad poslednú zadanú otázku, ktorá sa vzťahuje na zmeny v druhom pilieri všeobecne. Právne služby, ktoré sme ministerstvu poskytli, rovnako nemožno zúžiť iba na zverejnené závery. Ide o dlhodobý proces, v rámci ktorého sme poskytovali konzultácie právnikom ministerstva, odovzdali väčšie množstvo podkladov, z ktorých sme vychádzali, a zodpovedali doplňujúce otázky klienta. Pokiaľ mám byť konkrétnejší, všeobecne použiteľné sú najmä časti týkajúce sa takzvanej nepravej retroaktivity a právnej istoty, ochrany vlastníckeho práva, chápania legitímnej nádeje v kontexte starobného dôchodkového sporenia a práva na pokojné užívanie majetku. Ako príklad môžem uviesť aj doplňujúcu otázku ministerstva ohľadom posúdenia právnej povahy príspevkov odvedených do druhého piliera."

Bude to chcieť čas
"Výsledky analýzy ministerstva práce majú priamu nadväznosť na všetky pripravované zmeny v sociálnom systéme, ktoré chce súčasná vláda uskutočniť," potvrdila aj Tomanová. Ďalšie kroky budú mať charakter krátkodobých aj dlhodobých opatrení. Budú však ešte predmetom odborných diskusií a pripomienkových konaní, ktorých výsledkom budú návrhy na konkrétne zmeny v zákonoch. Na otázku, čoho všetkého sa teda plány aj výsledky analýzy presne dotknú, okamžitú odpoveď určite nedostaneme.

Právna analýza starobného dôchodkové sporenia

Predmet a závery analýzy
  1. Aký vplyv by malo zníženie príspevkovej sadzby na starobné dôchodkové sporenie na právnu istotu sporiteľa, dôchodkových správcovských spoločností a štátu? (Aký by ste predpokladali výsledok prípadnej žaloby?)
    Záver: Nemožno s istotou vylúčiť, že zamýšľanou zmenou príde k porušeniu princípu právnej istoty sporiteľov; nemožno vylúčiť, že zamýšľaná zmena neobstojí v teste ústavnosti.

  2. Na ktoré súdne orgány by sa mohli tieto osoby obrátiť so žiadosťou o nápravu (žalobou) a s akým petitom?
    Záver: Ústavný súd Slovenskej republiky, Európsky súd pre ľudské práva, Iný súd podla medzinárodných dohôd o podpore a vzájomnej ochrane investícií.

  3. Je takýto krok v súlade s právnym poriadkom Európskych spoločenstiev? Je v súlade s Ústavou SR?
    Záver: Okrem možného porušenia princípu právnej istoty u sporiteľov sme neidentifikovali rozpor zamýšľanej zmeny s úpravou obsiahnutou v Ústave Slovenskej republiky, ani s právom Európskych spoločenstiev.

  4. Aké je riziko obchodných sporov? Akcionári dôchodkových správcovských spoločností investovali do ich vzniku rozsiahle finančné prostriedky, pričom výška príspevkovej sadzby bola obsiahnutá v dlhodobých finančných plánoch. Nižšia príspevková sadzba zásadným spôsobom zmení profitabilitu jednotlivých spoločností a predlžiť návratnosť pôvodných investícií.
    Záver: Máme za to, že dôchodkové správcovské spoločnosti, resp. investori týchto spoločností by neboli úspešné pri uplatnení tvrdených nárokov, ktoré mali vzniknúť v súvislosti s investíciami týchto subjektov v dôsledku uskutočnenia zamýšľanej zmeny.

  5. Do akej miery je akceptovateľná zmena "pravidiel" v systéme starobného dôchodkového sporenia pre tie fyzické osoby, ktoré sa stali sporiteľmi pri predpoklade zachovania "pôvodných" predpokladov, vrátane výšky príspevkovej sadzby?
    Záver: Prípustné sú také legislatívne riešenia zamýšľanej zmeny, v zmysle ktorých by nová právna úprava vôbec nemala retroaktívny charakter alebo nová právna úprava mala charakter nepravej retroaktivity a zároveň by obstála v teste ústavnosti.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
12. máj 2024 00:30