Predseda Asociácie poskytovateľov internetu Ján Vigaš považuje za hlavné negatívum spamu to, že oň väčšinou užívateľ nestojí. Pre surferov s pomalším pripojením môže byť aj drahý. Minúty, počas ktorých počítač maily sťahuje z príslušného servera, musí zaplatiť ako keby surfoval po stránkach so žiaducim obsahom.
Motívy výrobcov a odosielateľov spamu nie sú vždy jasné. Napríklad internetoví podnikatelia chcú e-mailom upozorniť na svoje nové produkty či služby. Často sa efekt nedostaví - skúsení užívatelia spam radšej okamžite mažú. Je totiž veľmi pravdepodobné, že obsahuje vírus. Niektorí spameri začali využívať vírusy a spyware programy, aby nelegálne získali databázy e-mailových adries. Tie potom obchodníkom, ktorí chcú masívne rozšíriť svoju inzerciu predávajú za nemalé sumy. Rozosielanie ostatných vírusov je skôr sociologickou otázkou. Určiť, prečo ich programátori vyrábajú, je ťažké.
Spam na Slovensku ako nevyžiadanú reklamu zakazuje zákon o reklame. Túto problematiku zatiaľ nerieši európska legislatíva. V USA je spam legálny, ak prijímateľ vyslovene nepožiada o vyradenie z mailového zoznamu.
Poskytovatelia internetových pripojení svojim klientom ponúkajú protispamové filtre. Tie dokážu na základe priebežne aktualizovanej databázy vyradiť známych odosielateľov spamu. Úspešnosť však stále nie je uspokojivá - v priemere dve tretiny spamu sa stále do počítača dostanú.
Pre spamerov je najzaujímavejšie širokopásmové pripojenie do internetu - čím rýchlejšie pripojenie, tým viac e-mailového braku dokážu rozoslať.
Čísla a fakty o spame | |
1,934 | dolárov na zamestnanca stratí ročne americký zamestnávateľ kvôli spamu ročne |
80 percent | užívateľov dostáva do schránky spam každý deň |
2,4 milióna | spamových e-mailov denne zablokujú servery koncernu AOL |
50 percent | všetkých e-mailov posielaných na celom svete je spam |
180 tisíc | správ denne raz poslal spamový notorik Ronnie Scelson |
75 miliárd | dolárov možno kvôli spamu stratia americké spoločnosti v roku 2007 |
Zdroj: www.unspam.com |