StoryEditor

V novom roku pribudnú najmä diaľnice

01.01.2007, 23:00
Diaľničný úsek od Považskej Bystrice takmer po Žilinu nestihli otvoriť v roku 2006, ako pred dvoma mesiacmi sľúbila Národná diaľničná spoločnosť. Napokon sa potvrdil plán ministerstva dopravy, ktoré už v tom čase avizovalo, že 17-kilometrový úsek nebude možné dokončiť. Na Slovensku tak v minulom roku nepribudol ani jeden kilometer diaľnic.

Diaľničný úsek od Považskej Bystrice takmer po Žilinu nestihli otvoriť v roku 2006, ako pred dvoma mesiacmi sľúbila Národná diaľničná spoločnosť. Napokon sa potvrdil plán ministerstva dopravy, ktoré už v tom čase avizovalo, že 17-kilometrový úsek nebude možné dokončiť. Na Slovensku tak v minulom roku nepribudol ani jeden kilometer diaľnic.
Trinásťkilometrový úsek D1 od Považskej Bystrice po Hričovské Podhradie mal byť už teraz napojený na štyri kilometre D3 v polovičnom profile smerom na Žilinu. Napokon bude tento úsek D1 hotový až v júni a zvyšok D3 po Žilinu sa dostavia v plnej dĺžke osem kilometrov, ale to až v novembri 2007.
Do užívania sa v roku 2006 odovzdalo aspoň 27 kilometrov rýchlostných ciest z Rudna nad Hronom do Žarnovice a obchvaty Tornale a Oždian. V budúcom roku sa zasa neodovzdá ani jeden kilometer rýchlociest, ale až 39 kilometrov diaľnic. Najdôležitejšími úsekmi bude dokončenie spomínaných úsekov D1 a D3 pri Žiline a otvorenie tunela Sitina v Bratislave.
Meškanie sa predlžuje
Diaľničné spojenie Bratislavy so Žilinou a automobilkou Kia však stále stojí a padá na problémoch s estakádou ponad Považskú Bystricu. Podľa vedenia diaľničiarov sa proti výstavbe na Najvyššom súde odvolali ochranári, ktorých žalobu zamietol v máji Krajský súd v Trenčíne. "Sme pripravení začať výstavbu v marci, pokiaľ sa však budú odvolávať, bude sa to opäť odďaľovať," povedal investičný riaditeľ diaľničiarov Juraj Čermák. Meniace sa vedenie mesta na telefonát HN nereagovalo.
Desaťkilometrový úsek cez Považskú Bystricu mal byť podľa sľubu predchádzajúcej vlády hotový už tento rok. Ak by sa teda v marci len začal stavať, dokončený bude najskôr o tri a pol roka a má stáť 13 miliárd korún. "Stavebné povolenie už dávno máme a vykúpili sme aj veľké množstvo pozemkov," povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.
Ak by teda ochranári predsa len dotlačili diaľnicu do tunela popod Považskú Bystricu, stavba by sa predražila a všetko by sa vrátilo o päť rokov naspäť. Výberové konanie na staviteľa sa chystá na január, ale ešte väčším problémom môže byť podľa Jánošíka účasť šiestich pokutovaných firiem za kartelovú dohodu na výstavbu diaľnice pod Tatrami, ktoré proti pokute bojujú súdnou cestou.
Sto kilometrov za štyri roky
Vylúčený nie je ani verejno-súkromný spôsob financovania výstavby diaľnic PPP, ktorý však podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho nebol minulým vedením rezortu dostatočne pripravený. "Čakáme na záverečnú správu poradcu a budeme o tom rokovať s ministrom," povedal generálny riaditeľ diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Predchádzajúca vláda odsúhlasila na PPP projekty takmer sto kilometrov diaľnic, a to najmä v zložitých úsekoch plných tunelov a mostov. Na ich výstavbu pritom počítala so 69 miliardami korún.
Trasovanie diaľnice D1 je už jasné s tým, že diaľničiari počítajú aj s lacnejšími alternatívami. V tomto roku plánujú začať výstavbu 60 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré majú byť hotové do roku 2010. Tým by sa malo splniť programové vyhlásenie vlády v súvislosti s odovzdaním sto kilometrov nových úsekov.
V uplynulom roku diaľničná spoločnosť rozostavala úsek D1 Mengusovce - Jánovce a rýchlostný obchvat obce Figa. V tomto roku sa okrem úseku cez Považskú Bystricu má začať stavať aj druhý pruh diaľnice D1 z Matejoviec pri Poprade do Jánoviec v dĺžke 12 kilometrov. Na začatie ďalšej výstavby sú podľa Čermáka najviac pripravené aj úseky Hubová - Ivachnová popri Ružomberku a Jánovce - Jablonov (medzi Popradom a Levočou) s celkovou dĺžkou vyše 40 kilometrov.
V tomto roku má ísť do diaľnic len desať miliárd korún, podľa Vážneho totiž nie je problém vo financovaní, ale v príprave výstavby. Štátny rozpočet a Kohézny fond EÚ prispejú na ich výstavbu približne troma štvrtinami, zvyšok pokryje príjem Národnej diaľničnej spoločnosti z diaľničných nálepiek. Počíta sa s dva a štvrť miliardami korún.

Diaľnice a rýchlostné cesty
  Investície (v mld. Sk) Odovzdané km
2005 18 12
2006 21 0
Plán 2007 10,2 39
Plán 2008

?

25
Plán 2009

?

4
Plán 2010

?

40
(Zdroj: NDS)
Súčasný stav nadradenej dopravnej infraštruktúry (v km)
Diaľnice 321  
Rýchlostné cesty 150  
Spolu 471  
(Zdroj: NDS)
Predpokladané ukončenie stavieb diaľnic v roku 2007
Diaľnica Úsek Dĺžka (v km)
D1

Vrtižer – Hričovské Podhradie

12,9

D1

Važec – Mengusovce (pravý pás)

12,25

D2

Lamačská cesta – Staré Grunty, Bratislava

3,66

D3

Hričovské Podhradie – Žilina Strážov

7,5

D3

Svrčinovec – Skalité

2,6

(Zdroj: NDS)

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. máj 2024 13:43