StoryEditor

Lietadlá ministerstva vnútra sa budú opravovať inak

Ministerstvo vnútra plánuje zrušiť spôsob finančného zabezpečenia opráv a modernizácie lietadiel rezortnej letky. Na rokovanie vlády by malo čoskoro predložiť návrh na zrušenie starého uznesenia z roku 2002, pričom na modernizáciu dvoch lietadiel typu JAK-40 a dvoch TU-154 bude hľadať nové riešenie. Návrh do vlády však doterajšiu modernizáciu lietadiel mení len formálne. Zmluvný vzťah s pôvodným dodávateľom prác už totiž ministerstvo zrušilo.
Ministerstvo vnútra plánuje zrušiť spôsob finančného zabezpečenia opráv a modernizácie lietadiel rezortnej letky. Na rokovanie vlády by malo čoskoro predložiť návrh na zrušenie starého uznesenia z roku 2002, pričom na modernizáciu dvoch lietadiel typu JAK-40 a dvoch TU-154 bude hľadať nové riešenie. Letecký útvar ministerstva používa tieto lietadlá predovšetkým na prepravu ústavných činiteľov. Návrh do vlády však doterajšiu modernizáciu lietadiel mení len formálne. Zmluvný vzťah s pôvodným dodávateľom prác už totiž ministerstvo zrušilo.
V marci 2002 vláda rozhodla, že 3,68 milióna dolárov z deblokácie ruského dlhu voči Slovensku presunie v prospech spoločnosti Arimpex, ktorá už predtým po dohodách s ruskými dodávateľmi zabezpečovala pre ministerstvo opravy lietadiel a dodávky potrebnej techniky. Prostriedky boli určené na priamu úhradu za dodávky tovarov a služieb v tej istej hodnote.
Výberové konanie na dodávky prác vtedy nebolo potrebné. Podľa ministerstva sa vyčlenené prostriedky týkali len časti generálnych opráv. Tie nadväzovali na rámcové kontrakty, ktoré už v rokoch 1999 a 2000 Arimpex uzavrel s ruskými dodávateľmi. Opatrenie vlády len upravilo už existujúce zmluvné vzťahy.
Arimpexu ministerstvo z pôvodnej sumy uhradilo 779-tisíc dolárov za rekonštrukciu lietadla JAK-40. Zvyšné bezmála tri milióny dolárov na opravu lietadiel TU-154 ešte ruské ministerstvo vnútra na účet slovenského ministerstva nepreviedlo. Tie sú však viazané na ďalšiu dodávku tovarov a služieb potrebných pre prevádzku strojov v letke ministerstva. Práce na lietadle boli neskôr zastavené.
"Arimpex napriek viacnásobným dohodám o termíne ukončenia tejto dodávky nedokázal problémy na ruskej strane doriešiť a ani garantovať konkrétny termín dokončenia prác," uviedli pre HN pracovníci ministerstva. Zvyšné peniaze by sa mali použiť podľa pôvodného vládneho rozhodnutia, čiže na opravu strojov TU-154.
"Je pravdou, že zmluvný vzťah s nami ministerstvo vnútra zrušilo, pričom deklarovaným dôvodom bolo oneskorenie dodávok. Boli to však okolnosti, ktoré sme nemohli ovplyvniť. Jeden z našich ruských dodávateľov sa napríklad dostal do druhotnej platobnej neschopnosti," vysvetlil riaditeľ slovenského zastúpenia Arimpexu Alexander Plechov. Dodal, že vzápätí ministerstvo zákazku zadalo akciovej spoločnosti Willing.

Vysoká spotreba a hlučnosť ruských lietadiel
Lietadlá JAK-40 a TU-154 patria z hľadiska spotreby k tým najmenej ekonomickým. Tri lietadlá TU ešte vlani pre vysokú spotrebu a hlučnosť predali aj Slovenské aerolínie. "Tieto stroje sú na hranici európskych hlukových noriem, hoci ich ešte spĺňajú," hovorí riaditeľ Leteckého úradu SR Maroš Jančula odvolávajúc sa na prílohu k Medzinárodnému dohovoru o civilnom letectve Anex 16. Na komerčných linkách tieto lietadlá už dnes kvôli hlučnosti nemôžu pristávať na niektorých európskych letiskách, napríklad vo Švajčiarsku a v Nemecku. Pri preprave ústavných činiteľov však dostávajú výnimky.

Parametre lietadiel v letke ministerstva vnútra
Lietadlo Rok výroby Max. dolet (km) Miesta na sedenie Max. rýchlos? (km/h)
TU-154 1989 5,5 158 975
TU-154 1998 5,5 158 975
JAK-40 1974 1,5 23 510
JAK-40

1979*

1,5 23 510
* Rekonštruované lietadlo
Zdroj: MV SR, HN
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. máj 2024 00:21