V marci 2002 vláda rozhodla, že 3,68 milióna dolárov z deblokácie ruského dlhu voči Slovensku presunie v prospech spoločnosti Arimpex, ktorá už predtým po dohodách s ruskými dodávateľmi zabezpečovala pre ministerstvo opravy lietadiel a dodávky potrebnej techniky. Prostriedky boli určené na priamu úhradu za dodávky tovarov a služieb v tej istej hodnote.
Výberové konanie na dodávky prác vtedy nebolo potrebné. Podľa ministerstva sa vyčlenené prostriedky týkali len časti generálnych opráv. Tie nadväzovali na rámcové kontrakty, ktoré už v rokoch 1999 a 2000 Arimpex uzavrel s ruskými dodávateľmi. Opatrenie vlády len upravilo už existujúce zmluvné vzťahy.
Arimpexu ministerstvo z pôvodnej sumy uhradilo 779-tisíc dolárov za rekonštrukciu lietadla JAK-40. Zvyšné bezmála tri milióny dolárov na opravu lietadiel TU-154 ešte ruské ministerstvo vnútra na účet slovenského ministerstva nepreviedlo. Tie sú však viazané na ďalšiu dodávku tovarov a služieb potrebných pre prevádzku strojov v letke ministerstva. Práce na lietadle boli neskôr zastavené.
"Arimpex napriek viacnásobným dohodám o termíne ukončenia tejto dodávky nedokázal problémy na ruskej strane doriešiť a ani garantovať konkrétny termín dokončenia prác," uviedli pre HN pracovníci ministerstva. Zvyšné peniaze by sa mali použiť podľa pôvodného vládneho rozhodnutia, čiže na opravu strojov TU-154.
"Je pravdou, že zmluvný vzťah s nami ministerstvo vnútra zrušilo, pričom deklarovaným dôvodom bolo oneskorenie dodávok. Boli to však okolnosti, ktoré sme nemohli ovplyvniť. Jeden z našich ruských dodávateľov sa napríklad dostal do druhotnej platobnej neschopnosti," vysvetlil riaditeľ slovenského zastúpenia Arimpexu Alexander Plechov. Dodal, že vzápätí ministerstvo zákazku zadalo akciovej spoločnosti Willing.
Vysoká spotreba a hlučnosť ruských lietadiel
Lietadlá JAK-40 a TU-154 patria z hľadiska spotreby k tým najmenej ekonomickým. Tri lietadlá TU ešte vlani pre vysokú spotrebu a hlučnosť predali aj Slovenské aerolínie. "Tieto stroje sú na hranici európskych hlukových noriem, hoci ich ešte spĺňajú," hovorí riaditeľ Leteckého úradu SR Maroš Jančula odvolávajúc sa na prílohu k Medzinárodnému dohovoru o civilnom letectve Anex 16. Na komerčných linkách tieto lietadlá už dnes kvôli hlučnosti nemôžu pristávať na niektorých európskych letiskách, napríklad vo Švajčiarsku a v Nemecku. Pri preprave ústavných činiteľov však dostávajú výnimky.
Parametre lietadiel v letke ministerstva vnútra | ||||
Lietadlo | Rok výroby | Max. dolet (km) | Miesta na sedenie | Max. rýchlos? (km/h) |
TU-154 | 1989 | 5,5 | 158 | 975 |
TU-154 | 1998 | 5,5 | 158 | 975 |
JAK-40 | 1974 | 1,5 | 23 | 510 |
JAK-40 |
1979* |
1,5 | 23 | 510 |
* Rekonštruované lietadlo | ||||
Zdroj: MV SR, HN |