StoryEditor

Malé slovenské štúdio tvorí inovácie, na ktoré si veľké firmy netrúfli. Vyhľadávajú ich klienti z celého sveta

28.03.2022, 09:30
Za značkou Crafting plastics sa skrýva dvojica – parteri v súkromí aj v práci Vlasta Kubušová a Miroslav Král.

Bioplasty patria do nášho každodenného života. Aj keď o tom často ani netušíme. A bude ich iba viac. Dizajnérske štúdio Crafting plastics sa im venuje už niekoľko rokov, skúma ich a hľadá potenciál využitia.

A to nielen ako obalového materiálu, ale aj v podobe výnimočného dizajnu.

Za značkou Crafting plastics sa skrýva dvojica – parteri v súkromí aj v práci Vlasta Kubušová a Miroslav Král.

Zoznámili sa zhruba pred trinástimi rokmi na Vysokej škole múzických umení. On študoval scénografiu a kostýmové výtvarníctvo, ona sa venovala manažmentu divadla a filmu a popri tom ešte chodila aj na dizajn na Slovenskú technickú univerzitu a neskôr na Vysokú školu výtvarných umení.

„Spolupracovali sme na množstve našich projektov – on na mojich dizajnérskych, ja na jeho scénografických. Od začiatku nás trápilo a zaujímalo, aké materiály budeme používať,“ začína rozprávať príbeh ich značky Vlasta Kubušová.

V tom čase začali rezonovať témy životného prostredia, no stále chýbali ekologické alternatívy. Bioplasty síce existovali, no nevedeli sa k nim dostať.

„Firmy neboli úplne transparentné, nechceli nám povedať, z čoho tieto materiály vyrábajú. Tvrdili iba to, že všetko je z prírodných zdrojov a v prírode je to odbúrateľné, žiadne iné podrobnosti k dispozícii neboli. Keby sme si chceli materiál sami vyskúšať, museli by sme si kúpiť aspoň jednu tonu.“

Čo, samozrejme, nebolo možné. Viac svetla do tohto sveta im priniesla spolupráca s vývojármi Slovenskej technickej univerzity.

Od obalov k pridanej hodnote

Zlom nastal vtedy, keď Vlasta odišla študovať do Berlína. Priniesla si sebou aj projekt výskumu využitia biodegradovateľných plastov.

Tam zistila, že na rozdiel od Slovenska bola bežná verejnosť v Berlíne ekologicky uvedomelejšia a napríklad separovanie bolo každodennou prirodzenou súčasťou ľudí.

Aj v prístupe k dizajnu videla rozdiel – kým na Slovensku bolo najdôležitejšie vytvoriť konkrétny produkt, v Berlíne sa dbalo viac na samotný proces a koncept.

„Mala som oveľa otvorenejšie ruky v tom, čo chcem robiť, teda v experimentovaní. Prvýkrát som pocítila aj sil...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = style/dizajn, menuAlias = dizajn, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
20. apríl 2024 01:05