Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.11.2020, 00:00

Čin-čin alebo Puf a Muf. Tieto kresby nášho detstva spoznajú mileniáli aj Husákove deti

  • Čin-čin, Puf a Muf alebo Tri prasiatka.
  • Knihy, ktoré si s detstvom spájajú nielen generácie mileniálov a Husákových detí, si pamätáme aj vďaka obrázkom tejto talentovanej autorky.
  • Prečítajte si článok publikovaný v HN Magazíne, ktorý vychádza každý piatok ako príloha k Hospodárskym novinám.
Čin-čin alebo Puf a Muf. Tieto kresby nášho detstva spoznajú mileniáli aj Husákove deti
Zdroj: Viera Gergeľová, ©Slovenská národná galéria

Jasné farby, vtipné situácie a akoby detská naivita či prvky insitného umenia. Keď sa zahľadíte do ilustrácií Viery Gergeľovej, dýchne na vás optimizmus a závan nostalgie.

​Hoci kresby pre detské knihy neboli tým jediným, čomu sa vo svojej tvorbe venovala, práve ony sú médiom, ktoré bude oslovovať ešte niekoľko generácií najmenších.

Veď napríklad príbeh statočného vrabčiaka Čima Čimčaru a jeho lásky vrabčice Činky z pera Ľudmily Podjavorinskej bude v mysliach mnohých zosobnený práve ilustráciami strapatého vtáčaťa, ktoré sme vnímali ešte skôr, ako sme poznali význam písmenkových „chrobáčikov“, ktorými sú napísané verše tejto rozprávky.

Viera Gergeľová sa narodila 3. novembra 1930 v Nových Zámkoch a výtvarný talent rozvíjala či už u významného českého ilustrátora Petra Dilingera na Vyššej škole umeleckého priemyslu a v grafickom oddelení Vysokej školy výtvarných umení v Prahe, ale aj neskôr počas štúdia na rovnomennej inštitúcii v Bratislave.

Ako píše na portáli Bibiana.sk historička umenia Barbara Brathová, výtvarné videnie Gergeľovej je založené na fantázii a imaginatívnosti, ktorá „ústi k lyrickým výjavom často so známkami poetickej dekoratívnosti v maliarskom výraze“.

V galérii si pozrite čarovné a prepracované ilustrácie talentovanej Viery Gergeľovej:

​Okrem ilustrácií sa Viera Gergeľová venovala aj drevorezu, leptu a litografii, tieto techniky používa napríklad pri obrazovom stvárnení Puškinovho Eugena Onegina či snových obrazoch sprevádzajúcich zbierku básní Miroslava Válka Dotyky.

Významnú inšpiráciu pre ňu predstavovala záhrada obklopujúca dom a ateliér, ktorú projektoval ešte koncom 19. storočia taliansky kamenár Brumisso.

V jej zákutiach sa symbolicky odohrávali mnohé príbehy, ktoré Viera Gergeľová vo svojej tvorbe stvárnila. Maliarom, ilustrátorom a výtvarným pedagógom bol aj jej manžel Ján Lebiš a VŠVU navštevovala aj ich dcéra Lucia.

Dielo Viery Gergeľovej sa okrem kníh objavilo na mnohých domácich i zahraničných výstavách a dočkalo sa viac ako dvoch desiatok rôznych ocenení. Tým najväčším však určite zostane skutočnosť, že aj po jej odchode sa ilustráciami kochajú stále nové a nové generácie detí.

Ticketportal.sk