Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.08.2020, 12:52

Unikát v horného Zemplína. Vznikol rovnakou technológiou ako Eiffelovka a Titanic

Spôsob výroby oceľovej konštrukcie je jedným z dôvodov, prečo bol most v roku 2017 vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku technického charakteru.

Unikát v horného Zemplína. Vznikol rovnakou technológiou ako Eiffelovka a Titanic
Zdroj: TASR - Roman Hanc

Okrem návštevy zrekonštruovaného renesančného kaštieľa a exteriérovej expozície ľudovej architektúry v Humennom sa môžete prejsť i po "bratrancovi" Eiffelovej veže.

V galérii si pozrite Valaškovský most v Humennom:

Horúca technológia spojila most s Titanicom

Valaškovský most cez rieku Laborec bol, rovnako ako symbol Paríža a legendárny parník Titanic, zostrojený pomocou takzvanej "horúcej" technológie spájania nitmi.

"Plechové nosníky sa spájali nitovaním. V malých vyhniach nahrievač nahrieval nity. Žeravý nit potom veľkými kliešťami podal podávačovi. Ten strčil nit do otvoru a z druhej strany ďalší robotník veľkým, dvojkilovým kladivom s pologuľovitým otvorom v strede búchal po ňom dovtedy, kým nevyformoval hlavičku nitu a pritiahol tak vlastne plech k plechu," priblížili pre TASR pamiatkari z Krajského pamiatkového úradu v Prešove.

Dodali, že spôsob výroby oceľovej konštrukcie je jedným z dôvodov, prečo most v roku 2017 vyhlásili za národnú kultúrnu pamiatku technického charakteru.

Ďalším je napríklad i to, že ide o najstarší cestný most v meste i okrese a jeden z najstarších cestných mostov s oceľovou konštrukciou v Prešovskom kraji.

Dôležitý uzol 20. storočia

Valaškovský most s dĺžkou 62,4 metra, šírkou takmer šesť metrov a najvyššou časťou oblúka s výškou 3,33 metra postavili na základe projektu Maďarskej kráľovskej stavebnej kancelárie v Sátoraljaújhely počas roka 1900 obyvatelia Zemplínskej župy pod dozorom hlavného kráľovského inžiniera Hönsch Deszóa a kráľovského inžiniera Czakó Ignáca.

Mená vtedajšieho hlavného župana Istvána Molnára a hlavného okresného slúžneho Miklósa Harasztyho sú dodnes zachované na pamätnej tabuli, ktorá je súčasťou mostnej konštrukcie.

Podľa pamiatkarov slúžil Valaškovský most pre osobnú a nákladnú dopravu a tiež pre presun ťažkej vojenskej techniky do konca 70. rokov 20. storočia.

Ako dopĺňajú, keďže bolo Humenné počas vojen dôležitým transportným a zásobovacím uzlom, strategickú úlohu zohrával i Valaškovský most.

Most aktuálne slúži cyklistom, peším a na zábavu

"Prvýkrát po ňom ťažká vojenská technika prešla na začiatku prvej svetovej vojny, dňa 27. novembra 1914, keď mesto Humenné obsadili vojská cárskeho Ruska," spresnili pamiatkari s tým, že vojsko most využívalo aj v povojnovom období, keď cezeň prechádzala technika na cvičenia do výcvikového priestoru Valaškovce.

V súčasnosti slúži most už iba peším a cyklistom. Humenčania staršieho veku však Valaškovský most vnímajú aj inak, ako strategický dopravný uzol.

V spomienkach viacerých z nich zaznamenaných v súbore publikácií Miznúci svet je most spájaný s "benátskymi nocami". Počas nich sa na otvorenom priestranstve pri moste odohrávala ľudová zábava a Laborec brázdili lodičky s rozsvietenými lampášmi.

Ticketportal.sk