Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
03.04.2020, 10:50

Začínal vo Volkswagene a Mercedese, teraz jeho štúdio navrhuje autá, lode aj električky

  • Prečo opustil Volkswagen a Mercedes a založil si vlastné štúdio?  
  • Prečo si ich najímajú svetové automobilky? 
  • Ako v ich štúdiu vznikal offroadový autobus? 
Začínal vo Volkswagene a Mercedese, teraz jeho štúdio navrhuje autá, lode aj električky
Zdroj: Werkemotion

Jeho zakladateľ Bystrík Míček sa predtým podieľal na dizajnoch značiek Mercedes alebo Volkswagen.

Dnes jeho štúdio oslovujú na konzultácie mnohé známe európske aj ázijské značky. Najväčšiu pozornosť si vyslúžil ich projekt offroadového autobusu TORSUS Praetorian, ktorý získal aj Národnú cenu za dizajn.

Ako vzniklo štúdio Werkemotion? Prečo ste sa rozhodli vytvoriť ho?

Werkemotion vzniklo ako idea v rokoch, keď som pôsobil v Nemecku vo vývojových oddeleniach VW design v oblasti interiéru a Mercedes Benz design v exteriéri.

Idea navrhovať rôzne typy produktov alebo dopravných prostriedkov bola pre mňa veľmi zaujímavá a to bol v danom čase aj dôvod, prečo som sa rozhodol pre založenie spoločnosti a podnikanie.

V galérii si pozrite projekty, na ktorých spolupracoval Bystrík Míček a jeho štúdio Werkemotion: 

​Momentálne navrhujeme produkty pre rôzne odvetvia priemyslu, napríklad pre automobilový sektor, úžitkovú dopravu, lodný sektor, koľajovú dopravu.

No robíme aj pre odvetvia elektroniky, medicíny, zdravotnej techniky, agrotechniky, inovatívneho nábytku, herného sektora a iných.

​Máme možnosť sa neustále učiť, a to nás robí lepšími vo svojej profesii. Vieme pomerne efektívne využívať riešenia z jedného odvetvia v druhom, ktoré medzi sebou málokedy komunikujú.

Hlavným dôvodom založenia štúdia bola, okrem záujmu robiť na širokom spektre produktov, aj určitá forma nezávislosti a zároveň neustáleho tlaku na vlastné zdokonaľovanie, nie iba žiť a zarábať na vlastnú mzdu a osobný kredit.

Čo je vašou špecializáciou v odbore transport dizajnu, na čo sa sústreďujete?

V rámci dopravných prostriedkov sú to úžitkové vozidlá, autobusy, motošport a lodná doprava. V minulom roku sme začali vstupovať aj do koľajovej dopravy.

Riešime exteriér aj interiér produktov, od idey cez kresby až po výrobné dáta, prototypy a prípravu na sériovú výrobu.

V rámci lodného sektora máme viacero projektov a niekoľko z nich je momentálne aj vo výstavbe. Tento sektor okrem automobilového je v našom portfóliu od začiatku.

Našou špecializáciou je poskytnutie hlavne kompletného procesu a služieb od vývoja až po výrobu.

Nešpecializujeme sa iba na vybrané dopravné prostriedky. Čo však máme radi, sú atypické výzvy ako projekt offroadového autobusu Torsus alebo design rallye vozidla pre Paris Dakar, na vývoji ktorého momentálne tiež pracujeme.

S ktorými automobilkami spolupracujete a na akých projektoch?

V rámci osobnej dopravy, čiže klasických osobných áut, riešime primárne externé konzultácie pre najväčšie známe značky z Európskej únie a Ázie.

V rámci vývoja sú to atypy, kde spolupracujeme s firmami typu Torsus, Bonver Dakar Project a iné.

Zároveň máme niekoľko projektov v opcii zo Singapuru, z Číny, Európskej únie. Ostatné prebiehajúce partnerstvá nemôžeme spomenúť.

Čo je vašou výhodou alebo nevýhodou v porovnaní s internými dizajnérskymi tímami jednotlivých automobiliek?

Výhodu je určite práve spomenutá flexibilita využívania znalostí vo viacerých oblastiach priemyslu, typoch produktov.

Nikdy by mi nenapadlo, že môžeme byť zaujímaví pre veľkých výrobcov vlakov z Číny kvôli tomu, že sme robili v stomatologickom segmente.

Druhý podstatný faktor je, že vieme dodať od štartu až po cieľ všetky služby spojené s vývojom produktu a jeho výrobou, prakticky „od prázdneho papiera“ až po prípravu na odoslanie zákazníkovi.

A nevýhody?

Záleží od pohľadu na to, čo je to vlastne nevýhoda. My svoje nedostatky vnímame ako permanentný priestor na zlepšenie, to je aj dôvod, prečo sa snažíme neustále sa v našej firme vzdelávať.

Naša profesia je pomerne komplexná, a to je možno jej nevýhodou? Alebo výzvou?

Vymenujte teda pár vašich kľúčových projektov. Čo ste vyvíjali, navrhovali, zdokonaľovali?

Ešte predtým, ako som založil dizajnové štúdio Werkemotion, boli pre mňa zaujímavé mnohé projekty.

Napríklad exteriér dizajn pre Mercedes Benz 6x6 G AMG, kde som bol prakticky od začiatku až do konca celého procesu.

Vychádzalo sa z môjho návrhu, a to aj napriek viacerým zmenám kvôli finančnej efektivite na konci.

Bol som pri začiatkoch vývoja exteriérového dizajnu konceptu Mercedes Benz X pickup, ale aj súčasťou viacerých projektov v rámci portfólia Mercedes Benz a ich dcérskych firiem v Ázii.

V rámci Volkswagenu bolo pre mňa cťou byť súčasťou interiér dizajnu značky a jej viacerých modelov vozidiel, ktoré každý pozná.

Pravdupovediac, ani v rámci vlastnej firmy nemá rád pripisovanie výsledku jednej osobe alebo dizajn manažérovi.

Je to vždy práca tímu. V rámci Werkemotion to je určite projekt TORSUS Praetorian – offroadový autobus –, pri ktorom sme si prešli komplet procesom vývoja celého vozidla a ktorý bol už aj za hranicami našej dizajnérskej profesie.

A to postaviť vozidlo od začiatku až do konca, keď sa má odovzdať zákazníkovi. Túto skúsenosť sme však už mali z iných odvetví ako traktory, lode a iné.

Ticketportal.sk