Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.12.2019, 00:00

Slováci sa vracajú k retro Vianociam. V móde sú ozdoby, ktoré si pamätáme z detstva

Okrasa Čadca zdobí naše vianočné príbytky už od 50. rokov. Darí sa jej, lebo čoraz viac z nás siaha po guliach, srdiečkach či zvončekoch, ktoré si pamätáme z detstva.

Slováci sa vracajú k retro Vianociam. V móde sú ozdoby, ktoré si pamätáme z detstva
Zdroj: Facebook/Okrasa Čadca

Podnik z Čadce má dlhú tradíciu. Funguje už od roku 1954 a svoje vianočné produkty vyváža do ďalekých kútov sveta aj dnes. Pôvodné ľudové družstvo založilo 26 podielnikov.

Od samého začiatku sa v Čadci vyrábali najmä vianočné ozdoby. Tie sa stali okamžite súčasťou výzdoby rodín z celého Československa. Časť ich produkcie aj za socializmu smerovala na export. Tvorbu šikovných Kysučanov nezastavila ani Nežná revolúcia a nástup novej konkurencie.

Aj keď lacný tovar im poriadne skomplikoval život. Družstvo sa však ekonomicky otriaslo, ale z kvality neubralo. Na Kysuciach sa vyrába takmer totožne, ako sa to robilo kedysi.

Každý kus prejde niekoľkokrát ľudskými rukami, čo mu zaručuje originalitu. Technológia výroby sklenených ozdôb sa neustále inovuje. A to nielen s ohľadom na produktivitu a zisk, ale aj na ochranu životného prostredia. Všetky komponenty sú, samozrejme, certifikované.

„Na začiatku bola snaha rozšíriť pracovné príležitosti nezamestnaným občanom Kysúc. Išlo najmä o ženy a osoby so zníženou pracovnou schopnosťou,“ hovorí súčasná predsedníčka výrobného družstva Okrasa Čadca Eliška Šipulová, ktorá na tento post nastúpila iba začiatkom roka.

V Okrase však pracuje už dve desaťročia. Malá dielňa sa postupne rozrástla na veľký závod so 600 zamestnancami. Okrasa mala viacero pobočiek. Dnes v podniku pracuje zhruba 70 ľudí, ktorí fúkajú, striebria, maľujú, balia a predávajú vianočné gule a ďalšie ozdoby.

Zdroj: Facebook/Okrasa Čadca

​Veľa z nich prežilo v družstve celý život. „Na začiatku roka odišla pani, ktorá u nás pracovala takmer 50 rokov. Tak ako kedysi, aj dnes má približne 25 percent našich zamestnancov zníženú pracovnú schopnosť.“ Okrasa aj dnes stále funguje ako výrobné družstvo s 37 členmi.

Retro je večne živé
Proces sa začína v oddelení dizajnu. Dizajnérky musia najskôr vymyslieť a navrhnúť jednotlivé kolekcie. Obzerajú sa, aké trendy vládnu vo svete, ale študujú aj archívy vlastného družstva.

Najmä slovenskí zákazníci totiž majú už dosť lacných umelohmotných ozdôb, ktoré ponúkajú veľké obchodné reťazce. „Vidíme to aj my. Minulý rok sa nám na Slovensku výrazne zvýšil obrat a tento rok to vyzerá ešte lepšie.

Slováci viac a viac oceňujú ručnú prácu. Sú si vedomí, že je náročná, vedia, že výrobok je originálny. A preto sú ochotní priplatiť si vyššiu cenu, ako keby kupovali výrobky z Číny alebo z Poľska.“

Aktuálnu kolekciu aj preto v Okrase prispôsobili dopytu domácich klientov. „Vrátili sme sa k retro ozdobám, ktoré boli populárne v 70. a 80. rokoch. Vybrali sme ich z archívu, oprášili a opäť ich ponúkame. Je o ne veľký záujem. Zákazníci nám nadšene píšu a hovoria, že im pripomínajú detské časy,“ potvrdila Šipulová.

„Do ponuky sme aktuálne zaradili kolekciu v provensalskom štýle. Sú to pre nás úplne nové motívy a zákazníkom sa páčia. Zaznamenali sme celkom pozitívny ohlas. Ľudia, ktorí majú radi tento štýl, si radi dokúpia aj ozdoby na stromček.“

Zdroj: Facebook/Okrasa Čadca

​Moderné, trendové farby v Okrase veľmi nefungujú. „Minulý rok bola farbou roka fialová. Pripravili sme súpravu fialových ozdôb, zaradili sme ich do ponuky. A výsledok? Nebolo to bohviečo.

Niečo sa predalo, ale žiaden zázrak sa nekonal. Tento rok je trendy koralová a vyzerá to tak, že dopadne podobne,“ potvrdila Eliška Šipulová.

Nuž, fanúšik kysuckých ozdôb je pravdepodobne až príliš konzervatívny. „Absolútne nám vládne biela. A platí to každý rok. Ak prídete do našej predajne v decembri a budete chcieť biele ozdoby, možno budete mať smolu. Biela bude určite beznádejne vypredaná. Zákazník si môže vybrať, preto je naša ponuka taká široká. No stále platí, že Vianoce z Okrasy sú najmä tradičné.“

Vo svete je tlak na cenu
Slovenský trh stúpa, no stále ich neuživí a veľká časť výroby odchádza na export. „Samozrejme, vyvážame do Česka, ktoré nám je veľmi blízke. No naším najväčším trhom je Rakúsko a Nemecko, tam predávame dokonca viac ako doma.

Vianočné ozdoby si v nemecky hovoriacich krajinách ľudia kupujú počas celého roka. A zopár kúskov ide aj do Talianska alebo do Spojených štátov amerických.“

So zahraničím je to však zložité. Obchodníci čoraz tvrdšie tlačia na ceny. A keďže v Okrase vyrábajú na rozdiel od iných producentov všetko ručne, cenotvorba je zložitá a musia v nej zohľadňovať aj neustále sa zvyšujúcu minimálnu mzdu.

„Aj kvôli cenám nám záujem zo zahraničia mierne klesá. Nechceme sa však prispôsobovať našim konkurentom, ktorí nakupujú polotovary.“

Vráťme sa však k samotnej tvorbe. Keď si už dizajnérky premyslia podobu aktuálnej kolekcie, slovo dostane výroba. Tá prebieha v niekoľkých krokoch. Začína sa vo fúkarni, kde sklo dostane požadovaný tvar.

Ozdoby sú nielen klasicky guľaté, ale majú aj podobu srdiečok, labutí, zvončekov... A, samozrejme, sú v rôznych veľkostiach. Keď má dokonalý tvar, smeruje do máčarne a striebrarne.

Tam dostane zlatý, zelený, červený a, ako sme už počuli, tak najmä biely lesk. Musí poriadne uschnúť. Následne ju chytia do rúk maliari. Podľa návodov a šablón kreslia originálne aj tradičné vzory, obsypávajú ich trblietkami.

„Každá ozdoba prejde rukami našich pracovníčok mnohokrát, kým nie je dokonalá,“ hovorí predsedníčka družstva. Posledným krokom je balenie a cesta do obchodu. Kamenného alebo internetového.

Podľa Šipulovej si ľudia najčastejšie kupujú ich tovar práve cez e-shop. No mnohí zamieria aj priamo do Čadce. „Vieme našim zákazníkom ukázať aj výrobu. Veľký záujem sme zaznamenali od škôl, ktoré k nám chodia na exkurzie.“

Plastové verzus tradičné Vianoce
Tradičné vianočné ozdoby majú nepochybne svoje čaro. Aj keď väčšinu roka preležia v krabici na povale, počas pár vianočných dní nám robia radosť. Eliška Šipulová verí, že aj v budúcnosti dokážu odolať veľkému tlaku konkurencie a lacných plastových výrobkov.

Budúcnosť podľa nej vyzerá sľubne. „Verím, že sa nám podarí udržať túto tradíciu. Tak ako sme vznikli, budeme aj pokračovať. Ale musíme reflektovať na trendy, to je jasné. Aj preto fungujeme na sociálnych sieťach, nesmieme zaspať a musíme naďalej budovať náš imidž.

Ale je to ťažké. Ručná práca vždy bola aj bude zložitou. Nedávno som však bola v supermarkete a videla som, ako predávajú vianočné ozdoby. Majú ich v priesvitných obaloch a stoja pár eur. Je to plast vyrobený v Číne.

Keď si ich pozriete detailne, tak si určite všimnete, že im chýba krehkosť, detail kresby. My si však práve tieto veci vážime.“ Tak čo, aké budú vaše Vianoce? Lacné, farebné a plastové? Alebo poctivé a jedinečné?

Ticketportal.sk