StoryEditor

Originálnymi šperkmi očarili svet. Šikovní Slováci robia so Skvostom Slovensku skvelé meno

30.10.2019, 23:01
Článok o šperkoch Skvost si môžete prečítať v magazíne prečo nie?!, ktorý je dnes 31. októbra, vložený do Hospodárskych novín.

Každý kus je originál. Jedinečný, nadčasový skvost. Šperk, ktorý sa dá nosiť k plesovým šatám aj ku koženej bunde. Elegantný, zdanlivo staromódny, no súčasne štýlový a šik. SKVOST je čisto slovenský produkt, ktorý nám však vo svete robí skvelé meno.

Za šperkmi, ktoré sa predávajú pod značkou SKVOST, stoja dvaja súrodenci. Lucia Šimončičová ich vyrába. Každá brošňa, náušnice aj náramok prechádzajú jej rukami, strávi s nimi dlhé hodiny.

Jej brat, dvojča Marek, má na starosti peniaze, distribúciu, obchod a nové trhy. Toto rozdelenie kompetencií im zabezpečuje balans a kontrolu. „Keď veľmi uletím, pritiahne ma k zemi a spoločne nám tiež nehrozí, že by sme sa pri zemi motali pridlho, na to máme zas veľa odvážnych plánov.

Robíme našu prácu veľmi radi a neustále sa posúvame vpred. Technicky, výtvarne aj marketingovo. Najdôležitejšie je pre nás, aby sme udržali vysokú kvalitu našich produktov, ktorá sa spája s precíznosťou a so spokojnými zákazníkmi,“ prezrádza dizajnérka filozofiu ich spoločnej firmy.

Popri samotnej tvorbe sa snažia budovať imidž silnej a spoľahlivej značky. Trvajú na kvalite, ktorá má rada klasiku a je zároveň súčasná. „Sme radi, keď sa ľudia pri nosení SKVOSTU cítia výnimočne,“ hovorí Lucia Šimončičová.

S umením sa zoznámila v rodine

„Vyrastala som vo viacgeneračnej umeleckej rodine a prirodzene som sa rozhodla pre umenie. Odkedy si pamätám, vždy som niečo tvorila. Inšpiratívne prostredie detstva mi dávalo veľa podnetov, ale zároveň aj možností,“ začína rozprávať svoj umelecký príbeh.

Skvost

​Za značkou Skvost stoja dvaja súrodenci: Lucia Šimončičová a Marek Slušný.

Na strednej umeleckej škole v Bratislave sa venovala textilu a módnemu návrhárstvu. Stále ju to však ťahalo k výtvarnému umeniu. Vyskúšala si prácu projektovej manažérky v mimovládnej organizácii, organizovala napríklad výstavu slovenských výtvarníkov v Bosne a Hercegovine a výstavu fotografií na tému domáceho násilia Nezakrývajme si oči v Bratislave aj na pôde OSN v New Yorku.

Umenie zvíťazilo a odišla som študovať módne návrhárstvo na Raffles College of Design and Commerce do Sydney. Bolo to úžasné obdobie a získala som nenahraditeľné skúsenosti.“

Pochopila však, že módny biznis nie je pre ňu. Je to totiž mimoriadne súťaživé a konkurenčné prostredie. Cítila, že musí robiť niečo iné. Po návrate na Slovensko sa rozhodla, že sa zameria na šperk. „Mám totiž prirodzený zmysel pre detail a precíznosť.“

V hlavnej úlohe brošňa

Príbeh šperkov sa však začal písať oveľa prozaickejšie, ako by sa zdalo. Lucia bola na dovolenke v Taliansku a kamarátka jej požičala veľkú ťažkú brošňu. Pripla si ju na hodvábne šaty.

Netrvalo dlho a prejavili sa gravitačné zákony, brošňa spadla a roztrhla šaty. „To bol prvý impulz. Zaumienila som si, že si vyrobím brošňu, ktorá bude ľahká. Dodnes si ju pamätám. Bola z ultra ľahkých materiálov, neuveriteľne farebná a veľmi sa páčila.“

​Postupne vyskúšala rôzne materiály, zdokonaľovala techniku, cibrila nápady a skúšala, ako čo najoriginálnejšie prepojiť svoju fantáziu s precíznosťou. „Každý krištáľ je ručne prišitý a z precíznosti som sa snažila prepracovať k technickej dokonalosti. Vznikla prvá kolekcia. O brošne bol čoraz väčší záujem. Pribúdali nápady, farby, vzory, nové a nové kolekcie. Bolo mi jasné, že toto je moja cesta.“

​V roku 2015 uviedla na trh značku SKVOST. Brošňa má stále v portfóliu značky zásadné postavenie. „Nie je to bežný šperk, ale vyrastala som v umeleckom prostredí a z detstva si pamätám niekoľko výrazných ženských osobností rozvetvenej umeleckej rodiny, ktoré si v spomienkach spájam s nosením nápadných brošní, výtvarných originálov, napríklad aj z kovu alebo zo skla.“

Postupom rokov svoje brošne vycizelovala do špičkovej podoby. „Asi ma veľmi ovplyvnilo moje detstvo. Brošne som totiž nikdy nevnímala ako niečo staromódne. V mojich predstavách boli vždy trendy, a preto ich mám veľmi rada,“ doplnila šperkárka.

Priznáva však, že brošne treba vedieť nosiť. „No práve dnešok na ich nosenie ponúka nesmierne veľa možností. Ich návrat v novej podobe ma fascinuje a som rada, že SKVOST je toho súčasťou". 

Najviac podľa nej fungujú príklady. Ak sa im páčia šperky, ktoré nosia ich kamarátky, zrazu si to vedia predstaviť a odvážia sa vyskúšať aj netradičný kúsok. Prečo SKVOST? Majiteľka a dizajnérka v tom má úplne jasno.

Názov predáva a všetkým je hneď jasné, že ide o kvalitu, nie lacnú bižutériu. Náš názov je veľmi ľahko zapamätateľný. Aj keď meno evokuje niečo prudko slovenské, možno folklórne, nenechajte sa zmiasť. „Folklórnu tému som obišla veľkým oblúkom. Ľudových motívov je v šperkárstve hrozne veľa a trh je presýtený.“

Skvost

Pribudli náušnice aj náramky

Lucia Šimončičová má vo svojej ponuke nepreberné množstvo farieb, kombinácií a vzorov. Jej brošne sú tmavé ako noc, ale aj veselé, žiarivé a farebné. Postupne k svojmu nosnému produktu pridala aj ďalšie šperky – náušnice, medailóny a náramky.

„Všetky šperky vyrábam zo Swarovského kryštálov, postriebrených a pozlátených japonských Miyuki korálikov a na objednávku aj z polodrahokamov. Okrem charakteristického dizajnu ich odlišuje aj presne stanovený a pomerne zložitý technologický postup.

Sú ručne šité a ich výroba trvá aj niekoľko hodín, záleží od náročnosti dizajnu. Každý krok má svoju technologickú postupnosť a každý šperk je unikát,“ zdôrazňuje. Jej zákazníkmi sú nielen ženy, ale aj muži, šperky nosia všetky vekové kategórie, od tínedžerov až po zrelé podnikateľky.

„Pre mňa ako dizajnérku je nesmierne zaujímavé, aké rôzne typy zákazníkov si obľúbili šperky SKVOST. Je to asi dané širokou škálou ich využitia. Dajú sa kombinovať s klasickým štýlom až po, povedzme, mladistvý ,úlet‘.

Muži ich nosia na sakách a svetroch, kombinujú ich s motýlikom rovnakej farby, ale aj vo farebnom kontraste s kravatou. Jednoducho, tvorím pre tých, ktorým nosenie výrazného šperku pôsobí radosť, pre tých, ktorí majú radi farebnosť, ale aj minimalizmus a hlavne vedia, ako výrazný šperk nosiť. V spojení s odvahou kombinovať je to to najlepšie, čo si ako tvorca môžem priať.“

Všetky šperky vyrába na Slovensku a kompletne prechádzajú jej rukami. „Aj preto si občas treba na svoj šperk počkať. Všetko je to ručná práca.“

V biznise

Šperky SKVOST sa predávajú prostredníctvom Instagramu, e-shopu, ale aj v kamenných obchodoch v Moloku. Okrem toho sa objavili aj v novootvorenom koncept store v centre Bratislavy V priestore.

Okrem Slovenska je značka úspešná aj za hranicami. „Do zahraničia v súčasnosti predávame hlavne prostredníctvom e-shopu. Okrem toho sa šperky nachádzajú aj v ponuke viacerých dizajnérskych obchodov v Prahe.

Máme skúsenosti aj s predajom v Štokholme aj v New Yorku. Väčšinou nás oslovia sami predajcovia. Priali by sme si rozšírenie predaja aj do ďalších krajín. Ideme na to však pomaly, uprednostňujeme kvalitu pred kvantitou, a tak ideme radšej pomalšie, ale stabilne.“

Skvost

​Skúsenosti im ukázali, že v rôznych častiach sveta zákazníci žiadajú úplne iné produkty. „Rusky chcú všetko farebné, blyšťavé. V Dubaji sa páčia farby, ale aj jednoduché tvary a tlmené farby. A veľmi ma prekvapilo Švédsko.

Prišli sme s ponukou minimalistických šperkov, no musela som pridať tie najfarebnejšie kombinácie od výmyslu sveta. Povedali nám, že švédsky trh je presýtený minimalizmom a potrebujú už niečo úplne iné. Na Slovensku sa najlepšie predávajú náramky, lebo sú nové. Náušnice a brošne sú na rovnakej úrovni. V Prahe sa však predávajú hlavne brošne a kupujú si ich najmä ľudia zo zahraničia.“

SKVOST v divadle

Okrem kolekcií tvorí aj na zákazku. Jej zákazníci si môžu vybrať dizajn, farby aj materiál. Záleží na vkuse a štýle. Okrem štandardnej výroby kolekcií aj na zákazku má za sebou aj špeciálnu prácu pre balet Slovenského národného divadla.

Kolekcia Giselle je ťažká, romantická, s veľkými kameňmi a veľmi sa mi páči, že ju nosia najmä chlapi. Oslovilo ma Slovenské národné divadlo. Taliansky návrhár Luca Dall´Alpi robil kostýmy a ja som k nim pripravila šperky.

Bola to pre mňa nová a skvelá skúsenosť. Veľmi som si to užívala. Bola to pre mňa veľká výzva a som za ňu vďačná. Giselle sa stále hrá a z času na čas kúpim na predstavenie lístky a pozvem naň mladých blogerov.“

Lucia žije pre SKVOST a popri svojej rodine ho považuje za to najdôležitejšie, čo má. „Robím ho s láskou. Ak sa bude SKVOST pomaličky predávať vo svete, budem šťastná. No trvám na kvalite, nie na kvantite.“

menuLevel = 2, menuRoute = style/dizajn, menuAlias = dizajn, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
21. apríl 2024 21:54