Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.06.2019, 00:01

Škodovky už dávno predbehli imidž značky. Sme lepší ako symboly luxusu, tvrdí dizajnér Škoda Auto

  • Práve tento muž rozhoduje o tom, ako bude vyzerať vnútro vášho auta. Teda, ak aktuálne jazdíte na niektorom z modelov automobilky Škoda.
  • Ako stoja škodovky v porovnaniach so symbolmi luxusu? 
  • Po akých autách dnes ľudia túžia?
  • Akú úlohu v procese hrá ego dizajnéra?
  • Prečo začal navrhovať športové trofeje pre najlepších hokejistov, cyklistov a pretekárov F1? 
Škodovky už dávno predbehli imidž značky. Sme lepší ako symboly luxusu, tvrdí dizajnér Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto

Talentovaný dizajnér Peter Olah je presvedčený, že auto je stále symbolom statusu a obáva sa, čo s tým urobia autonómne alebo zdieľané autá. V rozhovore pre prečo nie?! prezradil, akú úlohu v procese tvorby zohráva ego dizajnéra a prečo je podľa neho ornament zločinom. Celý rozhovor si môžete prečítať v aktuálnom vydaní prečo nie?!, ktoré je 24.6.2019 vložené do Hospodárskych novín. 

Škodovka je úspešná v celej Európe, dokonca aj v ďalekej Číne. Aké meno má však na Slovensku a v Česku?
Hovorí sa, že všade budeš kráľom, len nie doma. Paradoxne, pri Škodovke platí, že na Slovensku a v Česku je firma napriek tejto poučke veľmi úspešná. Nie je však ušetrená žiadnej kritiky. Slováci a Česi majú od vlastnej značky najväčšie očakávania. Ale často ani nevedia, aké naše produkty vlastne sú.

Presviedčate ich o opaku?
Občas niekoho preveziem v aute a je naozaj prekvapený. Čuduje sa, ako vyzerá dnešná moderná škodovka.

Ako sa mení vnímanie značky?
Myslím si, že produktmi sme predbehli imidž samotnej značky. A teraz musíme aj značku posunúť ďalej.

Ako je možné, že sa vám darí šplhať až k symbolom luxusu?
Som presvedčený, že sme dobehli a možno aj predbehli značky, ktoré symbolizujú luxus. Keď sme uvádzali na trh novú Škodu Superb, tak ju magazín Autobild postavil k autám, o ktorých sme si vôbec nemysleli, že by sme im mohli konkurovať.

A my sme nad nimi v testoch zvíťazili. Ukazuje to, že náš produkt je výborný. Poznám taxikárov, ktorí v Prahe vozia klientov z letiska. V jednej taxislužbe používali Superby. No majiteľ sa rozhodol, že chce prémiovejší servis a objednal nové autá od inej značky.

Priznal, že na začiatku chceli všetci auto prémiovej značky. Neskôr si klienti začali cielene objednávať naše autá, lebo sa v nich lepšie sedelo, boli komfortnejšie, mali lepšie riešený kufor. Našim Škodám Superb chýbal iba ten luxusný znak na kapote, teda status symbol. Podobné je to aj s Kodiaqom. V Nemecku vyhrávame všetky porovnávacie testy, čo je skvelé, pretože Nemci prioritne veria hlavne svojim značkám.

Ako utrpela Škodovka štyridsiatimi rokmi socializmu?
Veľmi. Zoberte si, že Škodovka je jednou z najstarších automobiliek na svete. Škoda vznikla v roku 1895. No v socializme značka veľmi utrpela. Niekedy sa od nás učili všetky automobilky.

Ak by ste navštívili múzeum, ktoré máme v Mladej Boleslavi a pozreli by ste si staré autá, tak Škodovka bola v minulosti moderná, luxusná, inovatívna. Za socializmu sme všetko stratili a teraz to doháňame.

Viete, po akých autách dnes ľudia túžia?
Myslím si, že túžia po takých autách, ktoré ich dokážu reprezentovať. Auto sa stále berie ako určitý symbol. Na druhej strane sú autá, ktoré budú používať a ktoré naozaj fungujú, sú bezpečné a môžu sa na ne spoľahnúť.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.