Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.06.2019, 09:03

Nápad za milióny: Fínsky podnikateľ roka vymyslel búdky, v ktorých budete mať v práci od všetkých pokoj

  • Nápad na zvukotesné bunky vznikol, keď v predchádzajúcom zamestnaní upozornili hlučného šéfa, aby šiel telefonovať inam. Ten im odvrkol, nech mu postavia telefónnu búdku. Prvú, ktorú vyrobili, dodali práve jemu.
  • "Keď sa spýtate, čo zamestnancom v kanceláriách vadí, zhruba 60 percent ľudí vám povie, že nedostatok ,zvukového' súkromia. Platí to naprieč kultúrami," vysvetľuje Samu Hällfors.
  • Dnes patria k svetovej špičke. Z garážovej firmy sa ich spoločnosť stala globálnym lídrom vo svojej kategórii s predpokladaným obratom pre tento rok vo výške 74 miliónov dolárov.
Nápad za milióny: Fínsky podnikateľ roka vymyslel búdky, v ktorých budete mať v práci od všetkých pokoj
Zdroj: Reprofoto, koláž, frameryacoustics.com

Súťaže EY Podnikateľ roka, ktorá sa konala v Monaku, sa zúčastnil aj fínsky podnikateľ Samu Hällfors. Vymyslel a vyrába zvukotesné bunky (alebo aj búdky), do ktorých sa zamestnanci môžu skryť, keď im kolegovia lezú na nervy alebo keď si potrebujú zavolať, uvádza iDnes.cz.

​Za podnikateľským nápadom často býva nespokojnosť. "V jednej softvérovej firme som mal veľmi hlučného šéfa. Keď telefonoval, behal s bluetooth slúchadlami po kancelárii a všetkých rušil. Nemohol som sa sústrediť na prácu, tak sme mu hovorili, nech ide volať inam," rozpráva Samu Hällfors, ktorý v Monaku na súťaži EY Podnikateľ roka zastupoval Fínsko.

"Raz nám odpovedal: Keď sa vám to nepáči, postavte mi telefónnu búdku! O štvrť hodiny neskôr sme sa s kolegom rozhodli, že dáme výpoveď a začneme stavať "telefónne búdky"," pokračuje Hällfors. To bolo pred necelými deviatimi rokmi.

Dnes firma Framer, ktorú vtedy založili, patrí k svetovej špičke vo výrobe zvukotesnej bunky pre kancelárske priestory. Začiatky však neboli jednoduché. "Mysleli sme, že to pôjde samo. Tri steny, jedny dvere, strecha a podlaha. Lenže prvá búdka nebola poriadne zvukotesná a mala príšernú ventiláciu, nedalo sa tam vydržať. Postupne sme to začali vylepšovať," hovorí šéf Framer.

Ruch na pracovisku - večný problém

Tušil, že dopyt po takomto produkte bude veľký. "Keď sa spýtate, čo zamestnancom v kanceláriách prekáža, zhruba 60 percent ľudí vám povie, že nedostatok "zvukového" súkromia. Platí to naprieč kultúrami," vysvetľuje Hällfors.

Zdroj: Reprofoto, frameryacoustics.com

​Prvú bunku dodali bývalému zamestnávateľovi. Najprv predávali hlavne vo Fínsku, dnes Framer viac ako 90 percent produkcie vyváža do siedmich desiatok krajín. Kľúčovým trhom sú Spojené štáty, kam smeruje zhruba 40 percent vývozu.

Medzi klientmi sú hlavne technologické spoločnosti, akými je Microsoft či Nvidia. Ale napríklad aj McDonald's. Bunky sa využívajú hlavne v kanceláriách, v továrňach slúžia ako výučbové miestnosti, ak sa do nich umiestni obrazovka.

Terajšia verzia sa vraj od tej prvej veľmi líši. "Je ťažké skombinovať blokovanie zvukov a dobrú ventiláciu. Musíte mať diery, kadiaľ dostanete dovnútra vzduch, ale zároveň nimi uniká zvuk. To už je vyššia matematika," tvrdí Hällfors.

Z garážovej firmy na globálneho lídra

"Musíte si tiež dávať pozor na materiál, nesmie zapáchať, pretože na malom priestore by to bolo obzvlášť cítiť. Takže je potrebné využívať prírodné materiály. Kostra našich búdok je z brezovej preglejky. Neustále tiež vylepšujeme ergonómiu, aby sa v nich ľuďom dobre sedelo," dodáva.

Zdroj: Reprofoto, frameryacoustics.com

​Priemerný počet zamestnancov na jednu bunku podľa neho závisí od typu práce. Vo Fínsku sú firmy, kde pripadne jedna na desať zamestnancov, ale sú aj také, kde je jedna na sto ľudí. "V priemere je to tak jedna búdka na tridsať ľudí," hovorí podnikateľ.

Z garážovej firmy v Tampere sa z Framer stal globálny líder vo svojej kategórii, ktorý pre tento rok predpokladá obrat vo výške 74 miliónov dolárov (v prepočte približne 65 miliónov eur). Vo Fínsku zamestnáva 250 ľudí.

"Máme sa ešte kam rozširovať, priestor na ďalší rast je obrovský. Vo Fínsku tvoria búdky zhruba 10 percent celého nábytkárskeho biznisu, ale v iných krajinách je to sotva polovica podielu. Niekde ešte oveľa menej," tvrdí.

Existuje priestor aj napriek tomu, že v novo vznikajúcich kancelárskych budovách už architekti na izolované priestory myslia? "Je to pre nás pochopiteľne konkurencia. Keď sme začínali, nič také nebolo. Ale na druhej strane, zabudované priestory sú drahšie a nemôžete ich presúvať ako naše produkty," tvrdí Hällfors.

Zdroj: Reprofoto, frameryacoustics.com

​Z konkurencie však príliš obavy nemá. "Existuje už najmenej 90 firiem, ktoré robia niečo podobné a vznikajú ďalšie. Tých, ktoré priamo kopírujú náš dizajn, sa príliš nebojím. Je naozaj ťažké vytvoriť dobrý produkt. Zatiaľ unikáme aj tým, ktorí majú vlastné nápady a vlastný dizajn," dodáva.