Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.05.2019, 10:20

Tenisky majú veľkú hodnotu, mnohé si nikdy neobujem ani ich nepredám, hovorí zberateľ

  • Článok si môžete prečítať v magazíne prečo nie?!, ktorý je dnes vložený do Hospodárskych novín.
  • Kedy sa tenisky menia na artikel hodný investovania? 
  • Prečo sa zo športového doplnku zmenili na módny? 
  • Andrej Medveď prezradí, prečo si väčšinu svojich tenisiek nikdy neobuje a má ich odložené v krabici? 
Tenisky majú veľkú hodnotu, mnohé si nikdy neobujem ani ich nepredám, hovorí zberateľ
Zdroj: Footshop

Kedysi sa tenisky nosili hlavne na šport, dnes sú súčasťou veľkého fashion biznisu. Ľudia sú ochotní kupovať si stále nové a nové kúsky, vyberajú si špeciálne edície, chcú rovnaké typy, aké nosia ich športové alebo hudobné idoly.

A práve oni z nich urobili žiadanú časť oblečenia. To, čo si obuje Kanye West, Kendrick Lamar alebo trebárs aj Marek Hamšík, stúpa na cene. Vitajte vo svete tenisiek, v ktorom sa točia miliardy dolárov.

A to za obuv, ktorú si väčšinou nikto ani neobuje. Prečo čoraz viac mladých ľudí fascinujú tenisky, čo na nich vidia a ako sa rozvíjala táto zvláštna pouličná kultúra?

História tenisiek
Začalo sa to niekedy na konci 18. storočia, keď sa začali nosiť takzvané pimsoly, teda topánky, ktoré nemali ľavú alebo pravú nohu, boli jednoducho univerzálne. Revolúciu v tomto svete sa podarilo urobiť spoločnosti Liverpool Rubber, ktorá prišla s netradičnými plátenkami určenými na pláž.

Dovolenkári ich milovali, boli totiž pohodlné a lacné. Už čoskoro ich začali v Británii vyhľadávať aj hráči tenisu. V roku 1876 Charles Eaton založil svoju spoločnosť Etonic, o pár rokov neskôr vznikla Le Coq Sportif. No a v roku 1890 J. W. Foster and Sons vyrobili športové tretry. Plátenky s gumenou podrážkou vznikli v Amerike.

Medzi priekopníkov patrí aj Marquis Mills Converse, ktorý v roku 1908 založil Converse Rubber Shoe Company. Na začiatok prišli s teniskami značky Keds, ktoré sa stali vôbec prvými masovo predávanými teniskami na svete.

Boli omnoho pohodlnejšie a aj dizajnovo lepšie prepracované ako ich britský predchodca. Jeho firma sa od začiatku sústredila na výrobu obuvi s gumenou podrážkou a postupne pridávali do svojho portfólia aj topánky tenistov a basketbalistov.

Preslávil ich práve profesionálny basketbalista Chuck Taylor, ktorý s obuvníkmi vyvíjal najlepší model pre šport. V Converse ho počúvali a on na neskôr kultové topánky Chuck Taylor All Stars pridal aj svoj podpis, ktorý sa na nich zachoval dodnes.

V čase, keď Amerika túžila po Conversoch, Európa obdivovala úplne novú značku – Adidas. Rozmachu firmy pomohla úplne iná celebrita – americký bežec Jessie Owens, ktorý na berlínskych letných olympijských hrách v roku 1936 získal štyri zlaté medaily.

Po druhej svetovej vojne bol najväčšou celebritou James Dean. V kultovom filme Rebel bez príčiny sa objavil v leviskách a na nohách nemal nič iné ako Conversy. Mladým už odvtedy nemusel nik vysvetľovať, čo je štýlové a rebelské.

Odvtedy sa teniskový alebo takzvaný sneaker svet posunul míľovými krokmi. A to nielen v technológiách, dizajne, ale najmä v kultúre. Kedysi sa tenisky kupovali najmä na šport. Chodilo sa v nich behať, hrať tenis, basketbal.

No doba sa mení a športový svet sa čoraz častejšie stretáva s bežným lifestylom. „Tenisky sú súčasťou fashion, bežného života. Mnohí zladia celý svoj outfit práve podľa toho, aké si obúvajú tenisky,“ hovorí manažér obchodu Footshop, ktorý sa špecializuje práve na segment tenisiek, Andrej Medveď.

Zdroj: Footshop

​Tomuto trendu sa podľa neho prispôsobujú aj exkluzívne značky. „Napríklad Louis Vuitton vyrába luxusné tenisky. Ich kreatívny riaditeľ Virgil Abloh je sám špecialistom na streetwearovú módu. V minulosti by to bolo nepredstaviteľné, no dnes aj takáto exkluzívna značka vyrába tenisky. A sú veľmi dobré a veľmi drahé,“ zdôrazňuje. „Mnohé tenisky, ktoré boli vyvinuté na behanie alebo basketbal, ľudia nosia bežne ako módne kúsky.“

Tenisky ako investícia
A potom sú takí, ktorí tenisky považujú za umelecké dielo, artikel hodný zbierania a investovania. Členovia tejto komunity neustále hľadajú unikátne vzácne kúsky, vymieňajú si ich, predávajú, zbierajú kolekcie.

Pravidelne si každý rok 26. marca pripomínajú Deň tenisiek. V tento deň, v roku 1987, totiž vznikol legendárny model Nike Air Max. Ikonické tenisky preslávili Michael Jordan, John McEnroe a behával v nich aj Barack Obama.

„Tieto tenisky zmenili pohľad na teniskovú kultúru,“ tvrdí Medveď. On sám tomuto fenoménu podľahol približne pred pätnástimi rokmi. „Prvé tenisky, ktoré som si kúpil, boli Nike Air Force. Veľmi sa mi zapáčili, kúpil som si druhé, tretie, štvrté... A zrazu som úplne prestal vnímať, či potrebujem alebo nepotrebujem nejaké nové tenisky. Páčil sa mi moment, ako otvorím krabicu, skúmam materiály, dizajn, vôňu. Absolútne som tomu podľahol.“

Kvôli teniskám veľa cestoval a nakupoval. Najskôr v Európe a následne takmer po celom svete. Za tenisky sú niektorí zákazníci, či skôr zberatelia ochotní zaplatiť stovky až tisícky eur.

Alebo niekoľko dní a nocí prespať pred obchodom, ktorý by mal začať predávať dlhoočakávané kúsky. „Je to hoby aj závislosť. Štyri dni som stál v zime a daždi pred obchodom v Berlíne. Ešte teraz si spomínam, ako sa mi uvoľňoval dopamín,“ smeje sa.

Do radu sa postavil aj napriek tomu, že netušil, či sa k vysnívaným teniskám dostane. „To riziko tam vždy je, žiaden obchod nemá plné sklady, dostane iba obmedzený počet tenisiek.“ Medveď sa neskôr začal špecializovať na retro bežecké značky Diadora, ASICS alebo Kangaroos.

V tomto segmente funguje čaro kolaborácie, keď sa spoja dve značky a vytvoria tenisku. Tento krok sa podaril aj česko-slovenskému reťazcu predajní Footshop, ktorý urobil tenisky spolu s firmou Kangaroos. „Malo to veľký úspech,“ zdôrazňuje zberateľ a manažér ich bratislavskej predajne.

Biznis s teniskami sa však ani zďaleka neodohráva iba v oficiálnych predajniach a e-shopoch. Vzácne tenisky sa predávajú z druhej alebo až z tretej ruky na internete, najmä na sieti eBay.

Analytici ani netušia, aký rozsah obchodov sa deje na internetových platformách. „Sústreďuje sa okolo niekoľkých významných profesionálov, ale podnecuje ho záplava drobných priekupníkov, pre ktorých táto činnosť znamená príjem, ktorého výšku je ťažké odhadnúť,“ potvrdil v rozhovore pre AFP analytik športového trhu Matt Powel. „Niektorí ju odhadujú na jednu miliardu dolárov, ale to je len časť trhu so športovou obuvou.“

Zdroj: Footshop

Zberateľstvo alebo biznis?
Medveď tvrdí, že momentálne ide o masovú záležitosť a mnohí ľudia to už neberú ako zberateľstvo a hoby, ale ide o tvrdý biznis. „Reselling funguje ako neuveriteľný biznis, no týmto ľuďom chýba srdce.

A to mi prekáža. Aj my sme tu pred obchodom mali rady ľudí, ktorí tu aj spali. Mnohí z nich chceli nakúpiť vzácne tenisky iba preto, aby ich mohli okamžite predať. A to za dvojnásobnú alebo aj vyššiu cenu.“

On sám k takýmto špekulantom rozhodne nepatrí. Práve naopak. Všetky tenisky si necháva, obdivuje ich, zbiera kolekcie. Má ich už toľko, že sa mu nezmestia do bytu. Preto si musel v Bratislave zaobstarať sklad.

A vyzerá to tak, že mu už čoskoro bude malý. „Nosím asi päť alebo možno desať percent z tenisiek, ktoré som si kúpil. Mnohé z nich majú pre mňa veľkú zberateľskú hodnotu a nikdy by som si ich neobul. Mám ich v sklade, kam často chodím a uvoľním sa tam. Krabice sú mojím osudom.“

Okrem tenisiek ešte miluje lego. A vďaka tejto hračke pribúdajú v sklade ďalšie a ďalšie krabice. „Je to dosť drahý koníček, no nemenil by som, veľmi ma to napĺňa. Moja manželka ma, našťastie, rešpektuje.

Ale nehovorím, že ma za to každý deň objíma a teší sa z toho. Chápe, že tenisky mám rád, takže nemáme s touto témou problém.“ Za 15 rokov zatiaľ predal iba jeden pár. S teniskami sa totiž nevie rozlúčiť.

„Ja som beznádejný prípad. Ale už aj v zahraničí som videl návaly pubertálnych výrastkov, ktorí v teniskách vidia iba peniaze. Bolo mi ich ľúto, mali 16 – 17 rokov a boli veľmi agresívni. Boli ochotní porušiť akékoľvek pravidlá.“

Väčšina tenisiek z Andrejovej zbierky zostáva odložená v krabici. Vzácne kúsky občas vyvetrá na výnimočný „sneakers event“ a pochváli sa nimi podobne zmýšľajúcim bláznom.

„Na špecializovanom ,sneakers evente‘, kde sa stretávajú títo chorí ľudia, by ste sa pobavili. Tam sa vám už nik nepozerá do očí, pred seba, všetci hľadia na nohy, zaujíma ich, čo máte obuté. Berlín je európskou top teniskovou destináciou, vo svete je to New York a veľmi silná je Ázia, hlavne Japonsko.

A odtiaľto pochádzajú aj tí najlepší dizajnéri.“ Tvrdí, že aj na Slovensku sa už ľudia obúvajú omnoho lepšie ako voľakedy. „Vďaka internetu sa dá dostať ku všetkému. Posúvame sa, no niektorí sa v tom začínajú strácať.“

Footshop a ďalšie podobné obchody priniesli okrem konkrétnych tenisiek na Slovensko celú kultúru. Snažia sa budovať komunitu, edukovať svojich zákazníkov a ukazujú im trendy, ktoré vládnu vo svete.

Máme také značky, ku ktorým sa konkurencia nedostane. Niektoré značky máme úplne sami v celom regióne. Okrem toho si zakladáme na komunite. Nie sme iba obchodom, sme platformou. Organizujeme vernisáže, marketingové diskusie, tanečné akcie, spolupracovali sme na tvorbe veľkého streetartového diela na bratislavskom hoteli Kyjev,“ vymenúva nedávne aktivity Andrej Medveď.

Zákazníci k nim chodia s požiadavkami na tenisky, ktoré nosia ich veľké vzory, umelci, športovci. „Predajňu máme neštandardnú, vystavenie tenisiek je výnimočné.

Ľudia chcú tenisky, ako nosí raper Kanye West. Na jeho Yezzy čakalo pred predajňou 800 ľudí. Teraz sa už dajú bežne kúpiť, lebo Kanye vyhlásil, že chce ,Yezzy for everyone‘, teda pre všetkých. Tenisky sú tak bežne dostupné a exkluzivita sa stratila.“

Vo Footshope si nájdu svoje kúsky bežní zákazníci aj fajnšmekri na nadštandardné limitované edície, ktoré stoja okolo 500 eur. Andrej Medveď je rád, že tenisky si kupujú nielen tí, ktorí nosia ležérnu športovú módu.

Čoraz častejšie ich vyhľadávajú aj biznismeni k športovému saku, či dokonca obleku. „Dnes sa už aj korporátna kultúra začína rozpúšťať. Vidím to pred obchodom, okolo máme veľa biznis centier a mladí si k formálnemu oblečeniu bežne dajú tenisky.“