Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.02.2019, 00:00

Reštauráciu so zvyškami kostola vo vnútri prerobili za deväť dní. Výsledok stojí za to

  • Pôvodný nápad, že sa redizajn bude týkať iba niektorých detailov a častí, nakoniec padol.
  • Reštauráciu Borgo Agnese nájdete priamo v centre Brna, medzi katedrálou sv. Petra a Pavla a hradom Špilberk.
  • Zatiaľ čo v stredoveku sa stavby budovali aj na stáročia, dnes sa reštaurácia dočkala novej podoby už po desiatich rokoch.
Reštauráciu so zvyškami kostola vo vnútri prerobili za deväť dní. Výsledok stojí za to
Zdroj: Archív štúdia Bořil / Vlček Architekti

Keď sa reštaurácia Borgo Agnese v roku 2008 slávnostne otvorila, bolo pod jej interiérom podpísané štúdio Bořil / Vlček Architekti. Po desiatich rokoch dostali rovnakí autori možnosť dať reštaurácii novú podobu.

"Boli sme oslovení celý interiér redizajnovať, čo pre nás predstavovalo veľkú poctu a zároveň veľkú výzvu. Prvýkrát som sa dostal do situácie, že mám po sebe takzvane prerábať interiér," hovorí architekt Jiří Vlček.

Lenže práve preto, že spoločne s kolegom Ondrejom Bořilom navrhli prvú podobu interiéru, bolo pre nich pomerne zložité sa rozhodnúť, ako ho zmeniť a dať mu novú tvár. Navyše realizáciu museli vykonať v čo možno najkratšom možnom termíne, aby reštaurácia nemusela byť dlho mimo prevádzky, čo znamenalo tiež správne načasovať začiatok realizácie.

Fotografie redizajnu reštaurácie si pozrite v galérii:

Nadčasovosť sa vyplatila

"Uvažoval som nad tým, ako premenu urobiť tak, aby bola viditeľná, avšak zároveň nejako zásadne nezasiahla do doposiaľ hosťami príjemne vnímaného miesta, ktoré už má svoju tradíciu. Jednoducho žiadny šok, aby reštaurácie nestratila svoje genius loci," popisuje Jiří Vlček.

Po dlhšom uvažovaní a hľadaní inšpirácie si vytýčil hlavné body premeny: reštaurácia musí pôsobiť sviežo, aby premena nadviazala na pôvodné riešenie, navyše sa musia ešte viac "vypichnúť" prednosti priestoru.

"Zároveň som chcel mať v novom návrhu nejaký zaujímavý detail, ktorý bude návštevník vnímať ako pridanú hodnotu súčasného stavu. Reštaurácia pracuje so stredomorskou kuchyňou, to sa nám hodilo do nového konceptu," hovorí architekt Vlček.

Podľahnúť súčasným módnym farebným trendom nechcel, naopak sa po dohovore s investorom priklonil k nadčasovejšiemu riešeniu. "Na túto myšlienku ma naviedol práve on. Keď som sa na tento koncept zameral, išlo už potom navrhovanie celku a jednotlivých detailov ľahko. Všetky veci začali postupne do seba zapadať. Že išlo o správnu voľbu, ukázali aj pozitívne reakcie tých, ktorí poznali pôvodný interiér."

Premena za deväť dní

"Čo sa týka realizácie, mala trvať čo najkratšie. Dostali sme od investora a vedenia reštaurácie jasné mantinely, konečný účet bol deväť dní, a to v čase hlavného prúdu letných dovoleniek," vysvetľuje Jiří Vlček.

Pôvodný nápad, že sa redizajn bude týkať iba niektorých detailov a častí, nakoniec padol. Okrem okien, pôvodných obkladov a dlažieb sa v podstate zmenilo všetko.

"Navyše sme po dohode s investorom navrhli a zrealizovali aj redizajn spoločných priestorov celého objektu bytového domu tak, aby sa všetko vzájomne zosúladilo. Zásadné bolo nové osvetlenie," objasňuje autor. "Odhadli sme, že práve to bude pre novú tvár reštaurácie Borgo Agnese veľmi dôležité."

V niektorých prípadoch tak osvetlenie vytvára dominantný prvok, v niektorých pôsobí decentným, až nenápadným dojmom, vždy je však úplne funkčný k danému účelu.

Ako veľmi zaujímavý nápad sa ukázalo použitie presvetlených potlačených fólií priamo v presbytériu bývalého kostola aj v spoločných priestoroch bytového domu. Fólie sú stmievateľné.

​Do reštaurácie navrhli architekti kompletne nový mobiliár, nové farebné riešenie stien, osvetlenie, v niektorých častiach, nové povrchy stien, obklady či grafické polepy presklených plôch.

Podarilo sa navýšiť kapacitu šatne, zmenili sa textílie, závesy, záclony, obrusy, zeleň, dekorácie aj obrazy. Za deväť dní sa podarilo v určitých miestach urobiť nové keramické obklady, čiastočne nové elektroinštalácie a revízie existujúcich, kompletnú demontáž a montáž nového osvetlenia a fólií Vecta, opraviť a vymaľovať niektoré sadrokartónové stropy.

"To, že sa všetko podarilo včas, je aj zásluha veľmi dobrej spolupráce s investorom. Kľúčová bola tiež skutočnosť, že nám dal voľné ruky v riadení celej zákazky a možnosť výberu dodávateľských firiem. Práve dodávatelia, ktorých už roky poznáme a spolupracujeme s nimi, boli základom úspechu tak pri tvorbe, ako aj pri realizácii," chváli Jiří Vlček.

Použité materiály: keramika Porcelanosa, osvetlenie Artemide, Vibio, Bomm, fólie VECT, mobiliár Tirolo.

Autori projektu

  • Ing. arch. Jiří Vlček

Vyštudoval SPŠ strojnícku, ďalej pokračoval na VUT Fakulte architektúry v Brne. V priebehu štúdia absolvoval stáž u viedenských architektov v rôznych ateliéroch. Následne prešiel praxou u brnianskych architektov aj v ateliéri pre územné plánovanie.

  • Ing. Ondřej Bořil

Vyštudoval gymnázium v ​​Novém Městě na Morave, ďalej potom na MZLU Fakultu drevárskeho inžinierstva v Brne. Absolvoval prax a získal skúsenosti v stavebnej firme, zúčastnil sa realizácií a mnohých zákaziek. Prax získal aj u výrobcov nábytku.

Od roku 2011 nadviazali Ing. Ondřej Bořil a Ing .arch. Jiří Vlček vzájomnú spoluprácu a začali budovať spoločnú značku Bořil / Vlček architekti.

Ocenenia:

2. miesto Stavba JM kraja 2009 (rekonštrukcia stavieb a objektov) objekt Květinářská ul. Brno
1. miesto Stavba JM kraja 2010 (stavby občianskej vybavenosti) objekt Orlí Brno
3. miesto Stavba JM kraja 2013 (stavba občianskej vybavenosti) Vinárstvo a penzión André Velké Pavlovice
1. miesto Stavba JM kraja 2014 (rekonštrukcia stavieb a objektov) Objekt Česká 6, Brno
1.miesto Stavba JM kraja 2015 (novostavba bytového domu) Anenská 16, Brno

História miesta

Bytový dom Anenské terasy, v ktorom reštauráciu Borgo Agnese nájdete, je postavený v miestach úzko spojených s históriou mesta Brna. Tá siaha až do prvého tisícročia nášho letopočtu, kedy došlo k osídľovaniu tohto miesta Staroslovanmi.

V 13. storočí sa oblasti hovorilo Provaznický vršek, na ktorom bol časom postavený farský kostol Všetkých svätých. Prvá zmienka o ňom pochádza z roku 1620, kedy mešťan Rudolf tento kostol daroval oslavanským cisterciánkam, ktoré mali patronačné právo do roku 1632.

Potom kostol pripadol Brnu. Jeho vyobrazenie sa zachovalo len na niekoľkých brnenských vedutách, na ktorých je zrejmé, že kostol mal päťboké presbytérium a loď obdĺžnikový pôdorys. V roku 1645 kostol zanikol pri obliehaní Švédmi.

Časti presbytéria kostola sú dnes však vidieť v reštaurácii, aj na prízemí novopostaveného obytného domu, zvyšok kostola je pod povrchom parčíku vedľa domu.

Neďaleko, pod špilberským kopcom, vznikol začiatkom 13. storočia sídelný celok Bruno Antiqua - Staré Brno. Od staroslovanského výrazu brn či brnje, ktorý znamená blato alebo mokrade, sa odvodzuje súčasný názov mesta. S najväčšou pravdepodobnosťou vznikol podľa vtedajších rozbahnených brehov rieky Svratky.

Reštaurácia je zameraná na stredomorskú kuchyňu s hlavným dôrazom na čerstvé suroviny s využitím sezónnych potravín a produktov, mnohokrát aj domácej výroby.