Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.01.2019, 09:00

Majú slovenskí muži vkus, je pánsky oblek naozaj mŕtvy a akú zásadnú chybu robia politici?

  • Prečítajte si rozhovor s odborníčkou na pánsku módu Danou Lapšanskou.
  • Epidémia módnych blogeroch má inkubačnú dobu. "Tá ich je pomaly na konci."
  • Muž v dobre ušitom obleku z kvalitného vlneného materiálu, v bavlnenej košeli, hodvábnej kravate a v šnurovacích topánkach na koženej podrážke je symbolom skutočnej odevnej kultúry, a to napriek vkusu devastujúcej tričkovej invázii.
Majú slovenskí muži vkus, je pánsky oblek naozaj mŕtvy a akú zásadnú chybu robia politici?
Zdroj: Studio 22/Dana Lapšanská pre Marco Mirelli

Ako sú na tom slovenskí muži s módou, aké pokroky a aj chyby robia najčastejšie? Prečo by mali čitatelia nemali brať vážne hodnotenia módnych blogerov a čím zvyšujme úroveň slovenskej módy v aktuálnej tričkovej invázii?

Prečítajte zaujímavý rozhovor s odborníčkou na pánsku módu, Danou Lapšanskou, ktorá v rozhovore pre HN prezradila aj to, ako sú na tom s obliekaním slovenskí politici a ktoré trendy by sme mali ponechať minulému roku.

  • Ktoré prvky, strihy a farby ovládnu v pánskej móde rok 2019?

Súčasná pánska móda sa v predošlých rokoch stala hnacím motorom módy ako takej. Po nástupe novej generácie módnych dizajnérov do veľkých módnych domov, resp. spolupráce tejto skupiny návrhárov s renomovanými značkami –najmä tými luxusnými, pánska móda nabrala obrátky.

Na módnych mólach v rámci fashion week-ov sa objavuje spolu s dámskou módou a jej dnešné posuny sú citeľné v niekoľkých smeroch. Pri konvenčnej a tradičnej farebnosti prijala aj výraznejšie a odvážnejšie dezény, vzory a potlače.

Najsilnejšou tendenciou v rámci pánskej módy je však prienik streetwear a sportswear prvkov a tiež mix odkazov na niektoré dekády 20. storočia. Vidíme veľmi kreatívne a zábavné hybridy, kde sa prelínajú sedemdesiate roky: návrat rolákov, vzorovaných košieľ a pulóvrov, deväťdesiatych rokov s typickými odkazmi na grunge – kárované košele a hrubé pracovné topánky.

Pri tomto sa jasne ukazujú športové odevné druhy, tenisky a predovšetkým veľké bundy ako nylonové prešívané, ako aj tie z technických materiálov, akoby vypožičané z vysokohorských výprav.

Nechýba ani typická streetwear-ová výbava, teda džínsy, tričká s potlačou a najmä mikiny. Čo sa týka celkovej siluety, zdá sa, že aj tu prevláda veľká voľnosť, a tak okrem štíhlej siluety, resp. niektorých subtílnych odevných druhov sa objavujú aj oversize objemné kúsky - vracajú sa rovné široké nohavice, ale najmä veľké bundy, parky a mikiny.

Pánsky oblek bol, je a bude základom pánskej módy

  • Ku ktorým trendom by sa páni naopak vracať už nemali?

Myslím, že generácia mileniálov, ale aj silná skupina strednej generácie mužov prijali zmeny, ktoré pánska móda v posledných rokoch priniesla a vedia sa s nimi veľmi kreatívne popasovať.

Páči sa mi, že po rokoch, kedy si k džínsam a pod saká obliekali obyčajné čierne, resp. biele tričká, znovu objavili košele, čo im dodáva nielen patričnú pánsku eleganciu, ale aj ten správny „chic“ a štýl.

Jednoducho tričká pod saká nepatria. Nuž a pozor by si mali dávať aj na istý vyvážený celkový vzhľad. Veľké logá, nápisy a potlače sú vždy problémom a na niektorých objemnejších mužoch pôsobia skutočne bizarne.

​Avizovaná voľnosť, resp. tendencia kombinovať športové odevné druhy a doplnky s tradičnými odevnými druhmi musí byť veľmi citlivá a v každom prípade by mala rešpektovať príležitosť, resp. spoločenskú udalosť.

  • Platí, že oblek bol je a bude vždy súčasťou obrazu dobre oblečeného muža, alebo začína platiť pomaly aj to, čo niektorí tvrdia, že pánsky oblek je mŕtvy?

Pánsky oblek bol, je a bude základom, pevným bodom pánskej módy. Toto svoje postavenie potvrdzuje aj dnes a nemám pochybnosti, že sa to zmení. Dnešný moderný pánsky oblek je veľmi silným odkazom nielen na skutočné krajčírske remeslo, ale aj na stále inovované a zdokonaľované oblekové materiály.

V nich, teda v niektorých z nich, najmä v tých od renomovaných textilných producentov je zakódovaná vysoká pridaná hodnota a dokumentujú úroveň dnešného textilného priemyslu.

Jemné a ľahké oblekové vlnené tkaniny často v kombinácii s hodvábom, kašmírom či mohérom, resp. opatrené nejakým technologickým bonusom ako je napríklad tzv. cool efekt, vďaka ktorému je pocitová teplota o 10 percent nižšia, dodávajú dnešným oblekom skutočný komfort.

Nuž a každý pán v dobre ušitom obleku z kvalitného vlneného materiálu, v bavlnenej košeli, hodvábnej kravate a v elegantných šnurovacích topánkach na koženej podrážke je aj dnes symbolom tej skutočnej odevnej kultúry, a to napriek lacnej a vkus devastujúcej tričkovej invázii.

  • Blíži sa ples v opere, aké sú tri hlavné zásady, ktorých by sa páni mali držať a čoho sa skôr zdržať?

V prvom rade treba pripomenúť, že páni by mali rešpektovať dress code uvedený na pozvánke, teda ak je tam odporúčaný “ black tie“, potom by si mali obliecť smoking, ak je tam „white tie“ musia si obliecť frak a keď je na pozvánke uvedený „formal dress“, potom si páni obliekajú čierny oblek s bielou košeľou a kravatou.

​Všetky tieto tri druhy pánskeho formálneho oblečenia na večerné spoločenské príležitosti majú jasné pravidlá a vyplýva z nich aj ďalšia zásada. Tou je, že páni by mali svojím striktne formálnym vzhľadom vytvárať akýsi rám pre obraz dámy po ich boku.

Dáma vo svojej večernej róbe by mala byť dominantná. Nuž a na toto večerné spoločenské oblečenie by si mali páni obliecť kvalitný a elegantný vlnený zvrchník či kabát v patričnej dĺžke a zabudnúť na krátke kabáty a bundy.

Manažéri aj politici: tí posúvajú odevnú kultúru na európsku úroveň

  • Ako sú z hľadiska pokrokovosti v móde na tom slovenskí muži, sú skôr konzervatívni alebo sa postupne nechávajú viesť vlastným štýlom?

Odkedy móda vstúpila do digitálneho priestoru a najmä generácia mileniálov ju reflektuje práve cez tieto nové kanály. Možno povedať, že mladá generácia mužov na Slovensku je v móde veľmi dobre zorientovaná.

Dnes je práve táto skupina tou, ktorá hýbe módou. Všetky značky, aj tie tradičné a luxusné sa zameriavajú na nich ako na silnú cieľovú skupinu, ktorá o móde vie viac ako generácie pred nimi a preto sa v ich kolekciách objavuje toľko odkazov na streetwear kúsky.

Stačí sa pozrieť na naše ulice a musíme konštatovať, že mladá generácia mužov zvláda hru s módou veľmi dobre a v niektorých prípadoch aj veľmi kreatívne.

  • Ako je to s dress code pre politikov?

Čo sa týka politikov ako osobitnej skupiny, možno konštatovať, že sa celkom dobre orientujú v rámci odevnej etikety, mnohí z nich objavili a prijali do svojich šatníkov dobre ušité obleky z kvalitných oblekových materiálov.

Isté medzery ešte možno vidieť pri voľbe vhodnej farebnosti oblekov a kravaty pri určitých príležitostiach. Dnes všetci, najmä tí mladší, nasadli na modrú vlnu oblekov a kravát v ostrej farebnosti, no v niektorých prípadoch, napríklad pri dôležitých rokovaniach, významných udalostiach by mali skôr siahnuť po neutrálnejších tmavších odtieňoch na oblekoch a kravatách s diskrétnymi foulardovými vzormi, resp. elegantným paisley vzorom.

Modrá je síce farbou komunikácie a v súčasnosti, v čase informačného a komunikačného boomu sú ňou politici doslova posadnutí, ale v rámci politického dress codu by nemali podliehať módnym vlnám, ale naopak udržať si istú zdržanlivosť, imunitu voči módnym trendom.

Osobitne by som chcela upozorniť na skupinu manažérov, finančníkov, právnikov, teda tých, čo reprezentujú konzervatívne povolania a pri politikoch sú tými, čo musia veľmi striktne dodržiavať formálny denný dress code.

Myslím, že dnes sú to práve oni, čo posúvajú našu odevnú kultúru na európsku úroveň. Nie všetci, no mnohí z nich objavili všetky nuansy, dôležité detaily pánskej odevnej etikety a vedia s nimi veľmi kreatívne pracovať.

Epidémia blogerov

A ešte jedna poznámka k módnym blogerom a niektorým samozvaným stylistom, ktorí sa často vyjadrujú v bulvárnych médiách k oblečeniu verejne známych ľudí.

Odporúčam im, aby si doštudovali históriu módy a štýlov a dress code, nestačí si napozerať  sezónne módne trendy, ktoré sú viac marketingovým nástrojom, ako odkazom na skutočné tendencie v rámci módneho dizajnu.

Čitateľom týchto rubrík odporúčam nebrať ich hodnotenia vážne. Ide o tzv. občiansku, laickú žurnalistiku, teda o veľmi subjektívny názor bez akejkoľvek odbornej výbavy.

Franca Sozaniová, veľmi uznávaná bývalá šéfredaktorka talianskej edície časopisu Vogue o módnych blogeroch pred pár rokmi vyhlásila, že... „je to epidémia a každá epidémia má svoju inkubačnú dobu...“ a mala pravdu. Zdá sa, že inkubačná doba je pomaly na konci.

Dana Lapšanská

  • Dana Lapšanská je rešpektovaná módna žurnalistka, odborníčka v oblasti módneho marketingu, šéfredaktorka a editorka módnych a lifestylových magazínov a producentka módnych prehliadok a televíznych relácií.
  • Pôsobí najmä v oblasti módneho marketingu a na UTB v Zlíne prednáša históriu módy, styling, tendencie odboru a módny marketing.