Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.06.2018, 00:01

Toto je prekvapivo najlepšia a zdravotne najvhodnejšia obuv, tvrdia vedci

Ako si vybrať tú ideálnu obuv?

Toto je prekvapivo najlepšia a zdravotne najvhodnejšia obuv, tvrdia vedci
Zdroj: Pixabay

Rozdiel medzi chôdzou na piesku alebo betóne je porovnateľný s rozdielom medzi chôdzou naboso alebo v topánkach. "Keď máte topánky, nohami sa pritláčate o vnútornú výplň topánok, čo spôsobuje, že svaly v nohách pracujú o niečo menej, ako keby ste boli bosí," hovorí Daniel Lieberman, predseda oddelenia ľudskej evolučnej biológie na Harvardovej univerzite.

Úzke topánky vám privodia deformácie a pády

Lieberman a ďalší vedci zistili, že ľudia, ktorí prevažne chodia alebo behávajú v "minimálnej" obuvi majú výhodu. Minimálna obuv je taká, ktorá imituje klenbu chodidla a necháva prstom na nohách dostatočný priestor, prípadne zostávajú voľné.

Nohy človeka, ktorý nosí takéto topánky, majú tendenciu byť silnejšie než tie, ktoré sú v tradičných topánkach. Podľa Time v kategórii „minimálna obuv“ nájdeme napríklad značky Vibram FiveFingers a New Balance Minimus.

Vibram FiveFingers:

Zdroj: blairhausofhair.com

"Existujú dva hlavné problémy, súvisiace s obuvou," hovorí Hylton Menz, pediater a profesor biomechaniky na univerzite La Trobe v Austrálii. „Medzi hlavné problémy patria zle prispôsobené topánky a nevhodná výška podrážky alebo opätku.“

Menzov výskum, zahŕňajúci starších ľudí dokázal, že príliš malé, no najmä príliš úzke topánky môžu viesť k deformáciám chodidiel, zvýšenému riziku nestability a pádov, ako aj tvorbe nepríjemných otlakov.

A ako si teda vybrať tú ideálnu obuv?

„Pri určovaní "najzdravšej" topánky pre danú osobu sa musí brať do úvahy vek, zdravotný stav, chôdza, bežné návyky a iné faktory,“ hovorí Lieberman.

Napríklad tí ľudia, ktorí sú zvyknutí na tradičnú obuv a potom veľmi rýchlo prejdú na minimálnu obuv môžu byť ohrození zranením. Prudké zmeny, najmä po dlhom čase nie sú vhodné.

Za najkvalitnejšiu obuv v tomto prípade možno považovať takú, ktorá má nízku, širokú pätu, tenkú a ohybnú podrážku a nejaký druh popruhu alebo suchého zipsu. Tým sa zaistí, že topánka zostane pevne pripevnená k nohe. Popisu ideálnej obuvi zodpovedajú sandále.

Receptom je kombinovanie

Ako sme už spomenuli, pomáha, ak často meníte štýl obuvi a volíte topánky s nízkym opätkom a tenkou, ohybnou podrážkou, najmä v prípade mladých a štíhlych ľudí, upozorňuje Mickey Wiedemeijer, výskumník v University Medical Center Groningen v Holandsku, ktorý publikoval výskum o chôdzi vo vysokých podpätkoch.

Kombinovanie a častejšie menenie druhov topánky zabezpečí, že kĺby si nezvyknú len na jeden druh a obmedzíte aj takzvané stresové poranenia pri dlhodobom nosení jedného typu topánok. „Myslite na nároky, ktoré kladiete na vaše svaly, kosti a kĺby,“ upozorňuje Wiedemeijer. 

Ako sa dalo očakávať, vysoké podpätky sú problematické. "Existuje mnoho negatívnych dôsledkov nosenia vysokých podpätkov, najmä počas dlhšieho obdobia," hovorí Wiedemeijer. Vysoké podpätky môžu viesť k zakriveniu dolnej časti chrbta.

Odborníci tvrdia, že optimálnou možnosťou je nosiť to, v čom sme sa narodili. Samozrejme, nedá sa chodiť neustále naboso. Odporúča sa to ale najmä pre tých, ktorí majú ploché nohy, ktoré spôsobujú aj bolesti chrbta, kolien, poškodzujú chrupavku.

"Ľudia, ktorí sú častejšie bosí, majú zriedkavejšie ploché nohy, než zvyšok populácie populácie," hovorí Lieberman. Ideálna je teda žiadna alebo minimálna obuv. Lieberman ale potvrdzuje, že sa dá vhodne vybrať aj z klasickej obuvi.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.