StoryEditor

Horúce trendy v hodinárstve 2018: mladé, nápadité a šteklivé

30.04.2018, 08:00
Kvalita s pridanou hodnotou atraktívnej ceny. Farebnosť a ženskosť. A originalita až na hranici vkusu.

Aj to je odpoveď luxusných značiek na klesajúce predaje v posledných rokoch. V Ženeve sa predstavili absolútne novinky. A prečo nie?! bolo ako jediné slovenské médium pri tom. Celý článok si môžete prečítať v dnešnej prílohe Hospodárskych novín prečo nie?!

Hodinky už dávno nie sú nedostatkovým tovarom, dostupným iba tým majetnejším. Na druhej strane, od nástupu mobilných telefónov a nových technológií sa z pozície ukazovateľa času dostávajú čoraz viac do polohy doplnku, ktorý naznačuje vkus, ale aj sociálny status či preferencie svojho majiteľa.

A, v neposlednom rade, sú aj luxusným objektom zberateľských kolekcií. Trendy, ktoré budú v nasledujúcich dvanástich mesiacoch diktovať tempo a vývoj tohto priemyslu, každoročne načrtáva už v januári Medzinárodný salón vysokého hodinárstva (Salon International de la Haute Horlogerie, SIHH) v Ženeve. Čo teda naznačila prehliadka popredných značiek?

Hermes

Zaujať mileniálov
Hoci takto jasne to žiadny z 35 vystavovateľov nepomenoval, tendencia osloviť (aj) mladé publikum bola hmatateľná. Už niekoľko rokov totiž vidíme, ako sa trh s luxusnými hodinkami otriasa.

Prvou ranou bola, podobne ako v mnohých ďalších segmentoch, hospodárska kríza, ktorá vypukla po roku 2008. Tá na seba postupne nabaľovala ďalšie javy. Aj keď v prvých rokoch prémiové značky (a nielen hodiniek) nehlásili, že by im prudko klesali tržby, hlavné oblasti záujmu sa predsa len začali preskupovať.

Veľký apetít načas ukázala Ázia. Kríza v Európe a USA otvorila tento trh aj pre luxusné hodinky. No i tento záujem sa odohrával v krivke – po vrcholoch, keď napríklad čínsky trh skúpil pokojne polovicu ročnej produkcie niektorých značiek high-endových hodiniek, nasledoval citeľný pokles.

Dôvod? Slabnúca ekonomika a antikorupčné zákony. Túto skutočnosť nám ešte v roku 2015 priamo na veľtrhu potvrdil Gábor Szerb, spolumajiteľ siete obchodov s hodinkami Watch de Luxe.

„V Číne luxusné hodinky fungovali ako všimné. Tamojšia kultúra namiesto peňazí používa skôr darčeky. Ak ste potrebovali vybaviť niečo malé, priniesli ste malý darček. A keď niečo veľké, priniesli ste veľký darček.“

Nájazdy na butiky sa teda skončili, no trh do istej miery zdeformovali. K ďalšiemu poklesu prispelo aj citeľné oslabenie tradične silného nákupcu – Ruska. Nepokoje na Ukrajine, ropná kríza a oslabenie rubľa, ktoré sme v predchádzajúcich rokoch sledovali, „postihli“ aj majetných Rusov, ktorí chodili na nákupy do strednej Európy. Nehovoriac o tom, že keď pred troma rokmi Švajčiarsko zrušilo nadviazanie kurzu svojho franku na euro, spôsobilo to takisto problémy pre hodinárov, ktorým uchádzali zisky.

Značky sa však pomerne rýchlo spamätali a po dvoch striedmejších rokoch, keď mnohé svoje nové kolekcie držali na nutnom minime, vyrazili opäť „do boja“. A zdá sa, že pochopili, že sa musia poobzerať aj po nových segmentoch potenciálnych kupcov.

Jedným z nich je silná generácia takzvaných mileniálov, teda mladých ľudí narodených zhruba medzi rokmi 1981 a 1997. Súčasní dvadsiatnici a tridsiatnici sú totiž skupinou, ktorá začína (naplno) zarábať. Zároveň má však celkom iné priority a predstavy o živote ako generácia ich rodičov.

Cartier

Kvalita za rozumnú cenu
Značky si očividne uvedomujú, že toto môžu byť ich potenciálni klienti. No tiež to, že ak sa majú mladí rozhodnúť, do čoho investujú tri a viac svojich mesačných platov, budú to skôr vychytávky z oblastí nových technológií než „klasické“ hodinky.

Pravdepodobne aj preto tento rok viaceré značky v Ženeve predstavili ponuku rozšírenú o cenovo dostupnejšie kúsky vo vyhotovení z nehrdzavejúcej ocele namiesto drahých kovov.

Dokonca aj také, ktoré boli známe ako nekompromisní zástancovia drahého luxusu. Napríklad jeden z „bardov“ švajčiarskeho vysokého hodinárstva Vacheron Constantin predviedol okrem tradične prepracovaných a zdobných kúskov aj kolekciu FiftySix a v rámci nej hodinky, ktorých cena sa začína na 11 700 dolároch (zhruba 9 580 eur).

Vacheron

​Ak sa vám to zdá veľa, tak podľa portálu CNN je to zhruba polovičná cena, za akú svoje najlacnejšie novinky prezentoval v uplynulých rokoch. Kvalitu za rozumn(ejši)u cenu však odprezentoval trebárs aj Cartier, ktorý minuloročnú novinku Drive de Cartier Extra-Flat priniesol v oceľovej verzii (zhruba za 4 590 eur) či jeden z cenovo najdostupnejších vystavovateľov Baume & Mercier.

Jeho Clifton Baumatic by sa v najjednoduchšej verzii mal od septembra predávať za 2 790 dolárov (necelých 2 300 eur), pričom výbava týchto hodiniek by pokojne zodpovedala aj o poznanie vyššej sume. No a rozdiel medzi najdrahšou a najlacnejšou novinkou jubilujúceho IWC Schaffhausen je (len pre predstavu) v prepočte dvestotisíc eur.

Len diamanty už nestačia
Ďalšou skupinou, na ktorú sa výrobcovia už niekoľko rokov intenzívne zameriavajú, sú ženy. Im sa prispôsobuje aj dizajn, pretože značky zistili, že len zmenšiť ciferník a osádzať ho briliantmi už zďaleka nestačí.

A že dnešné dámy požadujú oveľa sofitikovanejšie zabalený precízny strojček na zápästí. Výsostne ženskú kolekciu, nazvanú príznačne Extremly Lady, už tradične priniesol Piaget, ktorý sa doslova vyhral s materiálmi, farbami a povrchovou úpravou.

Samozrejme, nezaostal ani Cartier, ktorý okrem motívu pantera (ucelený facelift ikonickej kolekcie Panthere de Cartier predstavil už vlani) experimentoval s tradičným poňatím hodiniek.

Jeho kolekcia Cartier Libre teda zahŕňa napríklad „pokrčený“ model, ktorý vyzerá ako práve vytiahnutý zo zveráka, ale aj nežný biely ciferník omotaný čiernou latexovou šnúrkou. Za zmienku stoja určite aj Kalparisma Nova Galaxy, ktoré značka Parmigiani Fleurier presvietila sklíčkom z avanturínu, či oku lahodiaca kolekcia Ulysse Nardin Classico Jade.

Samostatnou kapitolou je Ademars Piguet, ktorý bol dosiaľ silný najmä  v segmente maskulínne pôsobiacich modelov. Okrem zaujímavých dámskych kúskov z kolekcie Royal Oak uviedol v jednej z najpôsobivejších prezentácií na SIHH trojicu noviniek pod značkou Millenary. Kombinácia perlete, opálu, vintage dizajnu a unikátneho patentovaného kovového remienka, ktorý vyzerá ako vzácna tkanina, nenecháva nikoho na pochybách, komu sú určené.

Ademaurs Piguet

​Najtenšie a najzaujímavejšie
A to sa dostávame k ďalšej kategórii, ktorá sa prelínala tohtoročnými novinkami. Hoci každoročne značky predstavujú nové patentované technológie, táto „Ženeva“ nimi doslova hýrila.

Spomeňme len tie najzaujímavejšie. Kandidátom číslo jeden je Piaget a ich Piaget Altiplano Ultimate Concept. Hoci ide stále len o koncept, naznačuje, ako môže vyzerať budúcnosť miniaturizácie v oblasti náramkových hodiniek.

Piaget

​Kúsok, ktorý značka ešte nedovolila navliecť si na zápästie, no aj autorka tohto článku mala možnosť aspoň si ho podržať v ruke, má totiž majú hrúbku len dva milimetre, remienok je ešte o milimeter tenší. Vnútri majú hodinky strojček chránený troma patentmi a vážia len 21 gramov.

Kedy sa dostanú do predaja, značka neuviedla. Čo si však už budete môcť kúpiť, je novinka, ktorú Piaget uviedol pri príležitosti 60. výročia svojej nosnej kolekcie Altiplano. Ich Altiplano Ultimate Autoamtic majú hrúbku len 4,30 mm a sú v súčasnosti najtenšími hodinkami vôbec.

Patentovaný povrch remienkov a hodiniek predviedol aj Ademaurs Piguet (ktorého excentrický majiteľ už tradične prišiel medzi novinárov priamo na prezentácie).

Popri už vyššie spomínanom je to aj metóda nazvaná frosted gold, ktorá nadväzuje na tradíciu zlatníkov z Florencie. Efekt „zamrznutého zlata“ vytvára gravírovanie povrchu akýmsi elektrickým minikladivkom.

No a rozhodne nemožno opomenúť Cartier, ktorých panter každoročne stvára pod sklíčkami hodiniek nové „kusy“. Aktuálne jeho hlavu v modeli Révélation d'Une Panthére na okamih vytvorí 900 zlatých guľôčok vždy, keď pohnete zápästím v smere od dvanástich hodín k šiestim alebo naopak. Tento wow efekt je limitovaný na sto kusov a táto „hračka“ vyjde záujemcov na 106 000 dolárov (cca 86 800 eur).

01 - Modified: 2018-01-20 23:13:50 - Feat.: 0 - Title: Najtenšie na svete či s erotickým podtónom. Luxusné značky ukázali nové trendy v hodinkách
01 - Modified: 2024-04-20 21:04:50 - Feat.: - Title: Švajčiarski výrobcovia hodiniek vidia Indiu ako novú krajinu hojnosti 02 - Modified: 2024-03-24 12:11:11 - Feat.: - Title: Hodinky nie sú len praktickým, ale aj estetickým doplnkom: Naučte sa ich ladiť aj so zvyškom outfitu 03 - Modified: 2024-03-04 09:43:48 - Feat.: - Title: Hodinky G-SHOCK: Odolnosť overená v boji 04 - Modified: 2024-02-29 06:30:00 - Feat.: - Title: V službách času: Spoznajte zákutia slovenského hodinárstva, lukratívneho remesla, ktoré (ne)vymiera 05 - Modified: 2024-01-25 10:25:39 - Feat.: - Title: Hodinky, ktoré zachraňujú život. Zabezpečia pomoc v krízovej situácii
menuLevel = 2, menuRoute = style/dizajn, menuAlias = dizajn, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
25. apríl 2024 03:25