Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.04.2018, 00:01

Boris Hanečka: Slovenskí muži sú odvážni. Ale len v súkromí

  • "Bojíme sa, sme ustráchaní a to je nám neprirodzené, lebo Slováci boli vždy hrdí. Pobili sa na každej svadbe, to je naša mužská mentalita."
  • Prečo sú módne bláznivé tvary, farby a kombinácie? Prerazí táto mužská bizarná móda aj do slovenských ulíc? 
  • Pozrite sa na Lagerfelda – ani nevieme koľko má rokov, lebo to tají.

Boris Hanečka: Slovenskí muži sú odvážni. Ale len v súkromí
Zdroj: Facebook/Boris Hanečka

So známym slovenským návrhárom sme sa rozprávali o móde, tohtoročných trendoch, mužskom strachu v obliekaní aj o tom, prečo si muži viac vážia ženu aj keď je škaredo oblečená.

Aké sú tohoročné trendy v mužskej móde?

Najkontroverznejšie. Bude to veľmi zaujímavé. Najvýraznejšie trendy razí firma Gucci, ak hovoríme celosvetovo. Je to móda, ktorú by som definoval pojmami maringotka, karneval alebo štýl, akým žili takzvaní kolotočári.

Mali napríklad košeľu, ktoré bola rozopnutá až po pupok, bola farebná, k tomu mali vintage opasok (pomaly z prvej svetovej vojny). Mali úzke rifle, k tomu úžasné, veľmi drahé a veľmi kvalitné topánky. Je to „vetešnícka“ móda.

Módne je všetko vybíjané, gýčové, premrštené, farbisté, ale veľmi drsné a mužské. Ide o veľký odkaz na sedemdesiate roky. Sú tam bizarné vzory. Keď je to kvet, tak je to kvet. Nie havajský smiešny vzor, ale jedovatá rastlina, muchotrávka.

V tomto trende sú použité štrasy, flitre, ale veľmi drsným spôsobom, žiadny homosexuálny efekt. Vôbec sa nerozoberá transgender spôsob. Je to odvážny muž. Keď si chlap, tak dokáž nosiť aj „ženskú blúzku“.

Toto je prvý trend, ktorý je aj najsilnejší. A netuším, ako sa to na Slovensku rozmení na drobné, ale je to celosvetový trend. Gucci je numero uno.

Sú tu aj iné značky, ale toto hrá prím. Muži sa tomu budú smiať. Na Slovensku som mal rozhovor s mužom, ktorý povedal, že on si nedá zelený pulóver k bielej košeli a na to tmavomodré sako. Lebo „zelená a modrá pre bláznov dobrá“. Takto niektorí zadubenci komentujú...

Lenže zelená a modrá kombinácia je viditeľná aj v prírode, sú to lesy a more alebo nebo. Yves Saint Lorent si v sedemdesiatich rokoch na tom urobil celú kariéru, že odpálil cyklaménovo-ružovú s červenou a zelenú s modrou. To sú ikonické farebnosti. 

Muži sa boja. Globálne

Len hlúpy človek sa tomu vysmieva. Záleží na sile osobnosti, ktorá si ten odev oblečie a bude sa prezentovať.
Bol som aj mimo hlavného mesta, v iných mestách a muži mali ružovú košeľu s oranžovou kravatou. Neviem ako sa k tomu dopracovali, ale bolo to veľmi „fashion“ a nehanbili sa za to.

Okrem toho sa razí londýnsky štýl. Tam sú moslimovia, vegáni, hinduisti, kresťania. Keď to skombinujete, dostanete to, čo sa nosí. Ale či sa to aj bude nosiť neviem, ale veľké značky tlačia do toho peniaze, tak uvidíme, nosilo sa už všeličo...

Mužská móda je totiž jeden otáznik a výkričník zároveň. Keď chcete navigovať muža a poviete mu nejaké trendy, tak on vám povie, že toto si nedá. Záleží na jeho vyspelosti, sčítanosti, celkovej úrovne.

Ja sám tiež nosím napríklad najradšej čiernu, ale tváriť sa, že iba zelená, hnedá a modrá je tá mužská farebnosť, tak to nie. To sa skončilo v 18. storočí, kedy sa ľudia báli gilotíny a vtedy sa muži obliekali do tmavých farieb, aby nevyzerali ako šľachta, báli sa, že im utnú hlavu. Vtedy to bol problém. A odvtedy až dodnes sa muži toho boja. Globálne.

Z čoho pramení tento trend?

Máme za sebou minimalizmus. U každej značky sa to vyvíja inak. Teraz je to dekadencia, zhýralosť, irónia irónie. Je to už úplne iný level, keď si robia srandu zo srandy, ale razí sa to. Ľudia to nenosia presne tak, ako sa to ponúka na móle, ale je tam dávka odvahy.

Ale či to príde aj na Slovensko, tak to vôbec neviem. Ide aj o to, ako to budú nosiť, lebo ak to nosíte tak, ako bežný šedý oblek, je to najkrajšie. Ale ak v tom chodíte a tvárite sa – obdivujte ma – je to úplne mimo cieľ.

Berú slovenskí muži ako prekážku vo trendovom obliekaní to, ako sa v tom cítia alebo to, čo si pomyslia ostatní?

Slovenskí muži sú väčšinou odvážni, ale len v súkromí. Na verejnosti sa veľmi nechajú ovplyvniť davom a rovnošatou. Keď som sa s nimi rozprával individuálne, tak by si dali na seba čokoľvek a na súkromné večierky nosia kadečo.

Vedia sa odviazať, veď sme temperamentný národ – keď si zoberiete Lúčnicu alebo celú históriu – máme guráž. Trochu nás ale zmiatla táto doba globalizácie, zomlela nás a stiahla niekam, kde sa cítime neistí.

Bojíme sa, sme ustráchaní a to je nám neprirodzené, lebo Slováci boli vždy hrdí. Pobili sa na každej svadbe, to je naša mužská mentalita. Tak prečo si ten muž nedá to flitrované sako, keď si aj tak robí z neho srandu a vyzerá v tom skvelo?

Dávam v tomto za vzor Princea. On mal meter päťdesiat, brčkavé vlasy, linky na očiach, čipkované sako, flitrované nohavice a všetky ženy po ňom išli. A ani nepochybovali o jeho sexuálnej orientácii. Žrali ho, lebo si to dovolil. A to je možno mužnejšie, ako byť v krásnom, šedom, úzkom saku a nohaviciach.

Teraz je niečo vo vzduchu – nie je to hlavný trend, ale razí sa štýl, že muž je o to mužnejší či si dovolí byť ženský. A to je najväčšia odvaha. Ale je to vec názoru a či je na to správny čas.

Teraz ten čas je, že muži si to jednoducho dovolia, lebo už si to dávno nedovolili. Bude to odvaha, pre niektorých zvrátené a zvrhlé, ale keď si to dá skutočný muž, je to veľká odvaha, než byť ustráchaný.

Sú módne trendy vekovo ohraničené?

Pozrite sa na Lagerfelda – ani nevieme koľko má rokov, lebo to tají. Bol som na provinčnej svadbe a bol tam pán, ktorý ani nepil alkohol a mal úzke džínsy. Bol to svadobný otec a tancoval, že všetkých mladých schoval do vrecka.

Je to o osobnosti. Teraz sa v móde hľadá osobnosť, charakter a výnimočnosť. Takže ak si dáte aj gýčovú mikinu na jednoduché šaty, má to byť revolta, nemajú to byť len šaty. Je rok 2018 a moderné sufražetky si vedia urobiť srandu aj sami zo seba. To isté je aj u mužov, ale tam to trvá trochu dlhšie. Ako puberta (smiech).

Mali by sme začať byť konečne sami sebou?

Áno a urobiť si srandu aj sami zo seba. Veď čo je dnes cool? Byť uniformní? Byť ako všetci ostatní? Ale keď si heterosexuál dá ružové plavky, to je odvaha. Nie u homosexuála.

Ticketportal.sk