Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.12.2017, 09:00

Pod kožou kultu Ferrari. Značka, fenomén a kvalita, po ktorej tajne túži takmer každý muž

Artefakty a originálne dokumenty poskytujú nebývalú štúdiu automobilového dizajnu.

Pod kožou kultu Ferrari. Značka, fenomén a kvalita, po ktorej tajne túži takmer každý muž
Zdroj: Luke Hayes, Design Museum

Veľká výstava s názvom Ferrari: Under the Skin odkrýva históriu a dizajn tejto legendárnej automobilky. Oslavuje 70 rokov od uvedenia prvého auta na trh v roku 1947 a ponúka unikátne pohľad do magického sveta Ferrari, píšu Lidovky.

​Dajú sa tu vidieť vzácne kúsky zo súkromných kolekcií vrátane nákresov a presnej repliky prvého Ferrari, víťazné auto F1, na ktorom jazdil Michael Schumacher, najnovší a najdrahší model hybridného Ferrari, ale tiež napríklad vodičský preukaz samotného Enza Ferrariho.

Exponáty odhaľujú život a dielo zakladateľa aj najslávnejšiu klientelu tejto ikonickej značky, jej silu medzi pretekárskymi autami aj súčasné technické inovácie. Táto ambiciózna expozícia, prvá po Museo Ferrari v Maranelle, predstavuje počiatočné dizajnové modely, kresby a osobné dokumenty, rovnako ako niektoré z najslávnejších automobilov.

Na výstave sú modely v hodnote 140 miliónov libier (v prepočte takmer 159 miliónov eur) vrátane tých, na ktorých jazdil legendárny pretekár Peter Collins alebo Stirling Moss.

Iní vyrábali malé autá, Enzo Ferrari mal väčšie ambície

Zatiaľ čo iné automobilky v povojnovom období skromnosti a úspornosti vyrábali malé vozidlá a skútre, Enzo Ferrari sa rozhodol so svojim malým odhodlaným tímom vytvoriť špičkový výkonný automobil.

Úvodná časť výstavy približuje tento príbeh - neústupnú túžbu vytvoriť perfektný pretekársky stroj ale aj auto na  bežnú prevádzku. Medzi kľúčovými exponátmi sú nielen originálne fotografie a kresby, ale aj presná replika vôbec prvého vozidla Ferrari 125 S - s ručne písanými dokumentmi od samotného Enza Ferrariho.

Zaujímavé je, že s pretekárskou verziou vozidla Ferrari 125 F1 vyhral anglický pilot Peter Whitehead Veľkú cenu Československa v roku 1949 na Masarykovom okruhu v Brne.

Výstava ponúka návštevníkom zákulisné pohľady na tajomný svet automobilového dizajnu. Originálne ručne kreslené náčrty vedľa moderných modelov pre veterné tunely testujúce areodynamiku, hlinené modely aj krásne tvarované staré drevené modely predstavujú prehľad o výrobnom procese a vzťahu medzi formou a funkciou.

Výstava mapuje rozmanité techniky používané v histórii Ferrari a ukazuje, ako sú kresby prevádzané sochárskymi technikami do finálnej podoby auta. K videniu je napríklad originálne ručne vytvorený model 1: 1 k vozu J50.

Limitovaná edícia J50 bola vyrobená v sérii iba 10 vozov exkluzívne pre Japonsko pri príležitosti 50. výročia prítomnosti značky na tamojšom trhu.

Slávna klientela

Výstava sa tiež zameriava na mimoriadne osobnosti - klientelu značky Ferrari. Práve títo nároční zákazníci pomohli presláviť Ferrari ako značku, ktorú dodnes poznáme.

Nájdete tu poznámky od Milesa Davisa, archívne snímky slávnych klientov s ich autami, napríklad Clint Eastwood, Sammy Davis Jr, Brigitte Bardot, Peter Sellers alebo Mick Jagger.

Centrálnym exponátom je na výstave model 250 GT Cabriolet (1957), ktorý patrí jednému z najslávnejších britských pretekárskych jazdcov všetkých čias - Petrovi Collinsovi.

Tento model bol prvým Ferrari, ktorý mal diskové brzdy vyvinuté v spoločnosti British Dunlop a sám Collins presvedčil konštruktérov Ferrari, aby ich použili. Ďalšími automobilmi v tejto sekcii sú napríklad F40 (1988) ktorý patrí bubeníkovi skupiny Pink Floyd Nickovi Masonovi a 166 MM (1950), ktorý riadil Gianni Agnelli, majiteľ Fiatu.

Formula 1 a LaFerrari Aperta Gordona

Je to ale predovšetkým formula 1, ktorá zostáva symbolom Ferrari od začiatku po súčasnosť. Výstava ukazuje  doteraz neuverejnené dokumenty z histórie pretekárskeho tímu, napríklad prilby a pretekárske obleky, ktoré nosili slávni šampióni Alberto Ascari, Mike Hawthorn, Michael Schumacher a Kimi Räikkönen.

Vývoj pretekárskeho automobilového dizajnu  predstavuje Ferrari 500 F2 (1952), ktorý Alberto Ascari doviedol k víťazstvu na šampionáte F1 v rokoch 1952 a 1953 a Ferrari F1-2000 (2000), víťazné auto riadené Michaelom Schumacherom.

Výstava vrcholí dnešným pohľadom na Ferrari. LaFerrari Aperta je technologicky najpokročilejším vozidlom, ktoré predstavuje pokračujúce inovácie a rozvoj spoločnosti.

Toto hybridné vozidlo, jedno z najdrahších v histórii (8,3 milióna eur), je sprevádzané koncepčnými náčrty s detailným pohľadom na motor. Jedným z majiteľov tohto výnimočného vozidla je slávny šéfkuchár, ktorý svoj model pre túto výstavu zapožičal.

Kto by nechcel vlastniť Ferrari ...

K tomu sa priznal aj zakladateľ Design Musea Sir Terence Conran: "Myslím, že hovorím v mene miliónov ambicióznych ľudí všetkých vekových kategórií, že sme mali  určitom snívali, že raz budeme mať Ferrari. Samotná značka sa stala celosvetovým symbolom dizajnového úspechu, či už ide o ich cestné modely alebo automobily Grand Prix.

Príbeh Ferrari je naozaj jedným z veľkých dobrodružných príbehov priemyselného veku. Táto výstava je vzácnou príležitosťou nahliadnuť do zákulisia a zažiť dynamiku medzi inžinierstvom, výrobou a dizajnom s podpisom Ferrari. Je to magická prísada a ja stále túžim vlastniť Ferrari."

Výstava, ktorej kurátormi sú Andrew Nahum a Gemma Curtin a na ktorej inštalácii sa podieľala agentúra Pentagram a tiež slávna dizajnérka Patricia Urquiola, potrvá v Design Museu do 15. apríla budúceho roka.

Ticketportal.sk