01.04.2018, 00:01

Pánsky oblek je takmer mŕtvy. Momentálne je na poslednej ceste svojho života

Keď je klasický oblek dobre ušitý, dokáže skryť všetky nedokonalosti.

Pánsky oblek je takmer mŕtvy. Momentálne je na poslednej ceste svojho života
Zdroj: Pixabay

Oblek je znamením toho, že muž je dospelý, i keď to môže byť presne naopak a je v realite úplne nezrelým. Oblek je výrazom jeho osobného vkusu. 

Vo svete pánskej módy, či už ide o predajcov, návrhárov alebo zákazníkov, ale oblek už dávno neznamená nič moc. Formálny oblek je mŕtvy, píše americký denník The Washington Post. 

Obliecť si na seba oblek už dávno nie je nevyhnutné. Oblek svojmu nositeľovi automaticky nedodá autoritu. Je možné, že najdôležitejšia osoba v miestnosti možno ani oblek na sebe nemá. 

Šéf firmy si pravdepodobne obliekol niečo, čo len ťažko môžeme nazvať klasickým oblekom. Tento odev však nezahynul náhlou a bezbolestnou smrťou, návrhári ho zo šatníkov nevylúčili jediným ťahom ceruzky vo svojom náčrtníku. Jeho ústup bol pomalý a ťažký.

Už pred desaťročiami sa oblek pokúsil zabiť takzvaný casual friday, teda piatok, kedy sa zamestnanci nemuseli obliekať tak formálne ako cez iné dni v týždni.

Táto tradícia frustrovala mocných mužov, ktorí museli venovať vzácny čas a hľadať dôstojnú náhradu obleku. Ale napriek tomu to oblek prežil.

Proti klasickému obleku sa však vzbúrili podnikatelia zo Sillicon Valley. Nosili mikiny aj rifle. A to v čase keď svoje podnikanie rozbiehali, ale nosili ich aj neskôr, keď sa z nich stali úspešní biznismani. Veteráni z Wall street ale odolali.

Potom sa ale na obleky zameral módny priemysel. Americký návrhár Thom Browne ich začal šiť zo šedého flanelu a kvôli maximálnemu štylistickému efektu ich zmenšil.

Spoločnosť Zara a ďalší podobné obleky uviedli na široký trh. Prehliadkové móla túto skazu dokonali. Stylisti párovali obleky za 3 tisíc dolárov so športovými topánky z limitovaných edícií. 

V roku 2016 si taliansky špecialista na formálne pánske oblečenie Brioni najal niekdajšiu hviezdu pouličnej módy  Justina O’Shea, aby 72 ročnú značku radikálne omladil. O’Shea vytvoril kolekciu hranatých, supersexi oblekov.

Modeli ich na prehliadkach nosili s činčilovými kabátmi. V reklamnej kampani vystúpila skupina Metallica, fotky boli v temnom, gotickom štýle.

Zdroj: Metallica

A to už bolo príliš. O´Shea sa po polroku ocitol bez práce. Ale na tom nezáleží. Jeho čas v Brioni bol síce krátky a vízie extrémne, ale presne kopírovali novú realitu. Obleky sa včlenili do masového módneho priemyslu.

Neboli už symbolom postavenia a moci, už išlo o štýl. "Obleky už nie sú pracovným odevom," hovorí špecialista na pánske oblečenie vo Fashion Institute of Technology Mark-Evan Blackman. Mladí ľudia podľa neho momentálne kladú väčší dôraz na to, ako sa oblek hodí k ich životnému štýlu a na individuálne doplnky.

Obleky teraz nosia hudobníci, a nemyslíme tím trblietavé saká s koženými nohavicami, ale klasické obleky. Napríklad Justin Timberlake v roku 2013 nahral ódu na obleky  Suit & Tie a na svojom turné nosil obleky od Toma Forda.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.